schoonmaken

  • Rob van Leuven
    Message 1 of 1 , Jan 30, 2000
      Beste Wim,
      Het schoonmaken van een refluxstill blijft een probleem; ik heb zelf
      redelijk goede ervaringen met flessenspoelmiddel, zoals dat in de wijn
      industrie gebruikt wordt. Sommige stokers raden voor koper verdund zoutzuur
      aan, ik ben van plan dat binnenkort eens uit te proberen. Wat in ieder geval
      goed is: een keer stoken met puur water; je hebt dan meteen een hoeveelheid
      gedistilleerd water. Om nasmaken te voorkomen moet je altijd goed naspoelen.
      Mijn nieuwe reflux is zo gebouwd, dat er maar een klein stukje inzit, waar
      je met een flessenborstel niet bij kunt, zodat hij relatief gemakkelijk
      mechanisch te reinigen is; het leuke is, dat ik hem daarvoor toch niet uit
      elkaar hoef te halen (nieuwsgierig?).
      Groeten,
      Rob