Hello

  • mcstirtoprodjo
    Message 1 of 114 , Aug 2, 2007
      Hi everybody! I just want to ask, Is there any Dutch language school
      in Netherland that starts in January and end in February?
      My sister and me are interested to study Dutch in Holland but our
      holiday is only in January to February. Preferably somewhere near
      Arnhem because we are going to stay in Arnhem.

      Thank you!

      Steph
    • Remington Smythe
      Message 114 of 114 , Nov 17, 2008
        Hoi Kerya,

        Ik ben vanuit de Verenigde Staten gekomen om in de provinicie Noord Brabant in Nederland te wonen. Ik zit nu ook op een cursus Nederlands taal bij mijn Regionale Opleiding Centrum. Ik vind dit lijst ook een goed oefeningplaats om teksten te lezen en schrijven, en ik zou ook graag willen dat mensen fouten corrigeren als ik iets verkeerd schrijven.

        <<Ik ben heel blij om te je groep deelnemen.>>

        Dit is eigenlijk een beetje ingewikkelde zin. Volgens mij, moet je zeggen "Ik ben heel blij om  deel van je groep te nemen''. Deelnemen is namelijk een scheidbare werkwoord, dus soms moet hij uit elkaar gaan. Maar ik ben helemaal niet zeker over waar in de zin het woord ''deel'' moet plaatsvinden.

        In ieder geval, ben ik wel zeker dat ''te'' moet achteraan. ''Te'' komt altijd terecht voor het werkwoord, volgens mij, en nergens anders. Ik zie dat je dat vaker fout doen, dus wilde ik het zeggen.

        <<Ik ben Cambodjaanse en woon in de stad Kortrijk, België, bij naar een jaar maar vind ik moeilijk om te Nederlands praten en schrijven. Ik wil werken en communicatie doen
        met ander mensen.>>

        Talen vind ik altijd wel moeilijk, maar ik vind dat het heel goed gaat met jou. Kleine fouten van grammatica enzovoort maakt iedereen, maar jij bent best wel te verstaan.

        Hoe vind je het leven in Belgie? Ik ben er nog niet geweest.

        <<Ik heb an ducht opleiding cursus deelgenomen maar vind ik niet genoeg. Ik moet een praat of schrijve ducht groep vinden. >>

        Ja, schoolwerk is bijna nooit genoeg om een taal goed te beheersen. Daarom moet je altijd mogelijkheden proberen te vinden waarmee je de taal kunt oefenen (ik ga veel graag naar de plaatselijke bibliotheek om boeken te lezen over Nederland).

        Ik zou ook moeten zeggen dat de taal heet Nederlands (of misschien voor sommigen Vlaams). Naar mijn ervaring kunnen mensen wat beledigend voelen als je altijd over Dutch praten (wat eigenlijk een Engelse woord is). Hoewel ze zoveel Engelse woorden zelf gebruiken...

        Spreek jij ook Engels of niet? Ik weet niet veel over Cambodja, maar volgens mij spreken ze daar Frans, toch? En ook lokale talen, natuurlijk.

        Groetjes,

        Nick