Re: [Czechlist] TERM: snatek pres koleno

    Message 1 of 5 , May 4, 2001
      Jamie Kirchner se ptal:

      > Muze mi nekdo vysvetlit, co to znamena "snatek pres koleno"? Jde o muze,
      > ktery si v 19. stoleti vzal sestrenici.

      Jamie, <koleno> nekdy znamena to same jako <generace>, patrne ze slova
      <pokoleni>. Vyraz "snatek pres koleno" jsem nikdy neslysel. Podle me by
      to mohl byt idiom, ktery v zasade znamena to, co jsi uvedl, tedy ze jde
      o snatek mezi neprimymi pribuznymi; prakticky asi vzdy bratrance se
      sestrenici; nebo, logicteji, se timto vyrazem poukazuje na vekovy rozdil
      mezi manzely - ob jednu generaci, tedy zhruba 40 az 60 let. Nemam
      poneti, jak by se to mohlo rici anglicky.

      Jirka Bolech
    • Mila Saskova-Pierce
      Message 2 of 5 , May 4, 2001
        Jamie, koleno je neco jako "once/twice... removed". To znamena, ze se
        ozenil s blizkou pribuznou, tedy sestrenici, ktera byla dcerou jeho stryce
        nebo tety, Koleno podle mne znamena rozdeleni pribuzenske vetve
        (branching).

        Mila z Nebrasky

        >Muze mi nekdo vysvetlit, co to znamena "snatek pres koleno"? Kde o muze,
        >ktery si v 19. stoleti vzal sestrenici.
        >
        >Jamie

        >Post message: Czechlist@yahoogroups.com

        Dr. Mila Saskova-Pierce
        University of Nebraska
        1133 Oldfather Hall, Lincoln, NE 68588-0315
        Tel: (402) 472 1336
      • JPKIRCHNER@aol.com
        Message 3 of 5 , May 5, 2001
          In a message dated 5/4/01 11:44:53 PM, mzs@... writes:

> [...]
          >ozenil s blizkou pribuznou, tedy sestrenici, ktera byla dcerou jeho stryce
          >nebo tety, Koleno podle mne znamena rozdeleni pribuzenske vetve

          Dekuji. Bylo to vubec legalni?

          Jamie
        • Mila Saskova-Pierce
          Message 4 of 5 , May 7, 2001
            Nevim, jestli to bylo legalni tehdy, v padesatych dvaceteho stoleti uz ne,
            pouze s prezidentskym povolenim. Ale jestli urednik nevedel, tak se asi
            nic nedelo.

            Mila S-P