Re: [Czechlist] TERM: witnesseth

  • Zdenek Bobek
    Message 1 of 7 , Mar 28 1:49 AM
      Ahoj,

      chytil jsem tenhle kus debaty trochu pozde, ale taky dobre, nemusim se
      namahat s vymyslenim vysvetleni a muzu si prisadit takovej ten pozdni
      komentar, a cesky, protoze:

      Ukazuje se, ze by vubec nikomu neuskodilo, kdyby v ramci vyuky ceskeho
      jazyka na nasich skolach (alespon gymnaziich) studenti dostali moznost
      nahlednout na to, jak vypadala cestina pred par sty lety. Vidim tady totiz,
      ze to, co neudivi ani nezarazi patnactiletou pubertacku chodici do
      evangelickeho kostela (v tomto prostredi jsou lide zvykli na ponekud
      archaicky jazyk), je nutno sahodlouze objasnovat a komentovat. Ano, urcite
      texty se tradicne pisi ponekud zastaralym jazykem, protoze takova je
      zvyklost, za urcitych okolnosti a pri urcitych prilezitostech pouzivame v
      psanem nebo mluvenem projevu ruzny styl, nekdy take archaicky. Jsou to
      samozrejme i smlouvy. Tak to proste je, a chceme-li svoji praci odvest
      dobre, je treba to mit na pameti.

      Dale me udivuje, ze v kurzech anglictiny pro pokrocile se studentum
      evidentne nedostane ani stinu informace o stare 2. osobe singularu a
      koncovce -th resp. -eth, ktera predchazela koncovku -s v osobe treti.
      Neberte to, prosim, nikdo spatne, neni to vina tech, kdo to nevi, je to vina
      jejich ucitelu.

      Jeste dorbnost:
      Martin tady uvedl citat, mozna mel uvest (aspon debata ne to vypada), ze
      cesky text neni prekladem z anglictiny - jak se domnival jeden britsky
      cirkevni (!) cinitel, se kterym jsem se setkal pred par lety, ale vsechny
      tri ukazky jsou preklady ze starorectiny (KOINH).

      A nedrepyete furt u tjech picitacu a djete taki ven, zrouna neska sviti
      slunce jaxvina. Skoda smrdjet doma.
      (:-D

      cau

      Bob