Re: [Czechlist] Normostrany

    Message 1 of 22 , Mar 1, 2001
      Hi,

      as far as I can recall the original definition of a <normostrana>, it is
      made up of 30 <normoradek> [normor^a'dek] (double-spaced lines) while a
      <normoradek> is each line on the page, including incomplete lines, such as
      headlines, indented paragraphs, and last lines in paragraphs, of the nominal
      number of characters 60, including spaces between words. In this definition,
      a <normostrana> is also, very much like a <normoradek>, an incomplete page,
      typically the last page of a document.

      I believe that this definition was originally made to serve typographic
      purposes only, that it to quantify text in book printing and suchlike. It
      was later adopted by the language translation "pricing standards". I used to
      apply this 1,800-character approach at the beginning of the 1990s,
      completely independently of anybody, just trying to calculate my
      translations' price in a fair manner, basically favourable for the client,
      perhaps just to avoid disputes or haggles.

      However, this way of quantifying a text has been a dead thing for me since
      soon after I observed on Lantra-L that wordcount was a broadly accepted
      method. That may have been some five years ago, I can't remember exactly.

      Jirka Bolech
    • monika@cb.bohem-net.cz
      Message 2 of 22 , Mar 1, 2001
        Jeste jednou se vracim k normostranam. Diskutovala jsem na toto tema
        s agenturou, pro kterou dost casto pracuji. Tato agentura pocita
        jednu normostranu tak, ze sice bere 1.800 znaku, ale BEZ mezer.
        Oponuji tim, ze se obcas stane, tedy pokud jsou v textu nejake
        graficke upravy, ze misto 3 stranek by jich takto s mezerama vzniklo
        12. (Nadnesla jsem, ze by se tedy mezery nemusely mezi slovy vubec
        psat, kdyz to neni uhoz, ale tvarili se divne). Nadto jeste
        nezaokrouhluji na cele stranky, ale plati jenom za "skutecne"
        prelozeny text (a to dokonce i v pripade prvni - neboli jedine
        stranky), takze clovek prelozi treba 3 vety, zaplati par korun
        Telecomu za to, ze to musi stahnout a odeslat, a vysledek je ten, ze
        v lepsim pripade nula od nuly pojde. Uz slysim, jak si rikate, proc s
        nimi jeste teda vubec delam. Dobra otazka, ale nepatri k tematu
        normostran.

        Monika C.
      • Kostas Zgafas
        Message 3 of 22 , Mar 1, 2001
          Nadto jeste nezaokrouhluji na cele stranky, ale plati jenom za "skutecne"
          > prelozeny text (a to dokonce i v pripade prvni - neboli jedine
          > stranky), takze clovek prelozi treba 3 vety, zaplati par korun
          > Telecomu za to, ze to musi stahnout a odeslat, a vysledek je ten, ze
          > v lepsim pripade nula od nuly pojde.

          Standardni praxe je uctovat 1 NS jako minimum, bez ohledu na to, jak je text
          kratky.

          K.
        • Michael Grant
          Message 4 of 22 , Mar 1, 2001
            >Jeste jednou se vracim k normostranam. Diskutovala jsem na toto tema
            >s agenturou, pro kterou dost casto pracuji. Tato agentura pocita
            >jednu normostranu tak, ze sice bere 1.800 znaku, ale BEZ mezer.
            >Oponuji tim, ze se obcas stane, tedy pokud jsou v textu nejake
            >graficke upravy, ze misto 3 stranek by jich takto s mezerama vzniklo
            >12. (Nadnesla jsem, ze by se tedy mezery nemusely mezi slovy vubec
            >psat, kdyz to neni uhoz, ale tvarili se divne). Nadto jeste
            >nezaokrouhluji na cele stranky, ale plati jenom za "skutecne"
            >prelozeny text (a to dokonce i v pripade prvni - neboli jedine
            >stranky), takze clovek prelozi treba 3 vety, zaplati par korun
            >Telecomu za to, ze to musi stahnout a odeslat, a vysledek je ten, ze
            >v lepsim pripade nula od nuly pojde. Uz slysim, jak si rikate, proc s
            >nimi jeste teda vubec delam. Dobra otazka, ale nepatri k tematu
            >normostran.

            Your client's attitude is why rates in the Czech and Slovak Republics
            are the lowest in Central Europe--substantially lower than in
            neighboring countries whose overall average incomes are lower. The
            agencies aren't doing themselves any favors by keeping it that way.

            Michael

            Tel. (+1-512) 336-8911, Fax (+1-512) 336-8954