pad do slove viz

    Message 1 of 7 , Apr 10, 2013
      Ahoj,

      vim, ze po slove "viz" muze nasledovat slovo v 1. nebo 4. padu. Tedy,
      spravne je "viz kapitola 8" i "viz kapitolu 8".

      Zajimalo by me, zda oba tvary vnimate na stejne urovni nebo nektery z
      nich vyrazne preferujete.

      Osobne: jenom "viz kapitola 8", "viz kapitolu 8" vnimam vylozene archaicky.

      Dekuji (neni to vubec dulezite, jenom me zajimaji obecne preference)

      Hanka
      Message 2 of 7 , Apr 10, 2013
        Mně teda víc vyhovuje 4. pád (netuším, co je v Pravidlech českého pravopisu
        nebo kde).
        Viz je rozkazovací způsob slovesa vidět v j.č., vizte v mn.č.
        Někdo to chybně píše s tečkou, ta tam opravdu nemá co dělat.
        Takže já to cítím jako lepší takto: Viz(te) Nováka!
        S prvním pádem bych to viděl takto: Viz(te) - Novák!

        Jak to vidí ostatní?

        Message 3 of 7 , Apr 10, 2013
          Ja to vidim tak, ze pokud muzu, z tech dvou variant vybiram treti -
          "dalsi informace najdete v...."
          "Viz" osobne nemam rad, pripada mi zkostnatele a dobre pro line
          prekladatele, kteri maji berlicku ke sluvku "see".
          Ale kdyz uz musim, pak prvni pad.

          M.

          Message 4 of 7 , Apr 10, 2013
            Preferuji 1. Pád a používám často, proč se rozkecávat tam, kde to není
            nutné.

            Message 5 of 7 , Apr 10, 2013
              Taky davam prednost prvnimu padu. Zkostnatele mi to neprijde a uz vubec to nepovazuju za berlicku pro line prekladatele. Nedovedu si predstavit, ze bych treba ve smlouve neustale opakoval "podrobneji informace najdete tam a tam". Ale jinak samozrejme nic proti tomu :-)

              Pavel

              --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Sarka Rubkova" <sarka@...> wrote:

              > Preferuji 1. Pád a pou¾ívám èasto, proè se rozkecávat tam, kde to není
              > nutné.
              >
              > sarka

            • (no author)
              Message 6 of 7 , Apr 10, 2013
                Myslim ze jako rychly odkaz v technickem/pravnim nebo jinem dokumentu,
                dokonce i v osobni komunikaci jako je mail je to v poradku a vubec mi
                to nepripada zkostnatele.. je to proste uzus, vubec za tim necitim to
                puvodni sloveso - z toho duvodu bych ani nikdy nenapsal vizte, to by
                zkostnatele IMHO bylo.. a pouzivam prvni pad, samozrejme..

                V nejakem narocnejsim textu jako je marketingovy atd. je samozrejme
                lepsi Martinuv pristup, ale zalezi na konkretni vete.. kazdopadne viz
                XX beru jako validni a primy ekvivalent k see XX, sorry Martine.. :)

                Message 7 of 7 , Apr 10, 2013
                  Ahoj a díky vsem, mi se jednalo hlavne o ten 1. a 4. pad.

                  Pokud je jenom See chapter XX, tak davam Viz kapitola XX.

                  For more details see chapter XX, prekladam jako Podrobnejsi informace
                  najdete v kapitole XX.

                  Ale Viz kapitolu XX mi zdi podivne, prestoze je to gramaticky spravne.

                  Jeste jednou diky.

                  Hanka