Re: Long adjectival phrases revisited

  • Melvyn
    Message 1 of 32 , Dec 12, 2012
      Decent Czech or not, I have to deal with this kind of thing quite a lot, Jiri. :-)

      --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Pilucha, Jiri" <jiri.pilucha@...> wrote:

      > (most likely translated from German, given the word order)

      The text was actually written by a much-published Czech working at the Academy of Sciences. I quote the whole paragraph. Hope the diacritics come through.

      Podstatnou roli při šíření křesťanství hrála otázka užívaného jazyka. Karel Veliký ve svém capitulare nařídil, že všichni obyvatelé jeho říše se musí naučit zpaměti Vyznání víry a modlitbě Otčenáš, což potom znovu opakovala usnesení řady lokálních církevních synod. Zároveň však byl znovu a znovu opakován požadavek, vyjádřený už v císařově Admonitio generalis vydané roku 789, aby netoliko biskupové a kněží, kteří křest udělovali, ale i sami křtěnci smyslu těchto formulí dobře rozuměli. Ovšem znalost latiny byla tehdy výlučným majetkem duchovních, a i mezi nimi bylo mnoho těch, kteří tento jazyk ovládali jen nedostatečně. Snaha, aby se na křesťanskou víru nově obrácení prostí lidé naučili požadovaným modlitbám latinsky, nevedla k cíli, protože ti vesměs nebyli schopni si tyto texty ani zapamatovat, natož pak pochopit jejich smysl. Proto synoda konaná roku 813 v Mohuči, stejně jako už předtím synoda ve Frankfurtu, stanovily, že pokud laikové připravující se ke křtu nebudou schopni naučit se požadovaným modlitbám latinsky, mohou je znát ve svém rodném jazyce.

      BR

      Message 32 of 32 , Jan 4, 2013
        Ach jo, no tak ja to zkusim. Ale nezarucuju, ze mi to dlouho vydrzi :-)

        Porad jeste Martin