Re: [jtp_obecne] logicka-gramaticka otazka

  • Foren - Helga
    Message 1 of 4 , Oct 14, 2012
      Damy, panove,

      vidim, ze jednoznacny nazor je: veta je korektne.
      Mne se ale stale zda, ze to plati jen pro hovorovou rec, kdyby se ale
      doslo ke sporu, vypadala by situace jinak....
      Jdu na to z hlediska nemcinare. Hovorove bychom tu vetu sestavily uplne
      stejne. Professor nemciny nebo i chytry advokat by nam ji ale zaskrtnul
      jako chyba (pokud bychom meli rici to, co tady vsichny (vcetne mne) z te
      vety pochopi). Jenze ja musim klienta pripadne upozornit na mozna rizika...

      Muj rozbor vety je totiz takto:

      Pokud NIKDO NEdrzi podil prevyzujici 25%, pak logicky KAZDY DRZI podil
      nad 25ti procent.

      Proto jeste jednou otazka: Jak to vidite vy - jen a jen z hlediska
      KOREKTNY SPISOVNE CESTINY.

      Dekuji predem
      Helga

      Am 13.10.2012 23:16, schrieb Ton Macel:

> [...]
      >
      > Ton M�c(el
      >
      > M�c(el Translations
      > Doornstraat 126
      > NL-2584 AN Den Haag
      > T: +31 70 3585481
      > T (Skype): +31 70 2500388
      > M (NL): +31 65 4242784
      > E: mt@... <mailto:mt%40macel.com>
      >
      > 2012/10/13 Foren - Helga <listen@...
      > <mailto:listen%40prague-bt.com>>

      > <mailto:jtp_obecne-subscribe%40yahoogroups.com>

      > =======
      > E-Mail von PC Tools gescannt ? Keine Viren oder Spyware gefunden.
      > (Email Guard: 9.0.0.2308, Virus/Spyware Database: 6.20800)

    • Josef Hlavac
      Message 2 of 4 , Oct 14, 2012
        Ja jsem presvedceny, ze ta veta je naprosto korektni jak z hlediska
        logiky, tak z hlediska spisovne cestiny. Skutecne ji lze interpretovat
        jedine tak, ze "podil kazdeho z akcionaru cini nejvyse 25 %".

        V cestine je dvoji zapor porad zaporem -- to je vyznamny rozdil proti
        treba anglictine a asi i nemcine (ale tou si nejsem 100% jisty).

        Naopak pokusy o odstraneni jednoho z tech zaporu dopadnou spatne, napr.:
        - "nikdo drzi podil prevysujici 25%" -- gramaticky spatne
        - "zadny drzi..." -- zase gramaticky spatne
        - "kazdy nedrzi podil prevysujici 25%" -- to je sice gramaticky dobre,
        ale ma to uplne jiny vyznam (nekdo muze mit vic nez 25 %, ale ne
        vsichni, navic tohle by bylo spis hovorove a vnimane jako stiznost typu
        "no jo, ty se mas, ty mas vic nez 25 %, ale kazdy to nema")

        Pepa

      • Ilona Sprcova
        Message 3 of 4 , Oct 14, 2012
          Pokus nikdo nedrzi podil prevysujici 25%, pak logicky ma kazdy podil
          MENSI nez 25%. (= POD 25%)
          A presne to je v te vete napsano.
          Podle meho nazoru.
          Ilona

        • Foren - Helga
          Message 4 of 4 , Oct 14, 2012
            Dekuji vsem, obzvlast Pepovi!
            Ted jsem to pochopila. Fakt jsem zila v tom, ze i v cestine se dve
            negace zneutraliszuji.
            Vsem jeste hezky zbytek vikendu!
            Helga