Re: TERMS: Bah, humbug

  • gabra2002
    Message 1 of 19 , Jan 2, 2012
      Zajimave, o terminu krupky jsem nevedela ani v cestine

      Bud jde o krajovou zalezitost - http://mlcen.sweb.cz/kroupy.html.
      Podle dane stranky jsou krupky pripravovane jinak nez kroupy - jsou pripravovane z krupic, tj. musi být jemnejsi nez kroupy, a jsou meziproduktem pri priprave mouky:
      V nìkterých krajích se vyrábìly také tzv. krupky.Jeèmen øádnì vyèištìný se vyšrotoval na krupice, èást nejlepších krupic se semlela na mouku (jeèný výražek) a èást krupic dobøe vyèištìných, se schytala jako krupky...

      Nebo jde o alternativni pojmenovani vice podrcenych krup, lamanych krup ci trhanych krup (lamanka, trhanka).

      Pearled barley can be purchased as regular, medium or fine, coz by mohlo odpovidat i rozdilne hrubosti krup:
      "Kroupy se èíslovaly takto:
      Perlièky 4/0 ;3/0; 2/0
      Støední kroupy 1;2;3;4
      Hrubé kroupy 5;6;7;8"

      Pot barley is the unrefined, whole grain.

      2.5.1 Jeèmen
      Jeèmen se zpracovává hlavnì na kroupy a v menší míøe na mouku. K výrobì krup se používá
      jeèmen jarní, který je oproti jeèmenu ozimému neobsahuje barevná zrna po oloupání.
      Dùležitým požadavkem je vysoký podíl zrn nad sítem 20,5 mm, jenž ovlivòuje výtìžnost
      krup. Výrobní postup založený na odstranìní pluch spoèívá ve vyèištìní, tj zbavení pøímìsí a
      neèistot i drobných zrn, pak následuje loupání na hrubém smirkovém kamení, dále broušení
      na vertikálních loupaèkách, kde se odstraòují zbytky pluch a nakonec luštìní na
      pomalubìžných loupaèkách. Vzniklé kroupy se pak tøídí na kroupy velké, støední, malé,
      menší èástice tvoøí tzv. lámanku a perlièky. Jejich velikost a množství je dána procentem
      propadu sítem o urèitém prùmìru kruhových ok. Pøi výrobì jeèné mouky se postupuje
      podobnì jako u žita, avšak pro velkou houževnatost zrna je mletí obtížné, pluchy èasto
      ucpávají otvory sít, proto s úspìchem by se uplatnily bezpluché jeèmeny. Mletí jeèmene má
      postupovat rychle, jinak mouka hnìdne a zhoršuje se její jakost. ¨

      http://www.mendelu.cz/dok_server/slozka.pl?id=48974;download_pdf=71015

      (2)

      Message 2 of 19 , Jan 2, 2012
        Z popisu těchto výrobků:
        Kroupy i krupky se vyrábí z kulatého ječmene. Ječná zrna se postupně
        obrušují tak, aby se špičky a slupka zrna odstranily a zůstalo jen holé
        jádro. Při dalším obrušování nabývá zrno kulatého tvaru a stává se z něj
        kroupa.
        Krupky jsou vyráběny odlišným způsobem. Vyčištěný ječmen se vyšrotuje na
        krupice, část z nich se semele na mouku (ječný výražek) a část krupic se
        vyčistí a tím vzniknou krupky. Ječná výražková mouka se používá na pečivo
        nebo do chleba, krupky se nejrůznějším způsobem upravují na chutné pokrmy.
        Krupky se dají normálně koupit v obchodech.

        š.