CHAT: Kritika Cechu

  • padamek@mbox.dkm.cz
    Message 1 of 6 , Jan 1, 2001
      V obecne rovine bych chtel ke kritice Cechu ze strany cizincu pouzit toto prirovnani:
      Co beru:
      "Chlapce, dekuji ti za pozvani. Pri obede jsem si vsiml, ze nevis, ze se ryby jedi zvlastnim priborem. Chapu, ze ti brzy umreli rodice a tebe vychovavali v detskem domove, takze to nevis, ale az k nam prijdes na obed, tak to vedet musis."
      Co neberu:
      "Tak si, pratele, predstavte, ze jsem byl u toho blbce z decaku na obede a on vubec nevi, ze se na ryby pouziva zvlastni pribor. Vidlicku drzi jako prase kost, a to si ten vul mysli, ze ho nekdy pozvu na obed, hohoho!"
      Zdravi Petr Adamek
    • Zdenek Bobek
      Message 2 of 6 , Jan 2, 2001
        Petr Adamek wrote:

        > V obecne rovine bych chtel ke kritice Cechu ze strany cizincu pouzit toto
        prirovnani:
        > Co beru:
        > "Chlapce, dekuji ti za pozvani. Pri obede jsem si vsiml, ze nevis, ze se
        ryby jedi zvlastnim priborem. Chapu, ze ti brzy umreli rodice a tebe
        vychovavali v detskem domove, takze to nevis, ale az k nam prijdes na obed,
        tak to vedet musis."
        > Co neberu:
        > "Tak si, pratele, predstavte, ze jsem byl u toho blbce z decaku na obede a
        on vubec nevi, ze se na ryby pouziva zvlastni pribor. Vidlicku drzi jako
        prase kost, a to si ten vul mysli, ze ho nekdy pozvu na obed, hohoho!"
        > Zdravi Petr Adamek

        Zaplat Pambu, ze sem uz pre lety zahodil vsechen ten slozitej vercajk, kerej
        Evropani a Americani davaj na stul, a kerej se nejvic se vseho podoby naradi
        v autooopravne a vydal se cestou podstatne jednodussi. Zeru hulkama a mam
        pokoj.
        Vyhody:
        1. svuj pribor muzu nosit sebou
        2. ostatnim to pripada jako uchylka asi jako je totalni vegetarianstvi nebo
        uplna abstinence, homosexualita nebo vlasy obarveny na zeleno a tudis mi do
        toho nekecaj, protoze "blaznum se nema odporovat"
        3. na vandru si u muzu loveckym nozem vyrobit tolik priboru kolik chci behem
        5 minut
        4. kazdy to chce zkusit a uzije si pritom spostu srandy

        Preju vsem Stastny a vesely novy rok 2001. Budte zdravi a v pohode. Mejte
        hodne kseftu, drzte ceny nahore a nenechte se rozhazet, minimalne pulka
        lidi, kery potkavate jsou stejne blbejsi nez vy.

        Mam vas rad vy bando ukecana

        Bob
      • Otto Pacholik
        Message 3 of 6 , Jan 2, 2001
          Vzhledem k zamindrakovanosti velke casti ceske populace bych se domnival
          (velka vetsina z nas si totiz opravdu mysli, ze jsme ti nejchytrejsi v
          Evrope, pokud ne zrovna na celem svete), ze i nevinne myslene pripominky,
          resp. dobre myslenou kritiku typu:

          > "Chlapce, dekuji ti za pozvani. Pri obede jsem si vsiml, ze
          > nevis, ze se ryby jedi zvlastnim priborem. Chapu, ze ti brzy
          > umreli rodice a tebe vychovavali v detskem domove, takze to
          > nevis, ale az k nam prijdes na obed, tak to vedet musis."

          budou okamzite chapat jako pomlouvani typu:

          > "Tak si, pratele, predstavte, ze jsem byl u toho blbce z decaku
          > na obede a on vubec nevi, ze se na ryby pouziva zvlastni pribor.
          > Vidlicku drzi jako prase kost, a to si ten vul mysli, ze ho nekdy
          > pozvu na obed, hohoho!"

          Z toho bych ti ale tak moc nedelal, protoze urcite vrstvy obyvatelstva se
          takto chovaji vsude (alespon v zemich, kde jsem mel moznost alespon chvilku
          pobejt (-:).

          Pekny start do noveho roku vsem preje

          Otto
        • JPKIRCHNER@aol.com
          Message 4 of 6 , Jan 2, 2001
            In a message dated 1/2/01 12:01:28 AM, padamek@... writes:

            >V obecne rovine bych chtel ke kritice Cechu ze strany cizincu pouzit toto
            >prirovnani:
            >Co beru:
            >"Chlapce, dekuji ti za pozvani. Pri obede jsem si vsiml, ze nevis, ze se
            >ryby jedi zvlastnim priborem. Chapu, ze ti brzy umreli rodice a tebe
            vychovavali
            >v detskem domove, takze to nevis, ale az k nam prijdes na obed, tak to
            >vedet musis."

            Yes, this is the correct way to criticize a person or a nation.

            >Co neberu:
            >"Tak si, pratele, predstavte, ze jsem byl u toho blbce z decaku na obede
            >a on vubec nevi, ze se na ryby pouziva zvlastni pribor. Vidlicku drzi jako
            >prase kost, a to si ten vul mysli, ze ho nekdy pozvu na obed, hohoho!"

            Yes, this is improper and can be the result of one of two things: (1) the
            person doing the criticizing may be primitive, or (2) the whole time he was
            watching the Czech use the wrong eating utensil, the Czech was arrogantly
            going on about how primitive Americans are, how culturally superior Czechs
            are to them, how vulgar American TV is (not acknowledging the far greater
            degree of obscenity now present on Czech TV), how Americans are idiots
            because they have no beer culture, how we are poorly educated, how American
            cuisine (or as some Czechs like to call it, "American kitchen") consists only
            of hamburgers, and my favorite misconception that some Czechs repeatedly
            assert -- how Americans always talk about sex but never actually engage in it.

            I see my own behavior in both methods you've presented. I guess for most
            Czechs I deal with things in terms of polite correction, but when I encounter
            the type of Czech who has an aggressive superiority complex that comes from a
            severe inferiority complex, I am liable to respond sarcastically. It's not
            right for me to act that way, but I sometimes do.

            Jamie
          • Melvyn Clarke
            Message 5 of 6 , Jan 3, 2001
              Hello Petr, Tomas, Jamie and all,

              Jamie wrote:
              >Yes, this is the correct way to criticize a person or a nation.

              Well, yes, if the person(s) involved really did have some extenuating
              circumstances in their
              past. But what if the behaviour to be criticized stems from the
              arrogance and presumption of
              an upbringing within an empowered elite, (which can equally be the
              case whether you are
              Czech, British, American or whatever)?. (What if the orphanage
              metaphor only applies
              because the miscreant fish-knifed his parents:)?) My point is that if
              you are speculating
              about seemingly prevalent behaviour in a particular country, there
              soon comes a time when
              you have to stop talking in terms of nationality and start thinking in
              terms of interest-groups,
              pressure-groups, individuals, sexes, regions, constituencies, classes,
              elites, cliques and so forth.

              Petr continued:

              abych si to precetl cele, ale z toho, co Melvyn pretiskl, mam pocit,
              ze se Pynsent vyziva v tom, jak je chytry a jak ty Cechy stira.

              You have to bear in mind, Petr, that Robert Pynsent likes to cultivate
              a larger-than-life
              iconoclastic image with his apodictic pronouncements and categorical
              utterances. It's all part
              of his flamboyant style and you are not the first to comment on it.

              >Pripomina mi naseho Jana Rejzka, ten je take nejchytrejsi na svete.

              Maybe the comparison is good. In amongst all his vacuous posturising,
              Jan Rejzek occasionally does something useful like having a go at
              Karel Gott, with whom many people are far
              too polite IMNSHO. Pynsent can play a similar role.

              Interesting, Tom, that you mention Ladislav Klima. I was surprised at
              first that Dr Pynsent did
              not bring him up as one of the great writers to emerge from the Czech
              lands because (did
              you notice?) his entire style and presentation seems to be imbued with
              Klima's playful deconstruction and sloganizing, do-it-yourself cosmic
              worldview, apodictic, categorical and often playfully contradictory
              utterances etc etc. It can be amusing in a newspaper article. I know
              for a fact that Pynsent is a big fan of L. Klima because I spent many
              happy hours with him at SSEES in the early eighties preparing my
              dissertation on Klima's work.

              Petr wrote:

              >Co neberu:
              >"Tak si, pratele, predstavte, ze jsem byl u toho blbce
              z decaku na obede
              >a on vubec nevi, ze se na ryby pouziva zvlastni pribor.
              Vidlicku drzi jako
              >prase kost, a to si ten vul mysli, ze ho nekdy pozvu na
              obed, hohoho!"

              Jamie commented:

              >Yes, this is improper and can be the result of one of
              two things: (1) the
              person doing the criticizing may be primitive, or (2)
              the whole time he was
              watching the Czech use the wrong eating utensil, the
              Czech was arrogantly
              going on about how primitive Americans are, <snip>

              Comments like that just sound to me again like somebody making
              categorical statements
              for the sake of effect. I'd either treat them on that level if humour
              or 'rejpani' (taunting?) is clearly
              intended (which I find OK in small doses), or make it very clear that
              non-stop sensation-
              seeking gets boring after a short while. I don't see the point of
              getting hung up about people
              who insist on seeing the world in national terms all the time.

              My new year's resolution: definitely no more categorical statements!

              Melvyn
            • JPKIRCHNER@aol.com
              Message 6 of 6 , Jan 3, 2001
                In a message dated 1/3/01 7:49:36 AM, zehrovak@... writes:

                >My new year's resolution: definitely no more categorical statements!

                I categorically agree!