[Chat] Pynsent

  • Barendregt
    Message 1 of 1 , Jan 1, 2001
      Petr Adamek wrote:
      > ...z toho, co Melvyn pretiskl, mam pocit, ze se Pynsent vyziva v tom, jak je chytry a
      > jak ty Cechy stira.

      Petre,

      nemyslim, ze mu jde o to, aby Cechy setrel - spis mu jde o to, aby
      naboural tolik zazite, stokrat opakovane a dogmaticke nazory, ktere pro
      lidi uvnitr systemu (tj. lidi, kteri vyrustaji a chodi do skol v Cesku)
      jsou vpodstate vytesane do kamene - Kytice a Babicka jsou nejvetsi perly
      ceske literatury, obrozenci nas spasili, po Bile Hore nastalo totalni
      Temno atd. To jsou veci, o kterych se jednoduse nepripoustela za mych
      skolnich let (a to neni tak davno) zadna diskuse. To neni spravne. Chce
      to lidi, kteri maji schopnost anebo moznost postavit se mimo stezku,
      kterou se ubiraji vsichni ostatni, a podivat se na to vsechno jinyma
      ocima - at jiz to jsou Cesi nebo cizinci.

      Ja osobne take se vsim, co rika, nesouhlasim (napr. Zbabelce mam za
      velmi dobrou knihu, ackoli ji oznacuje za (neprimou) propagandu
      komunistu), ale to je uplne jedno - jsem rad, ze se najdou lide, kteri z
      pozice znalosti predkladaji ruznorode nazory.

      Nejvic ze vseho se mi libi jeho tirady na tema "svetovost" a
      "evropanstvi" - myslim, ze to zcela spravne popisuje jako
      zamindrakovani. Proc se nam napriklad porad busi(lo?) do hlavy, ze jsme
      maly narod a mala zeme atp.? Na evropske pomery jsme celkem slusne velka
      zeme i narod - chce to jen jiny pohled na vec a hned se cely ramec
      mysleni meni (a navic - ve VELIKOSTI to, jak znamo, neni...). A tzv.
      svetovost je v Cesku dosahovana kazdy den - jako vsude jinde ve svete*
      mame priblizne tretinu veci, ktere jsou (z hlediska libovolneho
      posuzovatele vyjma lidi zcela zapsklych) vyborne, tretinu, ktere jsou v
      prumeru a tretinu, ktere nestoji za rec; proc o tom tedy mluvit? Navic
      standard 'svetovosti' nikdo nestanovuje - pro me je napriklad Ldislav
      Klima naprosto 'svetovy' (tj. dobry) a je mi fuk, ze ho nikdo ve svete a
      vlastne ani v Cechach (samozrejme nemam na mysli intelektualne vytribene
      ucastenstvo tohoto fora!) nezna.

      Tom

      * tim se rozumi 'normalni' mista - k ocividnym vyjimkam tedy patri napr.
      Rusko, Izrael, New York City a nekolik volebnich okrsku na Floride ;-)