Re: [Czechlist] autorska prava a sluzby

  • Alena Ryšková 2e
    Message 1 of 44 , Nov 4, 2010
      A to do toho nikdo jeste nikdo z Vas nevnesl poznatek, ze nekdy teprve praci
      korektora vznika smysluplny, gramaticky a stylisticky spravny preklad,
      protoze nektere "autory del" bych vystrelila delem.
      Pekny den
      Alena

      From: Jirka Bolech
      Date: 4.11.2010 9:14:53
      To: czechlist@...

      > ja nerikam, ze chci kvuli jakemukoli prekladu honorar misto bezne sazby

      No jo, Tome, ale bud reknes A nebo Z, se vsim vsudy. Nemuzes chtit
      ochranu dila podle autorskeho zakona, kdyz uctujes podle zivnostenskeho
      zakona. Nejsem pravnik, ale chapu vyuctovani prekladu na zivnostak jako
      zreknuti se naroku na ochranu autorskych prav. Podle me to neni ani tak,
      jak pise Sarka, ze bys prevadel sva autorska prava na zadavatele. To by
      slo jedine tehdy, kdybys postupoval podle autorskeho zakona,
      nefakturoval to s odkazem na sve zivnostenske opravneni, ale mel o tom,
      kdo je nebo bude drzitelem autorkych prav sepsanou smlouvu. Bez takove
      smlouvy je 'podle prava' implicitne povazovano autorske dilo za
      vlastnictvi autora.

      Takze tvuj preklad, ktery jsi vyfakturoval jako zivnostnik, lze skutecne
      kopirovat bez hrozby postihu na zaklade autorskeho zakona. Nicmene
      autorska prava jsou bezne porusovana na celem svete v masovem meritku a
      jenom dokazovat, ze jsem opravdu autorem je komplikovane a bud jsem
      preventista a mam na to a stoji mi zato, abych si sve autorske dilo
      registroval tak, abych mohl sve autorstvi snadno dokazat nebo musim v
      pripade soudni pre pocitat s tucnymi honorari pravnika ci pravniku, tedy
      investovat do nezaruceneho uspechu. Take je bezna praxe byt clenem
      organizace na ochranu autorskych prav, kde se plati clenske poplatky a
      pro nektere branze je clenstvi nutnosti a nepsanou povinnosti.

      V zasade je asi na tobe, kterou z obou cest se das (nevim jestli
      existuje nejaka treti...), ale s ocekavanimi na trhu asi moc nehnes.
      Stejne nevim, jestli zrovna tohle si potreboval puvodne vyresit...

      Jirka

    • Tomas Mosler
      Message 44 of 44 , Nov 17, 2010
        Tak mi muj FU sdelil, ze v pripade dodani prekladu soukrome osobe ve treti zemi se uplatni §9/2, tedy pocitam a fakturuji ceskou DPH.

        Jeste pani odkazovala na knihu Galocik, Paikrt: DPH 2010, kde je pry napsano (ze se mohu prijit podivat), ze §10h, resp. tam uvedene "podobne sluzby" se na rozdil od drivejska od r. 2010 jiz prekladu (pry je tam ta zmena vyslovne uvedena) netykaji.

        Tomas