advanced life support facilities

  • Charlie Stanford
    Message 1 of 25 , Oct 1, 2009
      Hi there,
      I am just hoping to check whether something has been translated correctly into Czech - it does not seem right to me.... The English reads as follows:

      If a hypersensitivity reaction occurs the administration of the medicinal product must be interrupted immediately and - if necessary - an intravenous treatment initiated. As in case of emergency immediate action is required, ***advanced life support facilities*** including the respective medicinal products necessary for treatment should be readily available.

      V p��pad� v�skytu hypersensitivn� reakce je nutn� okam�it� p�eru�it pod�v�n� l��iv�ho p��pravku a v p��pad� pot�eby zah�jit intraven�zn� l��bu. Vzhledem k tomu, �e v nal�hav�ch p��padech je neobytn� okam�it� z�sah, m�lo by b�t k dispozici ***vybaven� pro prvn� pomoc***, v�etn� p��slu�n�ch nezbytn�ch l��iv.

      Can someone give me a suitable Czech term for "advanced life support facilities" please...
      TIA
      Charlie

      --
      Jsem chr�n�n bezplatn�m SPAMfighter pro soukrom� u�ivatele.
      A� doposud m� u�et�il p��jmu 8264 spam-email�.

      Message 2 of 25 , Oct 1, 2009
        Not sure what the correct medical term is, but they're talking about stuff
        that keeps you alive in intensive care units etc., whereas the term used in
        Czech just means "first aid equipment"

        The correct translation woulkd be something like "pokrocile
        vybaveni/pristroje na podporu zivotnich funkci"... - we have quite a few
        medical experts here and they'll be able to give you the correct
        professional usage term I'm sure

[...]

        V případě výskytu hypersensitivní reakce je nutné okamžitě přerušit podávání
        léčivého přípravku a v případě potřeby zahájit intravenózní léčbu. Vzhledem
        k tomu, že v naléhavých případech je neobytný okamžitý zásah, mělo by být k
        dispozici ***vybavení pro první pomoc***, včetně příslušných nezbytných
        léčiv.

        Can someone give me a suitable Czech term for "advanced life support
        facilities" please...
        TIA
        Charlie

        --
        Jsem chráněn bezplatným SPAMfighter pro soukromé uživatele.
        Až doposud mě ušetřil příjmu 8264 spam-emailů.

      • Jaroslav Hejzlar
        Message 3 of 25 , Oct 1, 2009
          Hi, Charlie!
          What about something like "moderni vybaveni pro podporu zakladnich zivotnich
          funkci"? HTH.
          Regards,
          Jarda

[...]

          V případě výskytu hypersensitivní reakce je nutné okamľitě přeruąit podávání
          léčivého přípravku a v případě potřeby zahájit intravenózní léčbu. Vzhledem
          k tomu, ľe v naléhavých případech je neobytný okamľitý zásah, mělo by být k
          dispozici ***vybavení pro první pomoc***, včetně přísluąných nezbytných
          léčiv.

          Can someone give me a suitable Czech term for "advanced life support
          facilities" please...
          TIA
          Charlie

          --
          Jsem chráněn bezplatným SPAMfighter pro soukromé uľivatele.
          Aľ doposud mě uąetřil příjmu 8264 spam-emailů.

          Message 4 of 25 , Oct 1, 2009
            ... and the Czech is full of typos and old-fashioned and/or literal
            terminology - amateur/lazy translation

            Message 5 of 25 , Oct 1, 2009
              Thanks Matej and Jarda. There is more I am afraid... It goes on to talk
              about a reaction vial in the English
              Place the reaction vial in a suitable lead vial shield (minimum wall
              thickness 1/8 inch) which has a fitted lead cap.

              and this has been translated as a

              Lahvičku s kitem umístěte do vhodného olověného stínění (minimální tloušťka
              stěny 118 palce) s přiléhavým olověným uzávěrem.

              I am not sure about Lahvičku s kitem - I cannot find any reference to one on
              the Internet and think it might be a bit of a mistranslation too.... Do you
              go along with that?

              Thanks for any help.
              Charlie

              Message 6 of 25 , Oct 1, 2009
                should be reakc^ni lahvicka, but perhaps there is a "reaction kit" in it so
                the translation is OK, hard to say without context.. are you editing the
                Czech version or what?

                Message 7 of 25 , Oct 1, 2009
                  translating 1/8 inch as 118 palce is also highly suspect, not to mention the
                  fact that in a Czech document, there should be a metric reference
                  provided.... if you're just checking whether the translation is OK you can
                  probably stop right here, it's not, we've already seen two highly suspect
                  examples..

                  Message 8 of 25 , Oct 1, 2009
                    Sorry guys, I beg to disagree. The translated text fits to the
                    old-fashioned medical style which is widely used, and even though I
                    would personally use a different wording, it's definitely not that bad
                    or amateurish. So far, I was able to find just one typo, not many.

                    As the life supporting stuff - I don't think there is any standard
                    translation established. The guy had to be a bit creative here but true,
                    'prvni pomoc' is a bit understatement. I would go with something like
                    'komplexní vybavení k zajisteni podpory zivotnich funkci'. (I don't
                    think 'advanced' means 'moderni' here - rather a lot of machinery,
                    monitors, etc. instead of a single defibrillator.

                    Now to lahvicka s kitem: It does not sound right, I would remove !s
                    kitem' and make it 's reakcni smesi', or just !lahvicka' - but chances
                    are that the guy has seen the real device, knows how it works and now he
                    conveys the real message instead of clumsily translating word by word as
                    we translators often do....

                    HTH
                    Martin

                    Message 9 of 25 , Oct 1, 2009
                      You would be surprised how many idiots blindly copy imperial units into
                      Czech texts.... admittedly, some clients require that.

                      the other M

                      Message 10 of 25 , Oct 1, 2009
                        Not sure about medical shorthand, but there surely is more than one
                        typo/problem here:

[...]
                        (even if the typo is corrected, the word neodbytny is not correct here)
[...]

                        I agree about the kit bit though - thye meaning is so far removed that it
                        couldn't be mistranslation, it's either called that in Czech, or it's
                        simpler and more logical to say it this way than directly translate - but
                        we're only guessing..

                        Ok it's not that bad, maybe lazy rather than amateurish, but both these
                        things "get me going" quickly as they are totally unnecessary

                        Message 11 of 25 , Oct 1, 2009
                          Sorry the 118 palce should have read 1/8 palce (I OCRed the text and haven't
                          corrected it all). I think you are right Matej that it is a bit weird to
                          talk about palce in an SPC.... Does the Lahvička s kitem mean a "vial
                          supplied with the kit"? I just don't understand exactly what is meant by it?
                          I have found reakční nádobka elsewhere on the Internet for reaction vial -
                          don't know why he/she did not use that. I presume I am doing a
                          backtranslation though the agency have not confirmed that - so do not want
                          to polish it up too much and am using footnotes to point out things that
                          seem wrong.

                          Message 12 of 25 , Oct 1, 2009
                            Lahvicka s kitem probably means a vial with a kit (reaction) mixture.
                            I would never use nadobka for vial. In most contexts, lahvicka is correct.

                            M.

                            Message 13 of 25 , Oct 1, 2009
                              no, that would be lahvicka Z kitU (from the kit..)

                              it means vial with the kit (presumably inside or tacked onto it..)

> [...]
                              > probably stop right here, it's not, we've already seen two highly suspect

                            • Petr
                              Message 14 of 25 , Oct 1, 2009
                                Ja bych asi taky nechal 1/8 palce jak to je. Mimochodem napadlo by nekoho z vas prevadet ctvrpalcovou nebo pulpalcovou trubku na metricke jednotky?
                                Petr A.

                                Message 15 of 25 , Oct 1, 2009
                                  By the way, my pharmaceutical customers always insisted on lahvicka,
                                  although ampulka is often used too.

                                  Message 16 of 25 , Oct 1, 2009
                                    Urcite bych nechal trubku a zavity, a podle situace nechavam jehly a
                                    katetry. Ale nemyslim si, ze by palce mely nejaky smysl u tloustky
                                    oloveneho stineni. Proto jsem taky rikal "blindly" - co z je presne to,
                                    co spousta lidi dela.

                                    M.

                                    Petr napsal(a):

                                    > Ja bych asi taky nechal 1/8 palce jak to je. Mimochodem napadlo by
                                    > nekoho z vas prevadet ctvrpalcovou nebo pulpalcovou trubku na metricke
                                    > jednotky?
                                    > Petr A.

                                  • Charlie Stanford
                                    Message 17 of 25 , Oct 1, 2009
                                      Thanks to all of you for that input. No, I am not editing the Czech - I
                                      wouldn't dare! It is just that the Czech is clearly a translation from
                                      English (a UK product) and I have the English in front of me, so I assume
                                      that they just want it as a backtranslation to check that the Czech is
                                      accurate.

                                      I was checking for the Czech term for reaction vial and there seemed to be
                                      very little mention on the Internet of reakcni lahvicky - just 3 hits. Found
                                      reakcni nadobky used to refer to reaction vials in
                                      http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32008R0273:CS:NOT
                                      but perhaps trying to check the right term to use on the basis of an EU
                                      translation is a bit daft.

                                      Message 18 of 25 , Oct 1, 2009
                                        Oops - the neobytny is my fault... It actually says nezbytny - again I OCRed
                                        it and spell-checked but it did not pick up certain things. Sorry
                                        translator....

                                        Message 19 of 25 , Oct 1, 2009
                                          OK, if we leave out the neobytny thing, we get hypersensitivni which is
                                          old-fashioned but not necessarily wrong. As to the many pripady, the
                                          wording is not realy nice but not an error again. I don't like the prvni
                                          pomoc either, but again, no typo included.

                                          To sum it up: an average translation, not nice but more or less
                                          acceptable. I've seen much worse....

                                          M.

                                          Message 20 of 25 , Oct 1, 2009
                                            staci precitlively

                                            Message 21 of 25 , Oct 1, 2009
                                              On je taky vzdycky problem se zaokrouhlovanim a co zakaznik "snese". Kdyz budu mit vetu "stineni ma mit tloustku 7 palcu" a prelozim "18 cm", tak se nekdy zasekne, ze to musi byt "17,78 cm".
                                              Petr
                                              Message 22 of 25 , Oct 1, 2009
                                                Ja vim - z toho pak padaji komicke vety typu "about one inch" -> "asi
                                                2,54 cm". Blbost jde napric populaci - prekladatelu i klientu. S blbosti
                                                vlastnich klientu ma smysl do urcite miry bojovat. U tech druhych to asi
                                                smysl nema, s vyjimkou sebe sama....

                                                M.

                                                Petr napsal(a):

> [...]
                                                > Kdyz budu mit vetu "stineni ma mit tloustku 7 palcu" a prelozim "18 cm",
                                                > tak se nekdy zasekne, ze to musi byt "17,78 cm".
                                              • Radka
                                                Message 23 of 25 , Oct 1, 2009
                                                  Hi,
                                                  I might be a bit late, but my client wants me to call this "život udržující přístroje" whether I like it or not, apparently that was an established term for them. So I guess you could add vyspělé to the front...

                                                  And was about to say that neobytné was meant to be nezbytné, then saw your other post.

                                                  Radka

                                                  Message 24 of 25 , Oct 2, 2009
                                                    U trubek se prece palce pouzivaly jiz pred valkou - to prece nemuzes
                                                    srovnavat.

                                                    sarka

                                                    Message 25 of 25 , Oct 2, 2009
                                                      Neco jineho je pouziti u trubky nebo zavitu, kde se to bezne pouziva (a uz se ani neuvadi ze je to v palcich) a neco jineho pro bezny rozmer (tloustku) ve vete, kde ta informace ma slouzit k blizsimu urceni toho jak to ma vypadat, ja bych si teda musel vzit k ruce kalkulacku a Internet abych si presne vypocet/predstavil 1/8 palce, takze bych totez predpokladal o vetsine ostatnich CZ ctenaru a udelal bych jako prekladatel tu praci za ne a dal tam rovnou milimetry..