What does a dipper do?

  • Jaroslav Hejzlar
    Message 1 of 13 , Jan 28, 2009
      Hello, dear colleagues!
      Sorry to bother you again with (possibly) such a simple thing, but my brain seems to be a bit tired: I simply cannot figure out the exact meaning of the first part of the following sentence (up to the word "dips"):
      "When perched, the dipper frequently bobs or dips, but once in the water it becomes a consummate hunter..."
      My preliminary version is: "Skorec casto sedí na vetvi a jen tak se pohupuje nahoru a dolu, ale jakmile je ve vode, hned je z neho dokonalý lovec...", but I am not at all sure if "sedi na vetvi a jen tak se pohupuje nahoru a dolu" is really what they mean that the bird is doing. Can you help please? Perhaps, I should also add that in this whole translation, the naturalness of the resulting Czech text is more important than "literal" translation. TIA.
      Regards,
      Jarda

    • Vlastimila Palíková
      Message 2 of 13 , Jan 28, 2009
        On moc na vetvich nesedi, postava spise na kamenech v potocich a tak
        zvlastne se pohupuje, rychle pokrci nohy jako by si drepnul. Nevim, jake
        sloveso by tohle popsalo nejlip...HTH, Vlasta

[...]
        My preliminary version is: "Skorec casto sed� na vetvi a jen tak se pohupuje
        nahoru a dolu, ale jakmile je ve vode, hned je z neho dokonal� lovec...",

        Message 3 of 13 , Jan 29, 2009
          Ahoj, Vlasto!
          To je vlastne pravda, onehdy jsme ho na potoce videli a je to presne tak,
          jak rikas. Ja to podle toho zkusim nejak upravit. Diky za reakci a mej se
          moc pekne,
          Jarda

          Message 4 of 13 , Jan 29, 2009
            jsem si nejdriv precetla prispevek Vlasty (...postava spise na kamenech
            v potocich a tak zvlastne se pohupuje...) a rikam si, aha, dneska se na
            Czechlistu resi vodnik:)))
          • melvyn.geo
            Message 5 of 13 , Jan 29, 2009
              --- In Czechlist@yahoogroups.com, Hana Jarolímová <jarolimo@...> wrote:
              >a rikam si, aha, dneska se na Czechlistu resi vodnik:)))

              Brekeke, to jsme ale uz daaaavno vyresili v roce 2002.

              Dipperdy-doo-dah dipperdy day...

              M.
            • Charlie Stanford
              Message 6 of 13 , Jan 29, 2009
                Brilliant Melvyn!

                Message 7 of 13 , Feb 1, 2009
                  Jardo,
                  ja se obavam, ze prirodovedci pro to budou mit nejaky specificky vyraz...
                  Nejlepe se zaptat nejakeho nadsence ornitologa nebo ucitele prirodopisu...

                  sarka

                  Message 8 of 13 , Feb 1, 2009
                    Ahoj, Sárko!
                    Díky, já samozrejme mám na celou knízku nekolik korektoru z rad prírodovedcu (zoologa, botanicku a geolozku), ale nez jim to dám, chtel jsem si hlavne sám ujasnit, co to autorka vlastne o ptákovi roku 2009 v té vete vlastne píse, já tomu totiz, musím se priznat, trochu nerozumím, protoze ta nejdulezitejsí slovícka (perch, bob a dip) mohou mít více ruzných významu. Proto me zajímala hlavne reakce rodilých mluvcích, ale z nich bohuzel nikdo neodpovedel.
                    Mej se pekne,
                    Jarda

                    Message 9 of 13 , Feb 1, 2009
                      Nejsem ani NS ani znalec obskurnich ptaku, ale kdyz perchuje tak nekde sedi nebo stoji, kdyz bobuje tak se pohupuje na nohach-dela drepy a kdyz dipuje tak se cely nebo zobak namaci ve vode??

                      Netusim, jestli to ten chudak operenec dela a jak tomu rikaji prirodovedci nebo pozorovatele ptaku..

                      Message 10 of 13 , Feb 1, 2009
                        --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Matej Klimes" <mklimes@...> wrote:

                        > Nejsem ani NS ani znalec obskurnich ptaku, ale kdyz perchuje tak
                        nekde sedi nebo stoji,

                        Ano, casto na vyssim miste nebo na vycnivajicim predmetu, napr. na
                        vetvi, na drate apod. Anebo mozna na jedne nozicce/noze, jak dela cap.

                        > kdyz bobuje tak se pohupuje na nohach-dela drepy

                        Souhlasim.

                        > a kdyz dipuje tak se cely nebo zobak namaci ve vode??

                        Ano, spis castecne - zobackem, hlavickou, prstem nohy :-) apod.

                        Odpovedel bych driv ale myslel jsem, ze potrebujes jenom hezky cesky
                        vyraz, Jardo.

                        M.
                      • Jaroslav Hejzlar
                        Message 11 of 13 , Feb 1, 2009
                          Ahoj, moc diky Martinovi i Melvynovi za rozptyleni mych pochybnosti.
                          Mejte se fajn,
                          Jarda

                          Message 12 of 13 , Feb 1, 2009
                            Jenom s tim dipovanim nesouhlasim, skorec vodni se totiz namaci cely, on umi
                            plavat nebo spis litat pod vodou a tam sbira treba larvy chrostiku a mrnavy
                            rybicky a tak - sikovnej ptacek. Sem to videla. V televizi ;-) Vlasta

                            Message 13 of 13 , Feb 1, 2009
                              Ahoj, Vlasto!
                              Jasne, ze mas pravdu, ale to je pak v te dalsi casti vety, kde se rika, ze pod vodou se z neho stava dokonaly lovec, ktery pri hledani koristi plave nebo chodi po dne.
                              Tak ja se jdu taky poohlednout po nejake koristi - do lednicky :-))
                              Jarda