RE: [Czechlist] Re: TERM: CZ-GER "tatickovani"

  • Helga Listen
    Message 1 of 11 , Jul 4, 2007
      My trouble is, that I need a verb. Maybe I�ll have to create one (in German)

      Helga

      _____

      From: Czechlist@yahoogroups.com [mailto:Czechlist@yahoogroups.com] On Behalf
      Of James Kirchner

      I don't think you can get to the meaning of that term in English.

      The closest you could get would be "cult worship" in the political
      sense. In politics, it involves worshiping somebody as Big Daddy,
      putting up statues of him, writing odes to him, all those things.

      You could use a circumlocution, such as "sycophancy toward him as
      father of the nation".

      Jamie

      "mailto:Czechlist%40yahoogroups.com"Czechlist@..., "Helga
      Listen" <listen@...> wrote:

      > ale take anglicke napady ci vysvetleni, co konkretne to tatickovani
      > je.
      >
      > This definition looks as good as any:
      >
      > HYPERLINK
      "http://pages.citebite.com/y1p9v2f2u3fib"http://pages.-citebite.-com/y1p9v2f
      2u3fi-b

      > Can't help with the German, but in English I might very loosely
      > describe it as "father-figure worship" or "father-of-the--nation
      > syndrome", although I'm obviously failing to convey the feel of the
      > word....
      >
      > Big Daddyism also comes to mind.
      >
      > BR
      >
      > M.

      Ausgehende eMail ist virenfrei.
      �berpr�ft durch AVG.
      Version: 7.5.476 / Virendatenbank: 269.9.14/885 - Ausgabedatum: 03.07.2007
      10:02

    • Helga Listen
      Message 2 of 11 , Jul 4, 2007
        S tim by se mozna dalo neco udelat: "landesvatern/ausgelandesvatert" by
        mozna v uvozovkach slo.
        Ale stale mi neni uplne jazny, co stoji za tim tatickovanim, coz (dle meho
        textu) TGM nenavidel.
        Co vlastne nenavidel? To, ze musel/mel hrat Otce naroda, nebo to, ze narod
        ho do takove rolle vtlacil?
        Dekuji
        Helga

        Message 3 of 11 , Jul 4, 2007
          Ja myslim, ze nesnasel, ze se tak k nemu lide chovali. Kdybys misto
          "taticek" rekla "Buh", tak k "tatickovani" ma nejbliz "zboznova'ni'".
          Petr Adamek
          P.S. Vsimla sis, ze v soucasne ceske (nevim, jak moravske) cestine se
          slovo "taticek" jako zdrobnelina otce prakticky nepouziva, rikame
          "tatinek". Takze kdyz se rekne "taticek", clovek si automaticky doplni
          "Masaryk".

        • Kateřina Bryanová
          Message 4 of 11 , Jul 4, 2007
            Bohuzel jsem v te dobe nezila (nebo bohudik?) a ani nejsem velky historik,
            ale vzpominam si, ze moje babicka vzdycky, kdyz o T.G.Masarykovi mluvila,
            pouzivala "titul": taticek Masaryk... Myslim, ze obycejny lid tim vyjadroval
            krome ucty, kterou jiste pan prezident vzbuzoval, i lasku k nemu. Mozna to
            Masarykovi znelo prilis lacine, nebo v tom opravdu videl to, co poslal
            Melvyn ve svem odkazu: http://pages.citebite.com/y1p9v2f2u3fib
            Ale jiste je, ze "taticek Masaryk" bylo sklonovano ve ve v�ech padech a
            bezne pouzivano... Zrejme to povazoval za nedustojne... Ale to jsou jen
            dohady. Chtelo by to nazor pametnika.. :-)
            kacka

            On 7/4/07, Helga Listen <listen@...> wrote:

> [...]
            > textu) TGM nenavidel.
            > Co vlastne nenavidel? To, ze musel/mel hrat Otce naroda, nebo to, ze narod

          • Helga Listen
            Message 5 of 11 , Jul 4, 2007
              Omlouvam se za neznalost ceskych dejin! Opravdu lide TGM jaksi
              �zboznovali�??? To by bylo skvele, protoze tak bych mela vhodny preklad.
              Vergoettern � Aus mit der Vergoetterung

              Helga

              _____

              From: Czechlist@yahoogroups.com [mailto:Czechlist@yahoogroups.com] On Behalf
              Of spektrum2002

              Message 6 of 11 , Jul 4, 2007
                Ano, to tam klidne dej, oni k nemu vzhlizeli jako k modle.
                Hanka