Re: [Czechlist] Gramatická otázka-cárka pred nebo

  • Tomás Skøont
    Message 1 of 2 , Nov 1, 2000
      Pravidla ceskeho pravopisu rikaji, ze "carku piseme pred spojkami NEBO
      (ANEBO), CI, jestlize vyjadruji vztah neslucitelnosti (tzn., ze z vyrazu
      spojenych temito spojkami plati bud jeden, nebo druhy):
      Napriklad: Nevim, zdali ta vec bude vyrizena kladne, nebo zaporne.

      Carku pred NEBO, CI, piseme take, vyjadruji-li opravu: "Byla to dospela
      divka, nebo spis uz slesna.

      Vyjadruji-li NEBO, CI vycet moznosti, carku nepiseme: "Navstiv me v sobotu
      nebo v nedeli."

      Diky, ze jste mne prinutila k malemu "opacku". Opakovani matka moudrosti.

      S pozdravem,

      Ing. Tomas SKRONT
      cheap, quick and reliable freelance Czech<>English translator

      Kurzova 12/2224, 155 00 Prague 5, Czech Rep.
      Tel/Fax: +420 2 56 156 77
      Mobile phone: + 420 602 712 923
      www.dtk.cz/tomasskront

      It's nice to be important, but it's much more important to be nice!

      Message 2 of 2 , Nov 1, 2000
        Tomas jiz odpovedel o zakladnim pravidle. Ale z praxe korektora jedno
        upozorneni: rada autoru vynechava casto carku pred NEBO tak rikajic
        napotkani, a to i v pripadech, kdy souradny clen obsahuje vedlejsi vetu
        vlozenou.
        Priklad:
        Doklad podepisuje X, ktery je soucasne opravnen k xxxxxxxx, NEBO predseda
        spravni rady Y
        BR
        Mirek
        Ing.Miroslav HEROLD, CSc.

        tlumocník/prekladatel/poradenství/volný novinár
        tel.: xx420 2 536549
        mobil: 0606 865870
        Pøedmìt: Re: [Czechlist] Gramatická otázka-cárka pred nebo