Re: Rates in The Czech Republic and Slovakia

  • kzgafas
    Message 1 of 27 , May 5, 2007
      --- In Czechlist@yahoogroups.com, Zdenek Mikan <zdenek@...> wrote:

      > Bylo by bezvadny, kdyby si zadavatel mohl vybrat: bud chci orientacni
      > preklad pro sebe a na jeho jazykove urovni mi v podstate moc
      nezalezi,
      > nebo chci prelozit text, ktery bude mou firmu reprezentovat pred
      > ostatnimi a musi byt na profesionalni urovni, a pak podle ceny zvolit
      > prekladatele. Bohuzel to takhle nefunguje a kvalita prekladu neni
      primo
      > zavisla na jeho cene.

      S timhle bych tedy moc nesouhlasil a zavadeni terminu "orientacni
      preklad" bych se ponekud obaval. Chybi mi tam takova "malickost", tedy
      mozna nejvetsi skupina prekladu: tj. standardní slusny preklad. Vedle
      toho si muze klient dohodnout co chce, treba "orientacni preklad", tedy
      vynechat, co nechce prekladat, apod. Nebo naopak - napr. preklad pro
      pprezentaci, apod. Ale ne ze nekdo dostane preklad a udela z
      toho "orientacni" preklad jen proto, ze preklad neni urceny primo pro
      reprezentaci.

      K.
    • Helga Listen
      Message 2 of 27 , May 5, 2007
        Kostasi, s temi orientacnimi preklady bych chtela trochu oponovat. Ja, napr.
        verejne vubec nenabizim preklady do cestiny. Kdyz ale nejaky opravdu dobry
        dlouholety klient po mne chce, abych mu neco prelozila do CJ, protoze
        nerozumi NJ/AJ vubec a potrebuje fakt jen znat obsah, tak to udelam a uctuji
        to jako orientacni preklad (o 30 procent levneji nez si reknu do NJ).

        Takove orientacni preklady fakt musi byt levnejsi nez ten normali sluzny
        preklad. Meli by ale byt fakt vyjimkou.

        H.

        _____

        From: Czechlist@yahoogroups.com [mailto:Czechlist@yahoogroups.com] On Behalf
        Of kzgafas

        --- In HYPERLINK
        "mailto:Czechlist%40yahoogroups.com"Czechlist@..., Zdenek Mikan
        <zdenek@...> wrote:

> [...]

        S timhle bych tedy moc nesouhlasil a zavadeni terminu "orientacni
        preklad" bych se ponekud obaval. Chybi mi tam takova "malickost", tedy
        mozna nejvetsi skupina prekladu: tj. standardn� slusny preklad. Vedle
[...]

        Ausgehende eMail ist virenfrei.
        �berpr�ft durch AVG.
        Version: 7.5.467 / Virendatenbank: 269.6.4/789 - Ausgabedatum: 04.05.2007
        17:49

      • Helena Subrtova
        Message 3 of 27 , May 5, 2007
          Ja si take myslim, ze neni dobre jit pod cenu, protoze to snizuje
          ohodnoceni teto prace.
          Helena

        • Liz Spacilova
          Message 4 of 27 , May 5, 2007
            Zdravim,

            souhlasim s Helgou -- "orientacni preklad" existuje a myslim si, ze
            je zcela v poradku, kdyz zadavatel chce vedet jen strucne shrnuti
            obsahu neceho a pak na zaklade toho si muze rozhodnout, jestli to
            necha cely prelozit, nebo ne.

            Priklad: jedna Americanka s predky z Prahy ma stos rodinych dopisu v
            CJ a NJ z doby 1937 - 1945. Byla si jista, ze v tech dopisu skryva
            tajemstvi o tom, co se stalo v jeji rodine behem 2. svetove valky
            (jeji prarodice o tom s rodinou nikdy nemluvili, emigrovali do USA a
            chteli na Evropu zapomenout). Bylo toho fakt hodne a prelozit to
            cele by bylo velice narocne. Tak misto klasickeho prekladu jsem ji
            napsala nekolik vet shrnujici obsah kazdeho dopisu, a pak na zaklade
            toho mi napsala, co mam v kterem dopisu jeste prelozit. Vlastne jsem
            ji setrila cas a penize protoze ma presne ty informace, ktere
            potrebovala, a misto prekladu asi 200 stran jsem ji uctovala mensi
            sazbu za shrnuti (na zaklade odhadu poctu NS, ktere jsem cetla) a
            pak sazbu za prekladu 40 stran. Myslim si, ze to byl celkem fer a
            nevahala bych to udelat zas ... i kdyz ten stary Schrift mi dalo
            celkem zabrat ...

            Jinak co se tyce sazby -- je take pravda, ze jsou hodne lidi kteri
            delaji preklady jako melouch (napr. donedavna ja) a jsou celkem
            spokojeni s tim, co nabizi agentury; pojisteni maji hrazene od
            zamestnavatele, pocitac a SW zamestnavatele mohou pripadne pouzit
            take, a zalohy na dane jsou jen 15% - 20% takze stale jeste je to
            pekne zaplacena prace. Vzpominam si, ze ta trosku prace navic mi
            zaplatila cesty 'domu', za coz jsem byla celkem vdecna.

            Samozrejme vsak na "melouchanta" (nebo jak by se rikalo clovek,
            kteri tuto praci dela jako melouch) se neda moc spolehnout a nikdy
            nemuze zvladnout vice prace najednou. Takze jako
            byvala "melouchicka", nyni zacinajici prekladatelka-podnikatelka, si
            kladam vice duraz nejen na kvalitu, ale i na dlohoudobou spolupraci,
            spolehlivost a jistotu.

            Pekny vikend preji

            Liz

            --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Helga Listen" <listen@...> wrote:

> [...]
            NJ).

            > Takove orientacni preklady fakt musi byt levnejsi nez ten normali

          • Jaroslav Suchánek
            Message 5 of 27 , May 5, 2007
              Proboha, co je to za srovnani??!?!

              Ty profese cos vyjmenoval jsou bezesporu uzitecne, ale vetsinou se jedna o
              státni zamestance,
              se zarucenou penzi, vysluhou, odchodnym a nejmene 5 tydny placene dovolene
              atd.
              Ani se mi nechce verit, ze to napsal jeden z nas......
              Jarda

            • ing.Šárka Rubková
              Message 6 of 27 , May 8, 2007
                Zapomnel jsi na uspory na penzi (protoze to, co ti pak da st�t, je skutecne
                smesna castka, pri ktere by clovek mohl skutecne jit past) - jedna kolegyne
                - vynikajici nemcinarka, dostala ohromujici sumu 6000 K� za celozivotni
                tlumoceni na nejvyssi urovni

                sarka

                Message 7 of 27 , May 8, 2007
                  I ja bych se toho obavala - pro takovy pripad jsou tu anotace

                  Message 8 of 27 , May 8, 2007
                    Ale pak jsi delala anotaci, nikoliv preklad
                    Sarka