Rates in The Czech Republic and Slovakia

  • grabanrad
    Message 1 of 27 , May 3, 2007
      Hi all,

      Can anybody tell me what are the "normal" rates back home?
      I'm getting really annoyed by job-posts on ProZ.com and Translator's
      Cafe saying "only apply if you charge $0.06 or less" (or something
      similar). Would any of you (no matter how desperate) would bid for such
      a job? I, personally, find it very insulting but would like others to
      have their say.

      Rad
      Message 2 of 27 , May 3, 2007
        Hi Rad:

        There's been quite a lot of discussion about rates on this list, so
        searching the archive should be of an interest. I don't think things change
        very quickly. It's only that the dollar is really low now and the Czech
        koruna has been getting stronger quite steadily.

        $0.06 is about CZK1.20 now which is probably about three quarters of what a
        lot of Czech translators are used to charging. The point is, however, that
        there are as likely a good deal of people who usually charge even less that
        this, so if you don't take such a job, somebody else sure will.

        I think that "how desparate" the translator is actually matters the most in
        deciding to bid or not to bid...

        Jirka Bolech
      • Zdenek Mikan
        Message 3 of 27 , May 3, 2007
          Hi Rad,

          In my opinion the $0,06 = 1,20 Kc is the standard rate you can get from
          an agency for translation into Czech.

          Best Regards

          Zdenek

          Message 4 of 27 , May 3, 2007
            Yes, from a Czech agency....
            (An Indian one would offer much less, and those from the Western Europe
            and US are able - even not every time willing - to pay much more.)

            Martin

            Zdenek Mikan napsal(a):
            > Hi Rad,
            >
            > In my opinion the $0,06 = 1,20 Kc is the standard rate you can get from
            > an agency for translation into Czech.
            >
            > Best Regards
            >
            > Zdenek
            >
            > grabanrad wrote:
            >

            >> Hi all,
            >>
            >> Can anybody tell me what are the "normal" rates back home?
            >> I'm getting really annoyed by job-posts on ProZ.com and Translator's
            >> Cafe saying "only apply if you charge $0.06 or less" (or something
            >> similar). Would any of you (no matter how desperate) would bid for such
            >> a job? I, personally, find it very insulting but would like others to
            >> have their say.
            >>
            >> Rad
            >>

            >> Anglicke krouzky:
            >> http://zehrovak.googlepages.com/circles
            >>
            >> Lokativ - terminologicky slovnik:
            >> http://www.lokativ.com
            >>

            >> Yahoo! Groups Links

            > Anglicke krouzky:
            > http://zehrovak.googlepages.com/circles
            >
            > Lokativ - terminologicky slovnik:
            > http://www.lokativ.com
            >

            > Yahoo! Groups Links

          • Jan Kordac
            Message 5 of 27 , May 4, 2007
              I am sometimes willing to work for $0.06 - after some bargaining and if
              the subject of translation is easy or, at least, interesting.
              However, I won't bid for job "only apply if you charge $0.06 or less",
              because it is rude - it sounds, as bidder wants to say: "we are
              interested only in low price, we don't care about quality at all".

              JK

              > Yes, from a Czech agency....
              > (An Indian one would offer much less, and those from the Western Europe
              > and US are able - even not every time willing - to pay much more.)
              >
              > Martin
              >
              > Zdenek Mikan napsal(a):
              > > Hi Rad,
              > >
              > > In my opinion the $0,06 = 1,20 Kc is the standard rate you can get from
              > > an agency for translation into Czech.
              > >
              > > Best Regards
              > >
              > > Zdenek
              > >
              > > grabanrad wrote:
              > >

              > >> Hi all,
              > >>
              > >> Can anybody tell me what are the "normal" rates back home?
              > >> I'm getting really annoyed by job-posts on ProZ.com and Translator's
              > >> Cafe saying "only apply if you charge $0.06 or less" (or something
              > >> similar). Would any of you (no matter how desperate) would bid for such
              > >> a job? I, personally, find it very insulting but would like others to
              > >> have their say.
              > >>
              > >> Rad
              > >>

              > >> Anglicke krouzky:
              > >> http://zehrovak.googlepages.com/circles
              > <http://zehrovak.googlepages.com/circles>
              > >>
              > >> Lokativ - terminologicky slovnik:
              > >> http://www.lokativ.com <http://www.lokativ.com>
              > >>

              > >> Yahoo! Groups Links

              > > Anglicke krouzky:
              > > http://zehrovak.googlepages.com/circles
              > <http://zehrovak.googlepages.com/circles>
              > >
              > > Lokativ - terminologicky slovnik:
              > > http://www.lokativ.com <http://www.lokativ.com>
              > >

              > > Yahoo! Groups Links

            • Zuzana Kočičková
              Message 6 of 27 , May 4, 2007
                Nedavno jsem mela moznost nahlednout do registru prekladatelu nejmenovane
                agentury na Morave - a nejvic bral nejaky pan 2 kila za NS. Ostatni v poho i
                min. A vsechno funguje. Takova je realita, hm.

                Preji hezky vikend vsem

                Z.

                _____

                <http://www.lokativ.com> com>

                > >> Yahoo! Groups Links

                > > Anglicke krouzky:
                > > http://zehrovak. <http://zehrovak.googlepages.com/circles>
                googlepages.com/circles
                > <http://zehrovak. <http://zehrovak.googlepages.com/circles>
                googlepages.com/circles>

                > > Lokativ - terminologicky slovnik:
                > > http://www.lokativ. <http://www.lokativ.com> com <http://www.lokativ.
                <http://www.lokativ.com> com>

                > > Yahoo! Groups Links

              • Martin Bednarski
                Message 7 of 27 , May 4, 2007
                  Vidim, ze to spouste lidi porad neda klidne spat, takze si neodpustim mensi rypnuti:

                  Pri cene 200 Kc za 1NS a 10NS/den vychazi asi 44000 Kc za mesic (22 pracovnich dnu).
                  Srovnejte tuto castku s prumernou mzdou v CR, zejmena pak s tim, kolik vydelavají lekari, ucitele, policiste, hasici a dalsi profese, ktere jsou pro spolecnost nesrovnatelne dulezitejsi.

                  Porad nechapu, proc nekomu vadi, ze nekdo preklada za 200 Kc?
                  Pokud jste tak dobri, ze si muzete uctovat treba 500 Kc a mate tolik zakazek, abyste se nemuseli tri tydny z mesice nudit a rozcilovat kvuli tomu, ze vam "ti levni" kradou praci, pak jste stastni lide.
                  Jinak vse vyrovna trh a zakon poptavky/nabidky.
                  Pokud nekomu staci orientacni preklady za nizsi ceny, je to prece v poradku.
                  Pokud nekdo potrebuje velmi kvalitni preklady, brzy zjisti, ze je za nizkou cenu nesezene a radeji si priplati.
                  Nemluve o tom, ze ceny pro prekladatele pres agentury jsou zcela pochopitelne nizsi nez pri prekladu pro primeho zakaznika.

                  Nebo snad "hamty hamty hamty, at mam vic nez tamty"?

                  > Od: z.kocickova@...
                  > Komu: <Czechlist@yahoogroups.com>
                  > Datum: 04.05.2007 09:52
                  > Předmět: RE: [Czechlist] Rates in The Czech Republic and Slovakia
                  >
                  >Nedavno jsem mela moznost nahlednout do registru prekladatelu nejmenovane
                  >agentury na Morave - a nejvic bral nejaky pan 2 kila za NS. Ostatni v
                  poho i
                  >min. A vsechno funguje. Takova je realita, hm.
                  >
                  >Preji hezky vikend vsem
                  >
                  >Z.
                  >

                  > _____

                  Behalf
                  >Of Jan Kordac
                  >Sent: Friday, May 04, 2007 9:31 AM
                  >To: Czechlist@yahoogroups.com
                  >Subject: Re: [Czechlist] Rates in The Czech Republic and Slovakia
                  >

                  >I am sometimes willing to work for $0.06 - after some bargaining and if
                  >the subject of translation is easy or, at least, interesting.
                  >However, I won't bid for job "only apply if you charge $0.06 or less",
                  >because it is rude - it sounds, as bidder wants to say: "we are
                  >interested only in low price, we don't care about quality at all".
                  >
                  >JK
                  >
                  >> Yes, from a Czech agency....
                  >> (An Indian one would offer much less, and those from the Western Europe
                  >> and US are able - even not every time willing - to pay much more.)
                  >>
                  >> Martin
                  >>
                  >> Zdenek Mikan napsal(a):
                  >> > Hi Rad,
                  >> >
                  >> > In my opinion the $0,06 = 1,20 Kc is the standard rate you can get
                  from
                  >> > an agency for translation into Czech.
                  >> >
                  >> > Best Regards
                  >> >
                  >> > Zdenek

                  >googlepages.com/circles
                  >> <http://zehrovak. <http://zehrovak.googlepages.com/circles>
                  >googlepages.com/circles>

                  ><http://www.lokativ.com> com>

                  >> > Anglicke krouzky:
                  >> > http://zehrovak. <http://zehrovak.googlepages.com/circles>
                  >googlepages.com/circles
                  >> <http://zehrovak. <http://zehrovak.googlepages.com/circles>
                  >googlepages.com/circles>
                  >> >
                  >> > Lokativ - terminologicky slovnik:
                  >> > http://www.lokativ. <http://www.lokativ.com> com <http://www.lokativ.
                  ><http://www.lokativ.com> com>
                  >> >

                  >> > Yahoo! Groups Links

                • Tropen
                  Message 8 of 27 , May 4, 2007
                    A kdyz prelozim tech NS za den 20 tak je to skoro jako plat pana prasidenta
                    :-)

                    Hehe

                    Jozin

                    Vidim, ze to spouste lidi porad neda klidne spat, takze si neodpustim mensi
                    rypnuti:

                    Pri cene 200 Kc za 1NS a 10NS/den vychazi asi 44000 Kc za mesic (22
                    pracovnich dnu).
                    Srovnejte tuto castku s prumernou mzdou v CR, zejmena pak s tim, kolik
                    vydelavají lekari, ucitele, policiste, hasici a dalsi profese, ktere jsou
                    pro spolecnost nesrovnatelne dulezitejsi.

                    Porad nechapu, proc nekomu vadi, ze nekdo preklada za 200 Kc?
                    Pokud jste tak dobri, ze si muzete uctovat treba 500 Kc a mate tolik
                    zakazek, abyste se nemuseli tri tydny z mesice nudit a rozcilovat kvuli
                    tomu, ze vam "ti levni" kradou praci, pak jste stastni lide.
                    Jinak vse vyrovna trh a zakon poptavky/nabidky.
                    Pokud nekomu staci orientacni preklady za nizsi ceny, je to prece v poradku.
                    Pokud nekdo potrebuje velmi kvalitni preklady, brzy zjisti, ze je za nizkou
                    cenu nesezene a radeji si priplati.
                    Nemluve o tom, ze ceny pro prekladatele pres agentury jsou zcela
                    pochopitelne nizsi nez pri prekladu pro primeho zakaznika.

                    Nebo snad "hamty hamty hamty, at mam vic nez tamty"?

                    > Od: z.kocickova@...
                    > Komu: <Czechlist@yahoogroups.com>
                    > Datum: 04.05.2007 09:52
                    > Předmět: RE: [Czechlist] Rates in The Czech Republic and Slovakia
                    >
                    >Nedavno jsem mela moznost nahlednout do registru prekladatelu
                    >nejmenovane agentury na Morave - a nejvic bral nejaky pan 2 kila za NS.
                    >Ostatni v
                    poho i
                    >min. A vsechno funguje. Takova je realita, hm.
                    >
                    >Preji hezky vikend vsem
                    >
                    >Z.
                    >

                    > _____

                  • radekpletka
                    Message 9 of 27 , May 4, 2007
                      --- In Czechlist@yahoogroups.com, "grabanrad" <grabanrad@...> wrote:

                      > Hi all,
                      >
                      > Can anybody tell me what are the "normal" rates back home?
                      > I'm getting really annoyed by job-posts on ProZ.com and Translator's
                      > Cafe saying "only apply if you charge $0.06 or less" (or something
                      > similar). Would any of you (no matter how desperate) would bid for such
                      > a job? I, personally, find it very insulting but would like others to
                      > have their say.
                      >
                      > Rad

                      I love when the customer asks for low bidders. I always offer them a
                      free check of ther final product. Got quite a few customers this way.
                      There is nothing better that an educated customer (i.e. somebody, who
                      got exactly what he paid for).
                      To get a decent price for your services is not difficult, if you know
                      what you are doing, and are willing to spend some money to get there.
                      If you are working alone, you will never command a really decent
                      price. You need to have other people on your payrol to help you. I
                      have my own korektorka for last several years and it was the best
                      decision I ever did. She doesn't speak English, she just reads my
                      final Czech and corrects it.

                      Once again, take a deep breth, rememeber that some people charge 3
                      times more than you do, and are always busy and enjoy your cheap
                      colleagues, who are screwing customers daily, preparing them for your
                      and my rates (smile)

                      Radovan Pletka, PhD
                      202 470 6886
                      Buying translation is like buying a car. You usually get what you pay
                      for. If you want Mercedes, and can pay for it, you are at the right place.

                      If you want/can afford only Trabant, go somewhere else (smile).
                      Message 10 of 27 , May 4, 2007
                        Coz mi pripomina nedavne stesky nekterych kolegu na listu, jak maji malo
                        prace a za malo penez, a at jim my zavedeni neco slusne placeneho
                        dohodime. Nedavno jsem tu avizoval dva velke joby a na kazdy se mi ozval
                        1 (slovy: jeden) clovek.....

                        Jinak a jeste jednou: rozlisoval bych, co je dobra cena na ceskem, a co
                        na globalnim trhu. Bez ohledu na to, kolik kdo vydelava v porovnani s
                        doktorem, tramvajakem nebo i reditelem Svetove banky....

                        jiny Martin

                      • ing.Šárka Rubková
                        Message 11 of 27 , May 4, 2007
                          "Vidim, ze to spouste lidi porad neda klidne spat, takze si neodpustim
                          mensi
                          Rypnuti:"

                          A nejsi trochu vztahovacny??

                        • Jan Kordac
                          Message 12 of 27 , May 4, 2007
                            Kde jsou v tech 44 tisicich zahrnuty naklady?
                            Pocitac, softwre, pripojeni k Internetu, telefon?
                            A uspory potrebne alespon na 1 mesic dovolene?
                            Nemluve o nejake te inzerci, dalsim vzdelavani, ci obcasnem zaplaceni
                            korektora/ky nebo dalsi rezervy pro pripad nemoci.
                            Pak odectu jeste dane a pojistne (minimalne cca 5 tisic, ale spis vic) a
                            nejsem ani na 30. Coz muze znit hezky treba v Breclavi, ale neni to nic
                            moc v Praze.
                            BTW, uzitecnost pro spolecnost - co to jako ma byt? To je z nejake
                            prirucky marxismu-leninismu, ne?

                            JK

                          • joe@hw.cz
                            Message 13 of 27 , May 5, 2007
                              Taky si rypnu:

                              > Kde jsou v tech 44 tisicich zahrnuty naklady?

                              Kde by byly, zadne prece nejsou. Takovy prekladatel uvazuje takhle:

                              "Pocitac s Internetem se do domacnosti tak jako tak koupi, software vypali
                              kamarad, telefon - agentura vola me, ne ja ji, dovolene tolik neni
                              potreba, pripadne se castecne propreklada a castecne "promarodi", na co
                              platit korektorku, kdyz cesky prece umim, no a do skoly uz jsem se prece
                              nachodil dost a nikdo me tam uz nedostane, takze jakepak vzdelavani.

                              Snad jen ty zpropadene dane a pojisteni, ale podle zasady "dane jsou
                              trestem za spatne vedene ucetnictvi" se to nejak zakamufluje, aby clovek
                              neplatil o moc vic nez to minimum. No a i kdyby ne, tak mame prece 50%
                              pausalni naklady."

                              Takze porad se s cistymi penezi v kapse velmi snadno dostaneme nad 35 000
                              korunami, coz je mimo Prahu prijem veeelmi slusny.

                              Joe
                            • Jan Kordac
                              Message 14 of 27 , May 5, 2007
                                Pak je vsechno v naprostem poradku.
                                S jedinou vyhradou - takovy prekladatel by rozhodne nemel prekladat nic
                                spolecneho s ekonomikou ci financema.

                                Jan

                                > Taky si rypnu:
                                >

                                >> Kde jsou v tech 44 tisicich zahrnuty naklady?
                                >>

                                > Kde by byly, zadne prece nejsou. Takovy prekladatel uvazuje takhle:
                                >
                                > "Pocitac s Internetem se do domacnosti tak jako tak koupi, software vypali
                                > kamarad, telefon - agentura vola me, ne ja ji, dovolene tolik neni
                                > potreba, pripadne se castecne propreklada a castecne "promarodi", na co
                                > platit korektorku, kdyz cesky prece umim, no a do skoly uz jsem se prece
                                > nachodil dost a nikdo me tam uz nedostane, takze jakepak vzdelavani.
                                >
                                > Snad jen ty zpropadene dane a pojisteni, ale podle zasady "dane jsou
                                > trestem za spatne vedene ucetnictvi" se to nejak zakamufluje, aby clovek
                                > neplatil o moc vic nez to minimum. No a i kdyby ne, tak mame prece 50%
                                > pausalni naklady."
                                >
                                > Takze porad se s cistymi penezi v kapse velmi snadno dostaneme nad 35 000
                                > korunami, coz je mimo Prahu prijem veeelmi slusny.
                                >
                                > Joe
                                >

                                > Anglicke krouzky:
                                > http://zehrovak.googlepages.com/circles
                                >
                                > Lokativ - terminologicky slovnik:
                                > http://www.lokativ.com

                              • Zdenek Mikan
                                Message 15 of 27 , May 5, 2007
                                  Bylo by bezvadny, kdyby si zadavatel mohl vybrat: bud chci orientacni
                                  preklad pro sebe a na jeho jazykove urovni mi v podstate moc nezalezi,
                                  nebo chci prelozit text, ktery bude mou firmu reprezentovat pred
                                  ostatnimi a musi byt na profesionalni urovni, a pak podle ceny zvolit
                                  prekladatele. Bohuzel to takhle nefunguje a kvalita prekladu neni primo
                                  zavisla na jeho cene.

                                  Zdenek

                                  Jan Kordac wrote:
                                  > Pak je vsechno v naprostem poradku.
                                  > S jedinou vyhradou - takovy prekladatel by rozhodne nemel prekladat nic
                                  > spolecneho s ekonomikou ci financema.
                                  >
                                  > Jan
                                  >

                                  >> Taky si rypnu:
                                  >>

                                  >>> Kde jsou v tech 44 tisicich zahrnuty naklady?
                                  >>>

                                  >> Kde by byly, zadne prece nejsou. Takovy prekladatel uvazuje takhle:
                                  >>
                                  >> "Pocitac s Internetem se do domacnosti tak jako tak koupi, software vypali
                                  >> kamarad, telefon - agentura vola me, ne ja ji, dovolene tolik neni
                                  >> potreba, pripadne se castecne propreklada a castecne "promarodi", na co
                                  >> platit korektorku, kdyz cesky prece umim, no a do skoly uz jsem se prece
                                  >> nachodil dost a nikdo me tam uz nedostane, takze jakepak vzdelavani.
                                  >>
                                  >> Snad jen ty zpropadene dane a pojisteni, ale podle zasady "dane jsou
                                  >> trestem za spatne vedene ucetnictvi" se to nejak zakamufluje, aby clovek
                                  >> neplatil o moc vic nez to minimum. No a i kdyby ne, tak mame prece 50%
                                  >> pausalni naklady."
                                  >>
                                  >> Takze porad se s cistymi penezi v kapse velmi snadno dostaneme nad 35 000
                                  >> korunami, coz je mimo Prahu prijem veeelmi slusny.
                                  >>
                                  >> Joe
                                  >>

                                  >> Anglicke krouzky:
                                  >> http://zehrovak.googlepages.com/circles
                                  >>
                                  >> Lokativ - terminologicky slovnik:
                                  >> http://www.lokativ.com
                                  >>

                                  >> Yahoo! Groups Links

                                  > Anglicke krouzky:
                                  > http://zehrovak.googlepages.com/circles
                                  >
                                  > Lokativ - terminologicky slovnik:
                                  > http://www.lokativ.com

                                • ing.Šárka Rubková
                                  Message 16 of 27 , May 5, 2007
                                    A pak nema byt dusevni prace v CR podcenovana, kdyz je podcenuji sami ti,
                                    ktere zivi. Kdyby takhle uvazovali pravnici nebo architekti, kde by jejich
                                    honorare byly?

                                    Tuto recnickou otazku si kazdy muze odpovedet sam.

                                    sarka

                                  • kzgafas
                                    Message 17 of 27 , May 5, 2007
                                      A dotycny jeste za ty 200 dela preklady jen orientacni, takze vlastne
                                      ty penize vydela hodne efektivne.

                                      K.

                                      --- In Czechlist@yahoogroups.com, ing.©árka Rubková <rubkova@...>
                                      wrote:

                                      > A pak nema byt dusevni prace v CR podcenovana, kdyz je podcenuji
                                      sami ti,
                                      > ktere zivi. Kdyby takhle uvazovali pravnici nebo architekti, kde by
                                      jejich
                                      > honorare byly?
                                      >
                                      > Tuto recnickou otazku si kazdy muze odpovedet sam.
                                      >
                                      > sarka

                                    • Jan Kordac
                                      Message 18 of 27 , May 5, 2007
                                        To je fakt. Zrovna resim s pravnikem vymahani dluzne castky (nejde o
                                        preklady) a jeho hodinova sazba je 1500 + DPH a k tomu si jeste obvykle
                                        (u me udelal vyjimku) uctuje 10 % z vymozene castky.
                                        Troufam si rict, ze vzdelani a kvalifikaci ma srovnatelnou jako vetsina
                                        z nas/vas.

                                        Jan

                                        > A pak nema byt dusevni prace v CR podcenovana, kdyz je podcenuji sami ti,
                                        > ktere zivi. Kdyby takhle uvazovali pravnici nebo architekti, kde by jejich
                                        > honorare byly?
                                        >
                                        > Tuto recnickou otazku si kazdy muze odpovedet sam.
                                        >
                                        > sarka

                                      • kzgafas
                                        Message 19 of 27 , May 5, 2007
                                          --- In Czechlist@yahoogroups.com, Zdenek Mikan <zdenek@...> wrote:

                                          > Bylo by bezvadny, kdyby si zadavatel mohl vybrat: bud chci orientacni
                                          > preklad pro sebe a na jeho jazykove urovni mi v podstate moc
                                          nezalezi,
                                          > nebo chci prelozit text, ktery bude mou firmu reprezentovat pred
                                          > ostatnimi a musi byt na profesionalni urovni, a pak podle ceny zvolit
                                          > prekladatele. Bohuzel to takhle nefunguje a kvalita prekladu neni
                                          primo
                                          > zavisla na jeho cene.

                                          S timhle bych tedy moc nesouhlasil a zavadeni terminu "orientacni
                                          preklad" bych se ponekud obaval. Chybi mi tam takova "malickost", tedy
                                          mozna nejvetsi skupina prekladu: tj. standardní slusny preklad. Vedle
                                          toho si muze klient dohodnout co chce, treba "orientacni preklad", tedy
                                          vynechat, co nechce prekladat, apod. Nebo naopak - napr. preklad pro
                                          pprezentaci, apod. Ale ne ze nekdo dostane preklad a udela z
                                          toho "orientacni" preklad jen proto, ze preklad neni urceny primo pro
                                          reprezentaci.

                                          K.
                                        • kzgafas
                                          Message 20 of 27 , May 5, 2007
                                            --- In Czechlist@yahoogroups.com, Zdenek Mikan <zdenek@...> wrote:

                                            > Bylo by bezvadny, kdyby si zadavatel mohl vybrat: bud chci orientacni
                                            > preklad pro sebe a na jeho jazykove urovni mi v podstate moc
                                            nezalezi,
                                            > nebo chci prelozit text, ktery bude mou firmu reprezentovat pred
                                            > ostatnimi a musi byt na profesionalni urovni, a pak podle ceny zvolit
                                            > prekladatele. Bohuzel to takhle nefunguje a kvalita prekladu neni
                                            primo
                                            > zavisla na jeho cene.

                                            S timhle bych tedy moc nesouhlasil a zavadeni terminu "orientacni
                                            preklad" bych se ponekud obaval. Chybi mi tam takova "malickost", tedy
                                            mozna nejvetsi skupina prekladu: tj. standardní slusny preklad. Vedle
                                            toho si muze klient dohodnout co chce, treba "orientacni preklad", tedy
                                            vynechat, co nechce prekladat, apod. Nebo naopak - napr. preklad pro
                                            pprezentaci, apod. Ale ne ze nekdo dostane preklad a udela z
                                            toho "orientacni" preklad jen proto, ze preklad neni urceny primo pro
                                            reprezentaci.

                                            K.
                                          • Helga Listen
                                            Message 21 of 27 , May 5, 2007
                                              Kostasi, s temi orientacnimi preklady bych chtela trochu oponovat. Ja, napr.
                                              verejne vubec nenabizim preklady do cestiny. Kdyz ale nejaky opravdu dobry
                                              dlouholety klient po mne chce, abych mu neco prelozila do CJ, protoze
                                              nerozumi NJ/AJ vubec a potrebuje fakt jen znat obsah, tak to udelam a uctuji
                                              to jako orientacni preklad (o 30 procent levneji nez si reknu do NJ).

                                              Takove orientacni preklady fakt musi byt levnejsi nez ten normali sluzny
                                              preklad. Meli by ale byt fakt vyjimkou.

                                              H.

                                              _____

                                              From: Czechlist@yahoogroups.com [mailto:Czechlist@yahoogroups.com] On Behalf
                                              Of kzgafas

                                              --- In HYPERLINK
                                              "mailto:Czechlist%40yahoogroups.com"Czechlist@..., Zdenek Mikan
                                              <zdenek@...> wrote:

                                              > Bylo by bezvadny, kdyby si zadavatel mohl vybrat: bud chci orientacni
                                              > preklad pro sebe a na jeho jazykove urovni mi v podstate moc
                                              nezalezi,
                                              > nebo chci prelozit text, ktery bude mou firmu reprezentovat pred
                                              > ostatnimi a musi byt na profesionalni urovni, a pak podle ceny zvolit
                                              > prekladatele. Bohuzel to takhle nefunguje a kvalita prekladu neni
                                              primo
                                              > zavisla na jeho cene.

                                              S timhle bych tedy moc nesouhlasil a zavadeni terminu "orientacni
                                              preklad" bych se ponekud obaval. Chybi mi tam takova "malickost", tedy
                                              mozna nejvetsi skupina prekladu: tj. standardn� slusny preklad. Vedle
                                              toho si muze klient dohodnout co chce, treba "orientacni preklad", tedy
                                              vynechat, co nechce prekladat, apod. Nebo naopak - napr. preklad pro
                                              pprezentaci, apod. Ale ne ze nekdo dostane preklad a udela z
                                              toho "orientacni" preklad jen proto, ze preklad neni urceny primo pro
                                              reprezentaci.

                                              K.

                                              Ausgehende eMail ist virenfrei.
                                              �berpr�ft durch AVG.
                                              Version: 7.5.467 / Virendatenbank: 269.6.4/789 - Ausgabedatum: 04.05.2007
                                              17:49

                                            • Helena Subrtova
                                              Message 22 of 27 , May 5, 2007
                                                Ja si take myslim, ze neni dobre jit pod cenu, protoze to snizuje
                                                ohodnoceni teto prace.
                                                Helena
                                                ing.Šárka Rubková napsal(a):
                                                > A pak nema byt dusevni prace v CR podcenovana, kdyz je podcenuji sami ti,
                                                > ktere zivi. Kdyby takhle uvazovali pravnici nebo architekti, kde by jejich
                                                > honorare byly?
                                                >
                                                > Tuto recnickou otazku si kazdy muze odpovedet sam.
                                                >
                                                > sarka

                                              • Liz Spacilova
                                                Message 23 of 27 , May 5, 2007
                                                  Zdravim,

                                                  souhlasim s Helgou -- "orientacni preklad" existuje a myslim si, ze
                                                  je zcela v poradku, kdyz zadavatel chce vedet jen strucne shrnuti
                                                  obsahu neceho a pak na zaklade toho si muze rozhodnout, jestli to
                                                  necha cely prelozit, nebo ne.

                                                  Priklad: jedna Americanka s predky z Prahy ma stos rodinych dopisu v
                                                  CJ a NJ z doby 1937 - 1945. Byla si jista, ze v tech dopisu skryva
                                                  tajemstvi o tom, co se stalo v jeji rodine behem 2. svetove valky
                                                  (jeji prarodice o tom s rodinou nikdy nemluvili, emigrovali do USA a
                                                  chteli na Evropu zapomenout). Bylo toho fakt hodne a prelozit to
                                                  cele by bylo velice narocne. Tak misto klasickeho prekladu jsem ji
                                                  napsala nekolik vet shrnujici obsah kazdeho dopisu, a pak na zaklade
                                                  toho mi napsala, co mam v kterem dopisu jeste prelozit. Vlastne jsem
                                                  ji setrila cas a penize protoze ma presne ty informace, ktere
                                                  potrebovala, a misto prekladu asi 200 stran jsem ji uctovala mensi
                                                  sazbu za shrnuti (na zaklade odhadu poctu NS, ktere jsem cetla) a
                                                  pak sazbu za prekladu 40 stran. Myslim si, ze to byl celkem fer a
                                                  nevahala bych to udelat zas ... i kdyz ten stary Schrift mi dalo
                                                  celkem zabrat ...

                                                  Jinak co se tyce sazby -- je take pravda, ze jsou hodne lidi kteri
                                                  delaji preklady jako melouch (napr. donedavna ja) a jsou celkem
                                                  spokojeni s tim, co nabizi agentury; pojisteni maji hrazene od
                                                  zamestnavatele, pocitac a SW zamestnavatele mohou pripadne pouzit
                                                  take, a zalohy na dane jsou jen 15% - 20% takze stale jeste je to
                                                  pekne zaplacena prace. Vzpominam si, ze ta trosku prace navic mi
                                                  zaplatila cesty 'domu', za coz jsem byla celkem vdecna.

                                                  Samozrejme vsak na "melouchanta" (nebo jak by se rikalo clovek,
                                                  kteri tuto praci dela jako melouch) se neda moc spolehnout a nikdy
                                                  nemuze zvladnout vice prace najednou. Takze jako
                                                  byvala "melouchicka", nyni zacinajici prekladatelka-podnikatelka, si
                                                  kladam vice duraz nejen na kvalitu, ale i na dlohoudobou spolupraci,
                                                  spolehlivost a jistotu.

                                                  Pekny vikend preji

                                                  Liz

                                                  --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Helga Listen" <listen@...> wrote:

                                                  > Kostasi, s temi orientacnimi preklady bych chtela trochu oponovat.
                                                  Ja, napr.
                                                  > verejne vubec nenabizim preklady do cestiny. Kdyz ale nejaky
                                                  opravdu dobry
                                                  > dlouholety klient po mne chce, abych mu neco prelozila do CJ,
                                                  protoze
                                                  > nerozumi NJ/AJ vubec a potrebuje fakt jen znat obsah, tak to
                                                  udelam a uctuji
                                                  > to jako orientacni preklad (o 30 procent levneji nez si reknu do
                                                  NJ).

                                                  > Takove orientacni preklady fakt musi byt levnejsi nez ten normali
                                                  sluzny
                                                  > preklad. Meli by ale byt fakt vyjimkou.
                                                  >
                                                  > H.

                                                • Jaroslav Suchánek
                                                  Message 24 of 27 , May 5, 2007
                                                    Proboha, co je to za srovnani??!?!

                                                    Ty profese cos vyjmenoval jsou bezesporu uzitecne, ale vetsinou se jedna o
                                                    státni zamestance,
                                                    se zarucenou penzi, vysluhou, odchodnym a nejmene 5 tydny placene dovolene
                                                    atd.
                                                    Ani se mi nechce verit, ze to napsal jeden z nas......
                                                    Jarda

                                                    > Vidim, ze to spouste lidi porad neda klidne spat, takze si neodpustim
                                                    > mensi rypnuti:
                                                    >
                                                    > Pri cene 200 Kc za 1NS a 10NS/den vychazi asi 44000 Kc za mesic (22
                                                    > pracovnich dnu).
                                                    > Srovnejte tuto castku s prumernou mzdou v CR, zejmena pak s tim, kolik
                                                    > vydelavají lekari, ucitele,
                                                    > policiste, hasici a dalsi profese, ktere jsou pro spolecnost nesrovnatelne
                                                    > dulezitejsi.

                                                  • ing.Šárka Rubková
                                                    Message 25 of 27 , May 8, 2007
                                                      Zapomnel jsi na uspory na penzi (protoze to, co ti pak da st�t, je skutecne
                                                      smesna castka, pri ktere by clovek mohl skutecne jit past) - jedna kolegyne
                                                      - vynikajici nemcinarka, dostala ohromujici sumu 6000 K� za celozivotni
                                                      tlumoceni na nejvyssi urovni

                                                      sarka

                                                      Message 26 of 27 , May 8, 2007
                                                        I ja bych se toho obavala - pro takovy pripad jsou tu anotace

                                                        Message 27 of 27 , May 8, 2007
                                                          Ale pak jsi delala anotaci, nikoliv preklad
                                                          Sarka