RE: [Czechlist] otazka poistenie

  • Milan Condak
    Message 1 of 28 , Dec 2, 2005
      Kdyz sleduji v televizi kategorizaci leku, nahrany rozhovor na inzerci v
      casopise lekarske komory a dalsi, vypada ta to spis, ze odpovednost to
      nebude.

      Muj nazor:
      Spolecnost doveze leky a chtela by je distrubovat prostrednictvim lekaren
      jako lek v kategorii, kdy uhradu provede zdravotni pojistovna.
      V takovem pripade si naplanuje "prodej" napr. 1000. Pokud ministerstvo
      vyhlaskou zaradi lek do kategorie se spoluucasti pacienta, proda se napr.
      500, a pokud do kategorie leku plne hrazenych pacientem, tak. napr. 50.
      Spolecnosti vznikaji distibucni naklady a mozna zbytecne naklady (doprava do
      CR - lekaren- zpet do centraly - z CR), ktere by chtela uhradit pojistkou.
      Pokud by pojistku uzaviralo ministerstvo zdravotnictvi, mohlo by jit o
      pojisteni odpovednosti.

      Milan

      Message 2 of 28 , Dec 3, 2005
        Ahoj,

        "The recall of potentially dangerous products is
        increasingly becoming a manufacturer´s liability. "

        Presli jste k lekum.. V pripade, ze by slo o
        'elektricke a elektronicke vyrobky' (podle Waste of
        Electrical and Electronic Equipment Directive) jednalo
        by se o:

        "Zpetný odber potenciálne nebezpecných výrobku ....."
        - alias tzv. "Producer Responsibility". Viz castka,
        kterou tusim od zari navic platime k lednickam,
        televizim, atd - tzv. "Príspevek na historické
        elektrozarízení" - look it up (ctrl+F) na
        http://www.obchodni-dum.cz/help.phtml#734

        ten nazev pojisteni se hold musi opsat..

        Standa

        --- andrea kleinova <andreakleinova@...> wrote:

        ---------------------------------
        Ahojte,

        viete mi niekto poradit s terminom "recall". Ide o
        text z poistovnictva a poistenie zodpovednosti "recall
        liability insurance". Este jedna pomocna veta-
        "The recall of potentially dangerous products is
        increasingly becoming a manufacturer´s liability. "

        Myslim si, ze ide o zbavovanie sa nebezpecneho
        odpadu, ale neviem presny vyraz.

        Dakujem vopred za pomoc.

        Andrea

        Mgr. Andrea Kleinová
        Freelance Translator/Prekladate¾ka
        English - Slovak/Slovenèina - Angliètina
        a Member of the Union of Interpreters and Translators/
        riadny èlen Jednoty tlmoèníkov a prekladate¾ov

        mobil: 00421905/366 610
        andreakleinova@...

        Czechlist resources:
        http://www.bohemica.com/czechtranslation

        Hotel
        prague czech republic
        Travel to czech republic
        Czech republic accommodation
        Czech
        republic hotel
        Czech republic
        Prague czech republic accommodation

        Terms of Service.

        Yahoo! Messenger - NEW crystal clear PC to PC calling worldwide with voicemail http://uk.messenger.yahoo.com
      • Michael Trittipo
        Message 3 of 28 , Dec 3, 2005
          James Kirchner wrote:

          > However, sometimes this is done not for the purpose of repairs, but
          > to get the dangerous product off the market.

          Exactly. The meaning of "recall" in both instances is
          "removal from the market" -- i.e., stopping the selling
          of the product, making retailers take unsold product
          off of the shelves, and inviting customers to return
          any product that they bought, because it's dangerous or
          defective in some way. Insurance for recall liability
          would be insurance that will pay the cost of stopping
          the selling, the cost of transporting all the product
          back to the factory or to someplace else where it can
          be destroyed or dealt with, the cost of managing
          refunds to customers for the product that they're
          returning, etc.
        • Michael Trittipo
          Message 4 of 28 , Dec 3, 2005
            Michael Trittipo wrote:
> [...]
            > "removal from the market" -- i.e., stopping the selling
            > of the product, making retailers take unsold product

            Maybe it would be helpful to add that I was on a team
            of lawyers in charge of handling a product recall: our
            client made and sold, among other things, ice cream;
            and some containers contained Listeria monocytogenes,
            which was allegedly the cause of one customer's death
            by meningitis. It costs a lot to get unsold product
            back off the shelves, and to handle refund and injury
            claims.
          • Milan Condak
            Message 5 of 28 , Dec 4, 2005
              Vazeni,

              nekteri z Vas jiste vi, ze existuje server ProZ. Je to jeden ze serveru,
              ktery eviduje prihlasene koncove zakazniky, prekladatelske agentury a
              prekladatele. ProZ pouziva jazykove kody Windows, takze je mozno pouzivat
              diakritiku (coz je vyhodne u slov, ktera existuji i bez diakritiky a naopak,
              ctenar si prida diakritiku kam nema a dochazi k nedorozumeni).

              ProZ je velky server. Krome zamestnancu na nem aktivne pusobi clenove =
              (registrovani prekladatele), zadavatele zakazek a moderatori.
              Vetsina informaci je verejne pristupna vsem ctenarum.
              Kdo chce prispivat do diskuzi, radit ostatnim jak spravne prelozit nejaky
              vyraz, ucinit nabidku prace, prihlasit se jako zajemce o praci = musi se
              zdarma zaregistrovat.

              Clenstvi se deli do tri kategorii - neplacene, overene a platinove
              (placene).

              Nekteri clenove zdarma vykonavaji funkci moderatora v anglicky psane,
              tematicky zamerene skupine nebo skupine komunikujici ve svem jazyce (bez
              oboroveho cleneni) .
              Moderatori dohlizeji na diskuzni prispevky clenu s neplacenym clenstvim.
              Prispevky napsane overenymi a platinovymi cleny jsou zverejnovany bez casove
              prodlevy.

              Ceske forum vzniklo na zaklade prani Veroniky Masopusove v patek 2.12.2005.
              Forum nema moderatora a je na adrese http://www.proz.com/forum/127.
              Veronika mozna zjisti az v pondeli, ze forum vzniklo.

              Na ProZu je registrovano asi 800 prekladatelu, kteri uvadeji, ze mohou
              prekladat do cestiny, tj. mohou i psat cesky. Dalsi prekladatele z jinych
              zemi jiste oceni, ze si mohou prispevky ceskych autoru take precist na tomto
              miste.

              Prihlasim se jako moderator dne 7.12.2005, doufam, ze do te doby se nejaci
              dobrovolnici najdou.

              Kde je mozno overit identitu clena ProZu a postoupit na druhy stupen a
              usetrit praci moderatorum?
              Na setkanich s indianskym nazvem PowWow. Nejblizsi PowWow porada Helga
              Humlova dne 9.12.2005 v Praze

              http://www.proz.com/powwow/751

              Kdo se chce seznamit s minulym PowWow v Krakove, ktere bylo spojeno s
              konferenci http://www.proz.com/powwow/723
              Vlastni konference trvala dva dny http://www.proz.com/conference/
              fotografii dodal Vladimir Suda.

              Milan Condak

              (PS: Veronika Masopustova neprala pradlo)
            • James Kirchner
              Message 6 of 28 , Dec 4, 2005
                On Dec 4, 2005, at 1:56 AM, Michael Trittipo wrote:

> [...]
                > by meningitis. It costs a lot to get unsold product
                > back off the shelves, and to handle refund and injury

                It also costs a lot to get the word out to consumers, and to recover
                the company's reputation afterward.

                There was an interesting article in Forbes a few weeks ago
                (unfortunately not available online) that explained how companies
                save tens of millions of dollars by making it their policy to admit
                their mistakes and apologize. Even the court settlements wind up
                being lower.

                Jamie
                Message 7 of 28 , Dec 4, 2005
                  Milan,

                  are u sure we need yet another forum? Regardless of any needs Miss
                  Masopustova might have....
                  Not to mention this one would recognize first-class (Platinum, i.e.
                  paying), second-class (verified) and even third-class (other) members.

                  Martin

                • Terminus Technicus
                  Message 8 of 28 , Dec 4, 2005
                    Perhaps Milan needs it to push his (pardon me, that other guy's) CAT
                    products :)

> [...]
                    > Not to mention this one would recognize first-class (Platinum, i.e.
                    > paying), second-class (verified) and even third-class (other) members.

                  • Milan Condak
                    Message 9 of 28 , Dec 4, 2005
                      Kdyz je na ProZu albanstina, makedonstina, danstina, proc ne cestina?
                      Na ProZu jsou prodejni akce CATu, kdy je mozno nakupovat se slevou. Akce
                      jsou veci vyrobce a ProZu. Nijak se mne netykaji.

                      Pochopitelne nenavrhuji opustit Czechlist a dalsi nase diskuzni skupiny.
                      Existuji lide, kteri maji problem se na Yaoo zaregistrovat a jsou proto bud
                      registrovani jinde,
                      nebo pouze ctou prispevky jinych prekladatelu na ProZu.Nyni mohou prispevky
                      i v cestine. Propagaci cestiny to jiste prospeje.

                      To je vse. Milan

                      Message 10 of 28 , Dec 5, 2005
                        Milane,

                        Nemuzu a ani nechci spekulovat nad motivy, ktere tve jednani vedou. Jen
                        nekolik poznamek ke tvym duvodum:

                        1. Pokud chce nekdo na proZ nakupovat kocky ve skupinach se slevou, muze
                        tak bez problemu cinit i bez ceske skupiny.
                        2. Na seznamu stahovanych skupin mam uz asi tri ceske (Czechlist,
                        CzechEd, Preklady a donedavna jsem tam mel i Svepomoc). Docela mi to
                        staci.
                        3. Pokud nekdo nerozumi anglicky, existuje tu stale skupina Preklady a v
                        ni spousta ochotnych lidi.
                        4. Propagaci cestiny jakozto v celosvetovem meritku nepatrneho jazyka
                        tva nova a jeste nepatrnejsi skupina nepomuze ani za mak.
                        4. Pokud si vzpominam, Melvyn velmi ochotne provedl registraci do
                        Czechlistu kazdemu, kdo o to stal. Stacilo mu zamailovat.
                        5. Dost dobre nedokazu stravit koncepci skupiny, kde se prispevky
                        nekterych (zejmena placenych) clenu objevi hned, zatimco prispevky
                        jinych az za nekolik hodin, a jejimz hlavnim ucelem je, aby donutila co
                        nejvic lidi zaplatit clensky obolus Mr. Henrymu a jeho ProZ.
                        6. Tise kroutim hlavou nad tim, co vsechno se a jak rychle semele, kdyz
                        jedna studentka na samem prahu prekladatelske kariery prohlasi, ze chce
                        nove forum... Vi ona vubec o tom, ze uz jich nekolik existuje?

                        Martin

                      • jsyeaton
                        Message 11 of 28 , Dec 5, 2005
                          --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Terminus Technicus"
                          <czechlist@t...> wrote:

                          > Perhaps Milan needs it to push his (pardon me, that other guy's) CAT
                          > products :)

                          Minor correction: other "guys'" - he's supporting MetaTexis now, too.
                          It's a nice program, better engineering than Wordfast (IMHO), or
                          maybe it just runs more smoothly because it's at a lower level (COM as
                          opposed to macros), but it locks your TM up in Access in some code you
                          can't even read in Access (as of last year this time).

                          Judy

                        • jsyeaton
                          Message 12 of 28 , Dec 5, 2005
                            Hi Michael, This doesn't have anything to do with product recall,
                            really, I just wanted to let you know I came across your review of
                            Marta Chrom(a')'s CZ>EN legal dictionary in the Translation Journal
                            this weekend. (I checked here, but there didn't seem to be any
                            discussion of either.) I really liked the review - very informative.
                            I'll have to see if I can find that other book of hers, the one about
                            dictionary-writing, that you actually spent most of the space discussing.

                            I've been using the dictionary the past few days and still have one
                            question: pr^edme^t smlouvy. Is there any difference between the
                            "subject-matter of a contract" and the "object of a contract"? She
                            uses the former - is it UK as opposed to US? Google has about twice as
                            many "objects" as "subjects."

                            Judy

                            Czechlist@yahoogroups.com, Michael Trittipo <tritt002@t...> wrote:

> [...]
                            > by meningitis. It costs a lot to get unsold product
                            > back off the shelves, and to handle refund and injury

                          • Zuzana Kocicková
                            Message 13 of 28 , Dec 5, 2005
                              Jardo,
                              plne souhlasim s tebou, pokud jde o to, ze jsem momentalni Milanovu snaha
                              nepohopila.

                              Na druhou stranu, myslim, ze i on nekdy prijde se zajimavym odkazem ci radou
                              a jindy je proste"svuj":-)

                              Spis by me zajimalo, jestli platinum clenstvi na proz. skutecne prinasi
                              uzitek v podobe trvale zasobarny prace a pripadne jine pomoci pro
                              prekladatele do cestiny.

                              Zuzana

> [...]
                              > jedna studentka na samem prahu prekladatelske kariery prohlasi, ze chce
                              > nove forum... Vi ona vubec o tom, ze uz jich nekolik existuje?

                            • Petr Veselý
                              Message 14 of 28 , Dec 5, 2005
                                > Spis by me zajimalo, jestli platinum clenstvi na proz. skutecne prinasi
                                > uzitek v podobe trvale zasobarny prace a pripadne jine pomoci pro
                                > prekladatele do cestiny.

                                To urcite ne.

                                Ja uvazuju takto:

                                pocet dzobu do cj je tam dlouhodobe relativne staly a relativne maly a jen
                                cast z nich je omezena na platinare, navic se vzrustajicim poctem platinaru
                                klesa sance takovy dzob uchvatit a tudiz i duvod platit relativne vysoke
                                clenstvi. Jine vyznamne vyhody platinari oproti neplatinarum nemaji, AFAIK.

                                Petr
                              • Michael Trittipo
                                Message 15 of 28 , Dec 5, 2005
                                  jsyeaton wrote:
                                  > discussion of either.) I really liked the review - very informative.
                                  > I'll have to see if I can find that other book of hers, the one about
                                  > dictionary-writing, that you actually spent most of the space discussing.

                                  Thanks. It was a fun one to review. The hardest thing
                                  was to try to keep the review limited in scope to just
                                  the book _about_ the making of the dictionary, and
                                  avoid reviewing the dictionary itself.

> [...]
                                  > "subject-matter of a contract" and the "object of a contract"? She
                                  > uses the former - is it UK as opposed to US? Google has about twice as

                                  It may possibly be UK vs. US, but we'd have to check
                                  with a UK lawyer to know. From a U.S. standpoint, I
                                  agree with her choice of "subject matter of the
                                  contract." To me, "object of the contract" means more
                                  the "purpose of the contract," i.e., what motivated the
                                  contract, rather than what it is about (its subject
                                  matter).

                                  If I do a Google on exact phrases "object of the
                                  contract" and "subject matter of the contract" _and_ in
                                  each case add the URL qualifier site:.edu to limit it
                                  to US cites, the results are 487 for subject matter and
                                  110 for object, i.e., 4-to-1 for Chromá's choice.
                                  There are 242 pages that use both exact phrases on the
                                  same page, and a look at three or four of them tracks
                                  at first glance with the distinction that I just
                                  indicated I'd be inclined to make. For example, the
                                  subject matter of a contract for sale of goods would be
                                  the goods; but the object (i.e., purpose, motivation)
                                  of that contract might be to avoid estate tax.

                                  Using a site restriction of site:.uk makes for a
                                  lopsided proportion the other way, but I didn't look at
                                  the pages to develop any further ideas. That's where
                                  having a UK lawyer or two to ask would help.

                                  The bottom line is that I think "subject matter" is a
                                  good translation for "předmět" and I'd probably think
                                  of "object" as being more like a contract's cíl or
                                  záměr. I'd have to look more closely at the UK hits,
                                  and check out some real-life court decisions on Westlaw
                                  or the like with exact or close phrases, to have more
                                  objective evidence than this. But if it helps you,
                                  that's my first take on it.
                                • jsyeaton
                                  Message 16 of 28 , Dec 6, 2005
                                    Sometimes it helps just to hear that it's not obvious. Or maybe I
                                    should have mentioned that this is just the standard heading in every
                                    contract?

                                    Here's my example: "Clanek II. Predment smlouvy. Predmetem teto
                                    smlouvy je vyplnovani CRF pro klinickou studii..." After thinking
                                    about it for a while I realized I didn't have any idea whether this
                                    was more a subject (after all, it's what the contract was about) or
                                    the object (of the actions to be taken by the parties). So on the
                                    basis of getting more hits for examples of contracts (no site
                                    restriction) I went with "object." On the other hand... You must have
                                    drawn up a zillion similar documents - what would you say without
                                    checking with Google?

                                    Judy

                                    -- In Czechlist@yahoogroups.com, Michael Trittipo <tritt002@t...> wrote:

> [...]
                                    > or the like with exact or close phrases, to have more
                                    > objective evidence than this. But if it helps you,

                                  • Valerie Talacko
                                    Message 17 of 28 , Dec 6, 2005
                                      The stress is on the first syllable - the e is a schwa verging on an i.

                                      Interesting, because Burnett - as in Leo or Frances Hodgson - has the stress on the second syllable.

                                      Valerie
                                      Message 18 of 28 , Dec 6, 2005
                                        --- In Czechlist@yahoogroups.com, "jsyeaton" <jsyeaton@y...> wrote:

                                        > Here's my example: "Clanek II. Predment smlouvy. Predmetem teto
                                        > smlouvy je vyplnovani CRF pro klinickou studii..." . . .
                                        > . . . what would you say without checking with Google?

                                        Without checking with Google, I'd write "subject matter," myself.
                                        That's what comes naturally to my lips or pen, and what I hear and
                                        read. I added the Google results only to provide some objective
                                        benchmark, so as not to ask anyone to rely on my mere ipse dixit.

                                        About a product "recall" I didn't add any Google results, because I
                                        knew 100% without room for error what it means to all U.S. lawyers.
                                        About "subject matter/object," I had to recognize the possibility of
                                        an idiolect or a Minnesota dialect vs., maybe, a Louisiana or Virginia
                                        one, etc., and thus the desirability of an objective check.

                                        Ex cathedrally or ex Googley yours,
                                        from frozen Minnesota (-12C last night
                                        and the Mississippi is frozen over)

                                          Message 20 of 28 , Dec 6, 2005
                                            Thanks a bunch, Valerie. This was quick...