Re: Cesky jazyk TEZKY Jazyk! "kratka plocha" ???

  • Jaro
    Message 1 of 16 , May 3, 2004
      Ahoj ve spolek, jako novic v této skupině bych chtěl i já
      vyjádřit
      názor, že jsem rád, že jsem se ocitl mezi vysoce
      inteligentními
      lidmi, a proto bych se napoprvé také rád zúčastnil
      diskuse na
      téma "krátká plocha":
      Myslím, že klíčem k pochopení níže
      zmíněného problému jsou 2 slova:
      pásek a konkávně !!!
      Technicky vzato to tedy, aspoň pro mne znamená, že se
      jedná o
      polepování (ošetřování) plochy páskem. No a
      pásek má samozřejmě
      určitou šířku - to je nad slunce jasné. Pokud tedy polepuji
      (např.
      dýhou) nějakou plochu páskem o určité šířce,
      už mě dále nezajímá ta
      plocha z hlediska počtu pásek vedle sebe, ale z hlediska
      jeho/její
      délky. Odtud česká zkratka : "krátká plocha". Pokud
      tedy bude tato
      plocha "krátká" - rozuměj vzhledem k délce polepového
      pásku, bude
      možné tento pásek natrhat = zkrátit a na plochu
      umístit tyto útržky -
      vedle sebe! Půjde-li o plochu konkávní, můžeme si to
      představit jako
      dutou čočku, bude nutné při vlepování pásku do
      dutiny na takovýto
      pásek uprostřed prstem zatlačit, aby se do dutiny vlepil !!!
      I v
      tomto případě autor doporučuje pásek natrhat - prostě
      proto že
      tou "konkávností" = vydutím je ona plocha (vzhledem k
      délce
      pásku) "krátká". Všem ostatním díky za inspiraci -
      nejde určitě o
      ošetření hran, a už vůbec nejde o plochu malou nebo
      velkou, kterou by
      bylo možné substituovat slovem "krátká". Kolegyně
      Helga by však
      příště měla uvést bohatší kontext, aby se nám
      ostatním lépe chápalo,
      o co zadavateli původně šlo. P.s. a ještě na okraj,
      ani "krátký
      obdélník" mi není po překladatelské chuti. Jaro
      --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Helga Humlova"

    • Helga Humlova
      Message 2 of 16 , May 3, 2004
        Dekuji za vsechni prispevky, ale asi jsem se nevyjadrila dost jazne ohledne
        toho, co vlastne chci vedet.

        Jde mi ryze o to, jesti vyraz "kratsi plocha" ci "kratka plocha" je dle
        logiky a pravidlech ceskeho jazyka v poradku.

        To co klient chce vyjadrit je, ze "delka plochy neni moc dlouha". A to
        vyjadri prave tim "kratka plocha" a to je to co se mi nelibi.

        Helga

        Message 3 of 16 , May 3, 2004
          1. Neni to "kratsi plocha" nybrz "plocha kratsi nez neco".
          2. Zavedu Te na fotbalove hriste a reknu, abys prebehla od jedne
          branky ke druhe. Ty reknes: "To neubehnu, to hriste je pro mne prilis
          dlouhe" (= vzdalenost mezi protilehlymi hranami je prilis velika).
          Nebudes vedet, ze "hriste" se rekne "hriste", ale vis, ze je to
          nejaka plocha. Takze "ta plocha je mi prilis dlouha na to, abych ji
          prebehla".
          Mne to tedy nevadi.
          Zdravi Petr A.

          Message 4 of 16 , May 3, 2004
            "Muj dececek mel pole a muj prastrejda mel taky pole, ale to
            dedeckovo pole bylo kratsi". (pole = plocha)

            Message 5 of 16 , May 3, 2004
              Ja nevim, ja se z te cestiny jeste zblaznim!

              I v NJ pole (jako kus zeme) muze byt kratsi nez jiny pole, kdyz se bavime o
              delku pole (v tom pripade ale nemluvime o jeho plochu), ale plocha je
              (alespon v NJ) vyraz matematicky pro dvourozmernou vec a tu veci nemohu
              definovat jako kratkou ci dlouhou (alespon v NJ), pokud neuvedu i druhy
              rozmer, ne?

              Nechme to. Asi si zase jednou stojim na vedenim!

              Dekuji a zdravim

              H.

              <prekladatelka@c...> wrote:
> [...]
              >

              > To co klient chce vyjadrit je, ze "delka plochy neni moc dlouha". A
              > vyjadri prave tim "kratka plocha" a to je to co se mi nelibi.

            • Terminus Technicus
              Message 6 of 16 , May 3, 2004
                > Nechme to. Asi si zase jednou stojim na vedenim!

                Nestojis, ale myslim, ze nad tim nemusis zas tak dumat...kdybych tu vetu
                cetl ja, vubec si toho nevsimnu, kdybych ji prekladal, pujdu po smyslu a
                samozrejme neprelozim doslova "kratsi plocha"... ciste jazykove je to asi
                spatne (nasi pratele z FF by o tom jiste par dni podiskutovali), ale v te
                vete to dava docela smysl... a videl jsem tisickrat horsi vyplody
                techniku...

                Myslim, ze jelikoz je cestina (nekdy) tak konkretni, dostavame se pri popisu
                slozitych veci - navody, instrukce dost do problemu... naproti tomu treba
                anglicky navod je tak obecny, ze se bez obrazku kolikrat ani neda
                pochopit... ale to odbiham..

              • ing.Sárka Rubková
                Message 7 of 16 , May 3, 2004
                  Tak jsem to chapala i ja, ale nebyla jsem schopna to tak pekne vyjadrit.

                  wrote:
> [...]
                  strane/kratsich
                  > stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt

                  Yahoo! Groups Links
                • ing.Šárka Rubková
                  Message 8 of 16 , May 3, 2004
                    Jaro,
                    jen pro priste - pis bez diakritiky pro lidi, kteri diakritiku pres mail
                    neprectou. Jinak si myslim, že mas v podstate pravdu ay na to, ze se zcela
                    jiste jedna o najaky tvrdši material, ktery se neda natrhat, ale ma na
                    spodni strane zarezy, aby se dala lamat. Muze se jednat o paskovy obklad z
                    umele hmoty nebo dokonce i o keramickou mozaiku nebo dlazdice paskove.

                    Ahoj ve spolek, jako novic v této skupině bych chtěl i já
                    vyjádřit
                    názor, ?e jsem rád, ?e jsem se ocitl mezi vysoce
                    inteligentními
                    lidmi, a proto bych se napoprvé také rád zúčastnil
                    diskuse na
                    téma "krátká plocha":
                    Myslím, ?e klíčem k pochopení ní?e
                    zmíněného problému jsou 2 slova:
                    pásek a konkávně !!!
                    Technicky vzato to tedy, aspoň pro mne znamená, ?e se
                    jedná o
                    polepování (o?etřování) plochy páskem. No a
                    pásek má samozřejmě
                    určitou ?ířku - to je nad slunce jasné. Pokud tedy polepuji
                    (např.
                    dýhou) nějakou plochu páskem o určité ?ířce,
                    u? mě dále nezajímá ta
[...]
                    mo?né tento pásek natrhat = zkrátit a na plochu
                    umístit tyto útr?ky -
                    vedle sebe! Půjde-li o plochu konkávní, mů?eme si to
[...]
                    proto ?e
                    tou "konkávností" = vydutím je ona plocha (vzhledem k
                    délce
                    pásku) "krátká". V?em ostatním díky za inspiraci -
                    nejde určitě o
                    o?etření hran, a u? vůbec nejde o plochu malou nebo
                    velkou, kterou by
                    bylo mo?né substituovat slovem "krátká". Kolegyně
                    Helga by v?ak
                    pří?tě měla uvést bohat?í kontext, aby se nám
                    ostatním lépe chápalo,
                    o co zadavateli původně ?lo. P.s. a je?tě na okraj,
                    <prekladatelka@c...> wrote:
> [...]
                    mozne
                    > zakladni pasek v zarezech na jeho spodni strane snadno nalamat na

                  • ing.Sarka Rubkova
                    Message 9 of 16 , May 3, 2004
                      Helgo muzes, protoye ji porovnavas s tim paskem, ktery je taky plocha. A
                      jedna ta plocha je delsi...