Re: [Czechlist] Cesky jazyk TEZKY Jazyk! "kratka plocha" ???

  • Zdenek
    Message 1 of 16 , May 3, 2004
      Myslim, ze hledate problemy tam, kde nejsou. Mne ta puvodni veta pripada
      naprosto v poradku. Samozrejme napriklad ctverec nemuze byt kratky nebo
      dlouhy, ale obdelnik uz ano - cim je vetsi rozdil delek stran, tim je
      delsi. Nejde prece napsat "plochy s kratsim vetsim rozmerem".

      Zdenek

      Message 2 of 16 , May 3, 2004
        Zdanku,

        dovolim si s tebou nesouhlasit. "Kratka plocha" je proste za vsech okolnosti
        chybna kombinace slov. Obdelnik sice muze byt kratky nebo dlouhy, ale to se
        tyka jeho stran, nikoliv ploch. Ty mohou byt pouze male nebo velke. Podle
        me, mela ta veta byt treba "pro osetreni ploch na kratsi strane/kratsich
        stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt mysleno
        proste "pro osetreni mensich ploch...".

        Jirka Bolech
      • Jaro
        Message 3 of 16 , May 3, 2004
          Ahoj ve spolek, jako novic v této skupině bych chtěl i já
          vyjádřit
          názor, že jsem rád, že jsem se ocitl mezi vysoce
          inteligentními
          lidmi, a proto bych se napoprvé také rád zúčastnil
          diskuse na
          téma "krátká plocha":
          Myslím, že klíčem k pochopení níže
          zmíněného problému jsou 2 slova:
          pásek a konkávně !!!
          Technicky vzato to tedy, aspoň pro mne znamená, že se
          jedná o
          polepování (ošetřování) plochy páskem. No a
          pásek má samozřejmě
          určitou šířku - to je nad slunce jasné. Pokud tedy polepuji
          (např.
          dýhou) nějakou plochu páskem o určité šířce,
          už mě dále nezajímá ta
          plocha z hlediska počtu pásek vedle sebe, ale z hlediska
          jeho/její
          délky. Odtud česká zkratka : "krátká plocha". Pokud
          tedy bude tato
          plocha "krátká" - rozuměj vzhledem k délce polepového
          pásku, bude
          možné tento pásek natrhat = zkrátit a na plochu
          umístit tyto útržky -
          vedle sebe! Půjde-li o plochu konkávní, můžeme si to
          představit jako
          dutou čočku, bude nutné při vlepování pásku do
          dutiny na takovýto
          pásek uprostřed prstem zatlačit, aby se do dutiny vlepil !!!
          I v
          tomto případě autor doporučuje pásek natrhat - prostě
          proto že
          tou "konkávností" = vydutím je ona plocha (vzhledem k
          délce
          pásku) "krátká". Všem ostatním díky za inspiraci -
          nejde určitě o
          ošetření hran, a už vůbec nejde o plochu malou nebo
          velkou, kterou by
          bylo možné substituovat slovem "krátká". Kolegyně
          Helga by však
          příště měla uvést bohatší kontext, aby se nám
          ostatním lépe chápalo,
          o co zadavateli původně šlo. P.s. a ještě na okraj,
          ani "krátký
          obdélník" mi není po překladatelské chuti. Jaro
          --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Helga Humlova"

        • spektrum2002
          Message 4 of 16 , May 3, 2004
            Ja to chapu jinak. Mam nejakou plochu a na ni kladu pasky trebas 10
            cm dlouhe, 1 cm siroke. Kladu je za sebou a vedle sebe. Kdyz ten
            rozmer, podel ktereho ty pasky kladu, bude mensi nez 10 cm, tak musim
            ty pasky nalamat. Cili ta plocha, kterou pokladam temi pasky, je
            kratsi nez ten pasek *v tom smeru, ve kterem je kladu*, at jiz z
            geometrickeho hlediska jde o kratsi nebo delsi stranu obdelnika nebo
            o ctverec mesi nez 10 x 10 nebo cokoliv jineho.
            Petr Adamek
            --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Jirka Bolech" <jirka.bolech@s...>

          • Helga Humlova
            Message 5 of 16 , May 3, 2004
              Dekuji za vsechni prispevky, ale asi jsem se nevyjadrila dost jazne ohledne
              toho, co vlastne chci vedet.

              Jde mi ryze o to, jesti vyraz "kratsi plocha" ci "kratka plocha" je dle
              logiky a pravidlech ceskeho jazyka v poradku.

              To co klient chce vyjadrit je, ze "delka plochy neni moc dlouha". A to
              vyjadri prave tim "kratka plocha" a to je to co se mi nelibi.

              Helga

              wrote:
> [...]
              strane/kratsich
              > stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt

              Czechlist Translator Database:
              http://www.bohemica.com/czechtranslators

              Yahoo! Groups Sponsor

              <http://rd.yahoo.com/SIG=129ut3rdo/M=295196.4901138.6050264.3001176/D=groups
              /S=1705043588:HM/EXP=1083670502/A=1874383/R=2/id=noscript/SIG=118tuuldn/*htt
              p:/companion.yahoo.com/?.cpdl=srch>

              <http://us.a1.yimg.com/us.yimg.com/a/ya/yahoo_companion/302_v1_pdt_lrec_01.g
              if>

              <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=295196.4901138.6050264.3001176/D=groups/S=
              :HM/A=1874383/rand=727707640>

              * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of
              <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Service.

            • spektrum2002
              Message 6 of 16 , May 3, 2004
                1. Neni to "kratsi plocha" nybrz "plocha kratsi nez neco".
                2. Zavedu Te na fotbalove hriste a reknu, abys prebehla od jedne
                branky ke druhe. Ty reknes: "To neubehnu, to hriste je pro mne prilis
                dlouhe" (= vzdalenost mezi protilehlymi hranami je prilis velika).
                Nebudes vedet, ze "hriste" se rekne "hriste", ale vis, ze je to
                nejaka plocha. Takze "ta plocha je mi prilis dlouha na to, abych ji
                prebehla".
                Mne to tedy nevadi.
                Zdravi Petr A.

                Message 7 of 16 , May 3, 2004
                  "Muj dececek mel pole a muj prastrejda mel taky pole, ale to
                  dedeckovo pole bylo kratsi". (pole = plocha)

                  Message 8 of 16 , May 3, 2004
                    Ja nevim, ja se z te cestiny jeste zblaznim!

                    I v NJ pole (jako kus zeme) muze byt kratsi nez jiny pole, kdyz se bavime o
                    delku pole (v tom pripade ale nemluvime o jeho plochu), ale plocha je
                    (alespon v NJ) vyraz matematicky pro dvourozmernou vec a tu veci nemohu
                    definovat jako kratkou ci dlouhou (alespon v NJ), pokud neuvedu i druhy
                    rozmer, ne?

                    Nechme to. Asi si zase jednou stojim na vedenim!

                    Dekuji a zdravim

                    H.

                    <prekladatelka@c...> wrote:
> [...]
                    >

                    > To co klient chce vyjadrit je, ze "delka plochy neni moc dlouha". A
                    > vyjadri prave tim "kratka plocha" a to je to co se mi nelibi.

                  • Terminus Technicus
                    Message 9 of 16 , May 3, 2004
                      > Nechme to. Asi si zase jednou stojim na vedenim!

                      Nestojis, ale myslim, ze nad tim nemusis zas tak dumat...kdybych tu vetu
                      cetl ja, vubec si toho nevsimnu, kdybych ji prekladal, pujdu po smyslu a
                      samozrejme neprelozim doslova "kratsi plocha"... ciste jazykove je to asi
                      spatne (nasi pratele z FF by o tom jiste par dni podiskutovali), ale v te
                      vete to dava docela smysl... a videl jsem tisickrat horsi vyplody
                      techniku...

                      Myslim, ze jelikoz je cestina (nekdy) tak konkretni, dostavame se pri popisu
                      slozitych veci - navody, instrukce dost do problemu... naproti tomu treba
                      anglicky navod je tak obecny, ze se bez obrazku kolikrat ani neda
                      pochopit... ale to odbiham..

                    • ing.Sárka Rubková
                      Message 10 of 16 , May 3, 2004
                        Tak jsem to chapala i ja, ale nebyla jsem schopna to tak pekne vyjadrit.

                        wrote:
> [...]
                        strane/kratsich
                        > stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt

                        Yahoo! Groups Links
                      • ing.Šárka Rubková
                        Message 11 of 16 , May 3, 2004
                          Jaro,
                          jen pro priste - pis bez diakritiky pro lidi, kteri diakritiku pres mail
                          neprectou. Jinak si myslim, že mas v podstate pravdu ay na to, ze se zcela
                          jiste jedna o najaky tvrdši material, ktery se neda natrhat, ale ma na
                          spodni strane zarezy, aby se dala lamat. Muze se jednat o paskovy obklad z
                          umele hmoty nebo dokonce i o keramickou mozaiku nebo dlazdice paskove.

                          Ahoj ve spolek, jako novic v této skupině bych chtěl i já
                          vyjádřit
                          názor, ?e jsem rád, ?e jsem se ocitl mezi vysoce
                          inteligentními
                          lidmi, a proto bych se napoprvé také rád zúčastnil
                          diskuse na
                          téma "krátká plocha":
                          Myslím, ?e klíčem k pochopení ní?e
                          zmíněného problému jsou 2 slova:
                          pásek a konkávně !!!
                          Technicky vzato to tedy, aspoň pro mne znamená, ?e se
                          jedná o
                          polepování (o?etřování) plochy páskem. No a
                          pásek má samozřejmě
                          určitou ?ířku - to je nad slunce jasné. Pokud tedy polepuji
                          (např.
                          dýhou) nějakou plochu páskem o určité ?ířce,
                          u? mě dále nezajímá ta
[...]
                          mo?né tento pásek natrhat = zkrátit a na plochu
                          umístit tyto útr?ky -
                          vedle sebe! Půjde-li o plochu konkávní, mů?eme si to
[...]
                          proto ?e
                          tou "konkávností" = vydutím je ona plocha (vzhledem k
                          délce
                          pásku) "krátká". V?em ostatním díky za inspiraci -
                          nejde určitě o
                          o?etření hran, a u? vůbec nejde o plochu malou nebo
                          velkou, kterou by
                          bylo mo?né substituovat slovem "krátká". Kolegyně
                          Helga by v?ak
                          pří?tě měla uvést bohat?í kontext, aby se nám
                          ostatním lépe chápalo,
                          o co zadavateli původně ?lo. P.s. a je?tě na okraj,
                          <prekladatelka@c...> wrote:
> [...]
                          mozne
                          > zakladni pasek v zarezech na jeho spodni strane snadno nalamat na

                        • ing.Sarka Rubkova
                          Message 12 of 16 , May 3, 2004
                            Helgo muzes, protoye ji porovnavas s tim paskem, ktery je taky plocha. A
                            jedna ta plocha je delsi...