Re: [Czechlist] Cesky jazyk TEZKY Jazyk! "kratka plocha" ???

  • Horejsí Eva Ing.
    Message 1 of 16 , May 3, 2004
      Mozna, ze by se tam lepe hodilo " osetreni kratsich hran" , zrejme jde o
      nejake zacistovani hran paskem. Samozrejme, plocha je dvourozmerny utvar a
      neni mozne udavat jeji velikost delkovou mirou. Ach ta cestina techniku.
      Zdravi
      Eva Horejsi

      Message 2 of 16 , May 3, 2004
        Myslim, ze hledate problemy tam, kde nejsou. Mne ta puvodni veta pripada
        naprosto v poradku. Samozrejme napriklad ctverec nemuze byt kratky nebo
        dlouhy, ale obdelnik uz ano - cim je vetsi rozdil delek stran, tim je
        delsi. Nejde prece napsat "plochy s kratsim vetsim rozmerem".

        Zdenek

        Message 3 of 16 , May 3, 2004
          Zdanku,

          dovolim si s tebou nesouhlasit. "Kratka plocha" je proste za vsech okolnosti
          chybna kombinace slov. Obdelnik sice muze byt kratky nebo dlouhy, ale to se
          tyka jeho stran, nikoliv ploch. Ty mohou byt pouze male nebo velke. Podle
          me, mela ta veta byt treba "pro osetreni ploch na kratsi strane/kratsich
          stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt mysleno
          proste "pro osetreni mensich ploch...".

          Jirka Bolech
        • Jaro
          Message 4 of 16 , May 3, 2004
            Ahoj ve spolek, jako novic v této skupině bych chtěl i já
            vyjádřit
            názor, že jsem rád, že jsem se ocitl mezi vysoce
            inteligentními
            lidmi, a proto bych se napoprvé také rád zúčastnil
            diskuse na
            téma "krátká plocha":
            Myslím, že klíčem k pochopení níže
            zmíněného problému jsou 2 slova:
            pásek a konkávně !!!
            Technicky vzato to tedy, aspoň pro mne znamená, že se
            jedná o
            polepování (ošetřování) plochy páskem. No a
            pásek má samozřejmě
            určitou šířku - to je nad slunce jasné. Pokud tedy polepuji
            (např.
            dýhou) nějakou plochu páskem o určité šířce,
            už mě dále nezajímá ta
            plocha z hlediska počtu pásek vedle sebe, ale z hlediska
            jeho/její
            délky. Odtud česká zkratka : "krátká plocha". Pokud
            tedy bude tato
            plocha "krátká" - rozuměj vzhledem k délce polepového
            pásku, bude
            možné tento pásek natrhat = zkrátit a na plochu
            umístit tyto útržky -
            vedle sebe! Půjde-li o plochu konkávní, můžeme si to
            představit jako
            dutou čočku, bude nutné při vlepování pásku do
            dutiny na takovýto
            pásek uprostřed prstem zatlačit, aby se do dutiny vlepil !!!
            I v
            tomto případě autor doporučuje pásek natrhat - prostě
            proto že
            tou "konkávností" = vydutím je ona plocha (vzhledem k
            délce
            pásku) "krátká". Všem ostatním díky za inspiraci -
            nejde určitě o
            ošetření hran, a už vůbec nejde o plochu malou nebo
            velkou, kterou by
            bylo možné substituovat slovem "krátká". Kolegyně
            Helga by však
            příště měla uvést bohatší kontext, aby se nám
            ostatním lépe chápalo,
            o co zadavateli původně šlo. P.s. a ještě na okraj,
            ani "krátký
            obdélník" mi není po překladatelské chuti. Jaro
            --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Helga Humlova"

          • spektrum2002
            Message 5 of 16 , May 3, 2004
              Ja to chapu jinak. Mam nejakou plochu a na ni kladu pasky trebas 10
              cm dlouhe, 1 cm siroke. Kladu je za sebou a vedle sebe. Kdyz ten
              rozmer, podel ktereho ty pasky kladu, bude mensi nez 10 cm, tak musim
              ty pasky nalamat. Cili ta plocha, kterou pokladam temi pasky, je
              kratsi nez ten pasek *v tom smeru, ve kterem je kladu*, at jiz z
              geometrickeho hlediska jde o kratsi nebo delsi stranu obdelnika nebo
              o ctverec mesi nez 10 x 10 nebo cokoliv jineho.
              Petr Adamek
              --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Jirka Bolech" <jirka.bolech@s...>

            • Helga Humlova
              Message 6 of 16 , May 3, 2004
                Dekuji za vsechni prispevky, ale asi jsem se nevyjadrila dost jazne ohledne
                toho, co vlastne chci vedet.

                Jde mi ryze o to, jesti vyraz "kratsi plocha" ci "kratka plocha" je dle
                logiky a pravidlech ceskeho jazyka v poradku.

                To co klient chce vyjadrit je, ze "delka plochy neni moc dlouha". A to
                vyjadri prave tim "kratka plocha" a to je to co se mi nelibi.

                Helga

                wrote:
> [...]
                strane/kratsich
                > stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt

                Yahoo! Groups Sponsor

                <http://rd.yahoo.com/SIG=129ut3rdo/M=295196.4901138.6050264.3001176/D=groups
                /S=1705043588:HM/EXP=1083670502/A=1874383/R=2/id=noscript/SIG=118tuuldn/*htt
                p:/companion.yahoo.com/?.cpdl=srch>

                <http://us.a1.yimg.com/us.yimg.com/a/ya/yahoo_companion/302_v1_pdt_lrec_01.g
                if>

                <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=295196.4901138.6050264.3001176/D=groups/S=
                :HM/A=1874383/rand=727707640>

                * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of
                <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Service.

              • spektrum2002
                Message 7 of 16 , May 3, 2004
                  1. Neni to "kratsi plocha" nybrz "plocha kratsi nez neco".
                  2. Zavedu Te na fotbalove hriste a reknu, abys prebehla od jedne
                  branky ke druhe. Ty reknes: "To neubehnu, to hriste je pro mne prilis
                  dlouhe" (= vzdalenost mezi protilehlymi hranami je prilis velika).
                  Nebudes vedet, ze "hriste" se rekne "hriste", ale vis, ze je to
                  nejaka plocha. Takze "ta plocha je mi prilis dlouha na to, abych ji
                  prebehla".
                  Mne to tedy nevadi.
                  Zdravi Petr A.

                  Message 8 of 16 , May 3, 2004
                    "Muj dececek mel pole a muj prastrejda mel taky pole, ale to
                    dedeckovo pole bylo kratsi". (pole = plocha)

                    Message 9 of 16 , May 3, 2004
                      Ja nevim, ja se z te cestiny jeste zblaznim!

                      I v NJ pole (jako kus zeme) muze byt kratsi nez jiny pole, kdyz se bavime o
                      delku pole (v tom pripade ale nemluvime o jeho plochu), ale plocha je
                      (alespon v NJ) vyraz matematicky pro dvourozmernou vec a tu veci nemohu
                      definovat jako kratkou ci dlouhou (alespon v NJ), pokud neuvedu i druhy
                      rozmer, ne?

                      Nechme to. Asi si zase jednou stojim na vedenim!

                      Dekuji a zdravim

                      H.

                      <prekladatelka@c...> wrote:
> [...]
                      >

                      > To co klient chce vyjadrit je, ze "delka plochy neni moc dlouha". A
                      > vyjadri prave tim "kratka plocha" a to je to co se mi nelibi.

                    • Terminus Technicus
                      Message 10 of 16 , May 3, 2004
                        > Nechme to. Asi si zase jednou stojim na vedenim!

                        Nestojis, ale myslim, ze nad tim nemusis zas tak dumat...kdybych tu vetu
                        cetl ja, vubec si toho nevsimnu, kdybych ji prekladal, pujdu po smyslu a
                        samozrejme neprelozim doslova "kratsi plocha"... ciste jazykove je to asi
                        spatne (nasi pratele z FF by o tom jiste par dni podiskutovali), ale v te
                        vete to dava docela smysl... a videl jsem tisickrat horsi vyplody
                        techniku...

                        Myslim, ze jelikoz je cestina (nekdy) tak konkretni, dostavame se pri popisu
                        slozitych veci - navody, instrukce dost do problemu... naproti tomu treba
                        anglicky navod je tak obecny, ze se bez obrazku kolikrat ani neda
                        pochopit... ale to odbiham..

                      • ing.Sárka Rubková
                        Message 11 of 16 , May 3, 2004
                          Tak jsem to chapala i ja, ale nebyla jsem schopna to tak pekne vyjadrit.

                          wrote:
> [...]
                          strane/kratsich
                          > stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt

                        • ing.Šárka Rubková
                          Message 12 of 16 , May 3, 2004
                            Jaro,
                            jen pro priste - pis bez diakritiky pro lidi, kteri diakritiku pres mail
                            neprectou. Jinak si myslim, že mas v podstate pravdu ay na to, ze se zcela
                            jiste jedna o najaky tvrdši material, ktery se neda natrhat, ale ma na
                            spodni strane zarezy, aby se dala lamat. Muze se jednat o paskovy obklad z
                            umele hmoty nebo dokonce i o keramickou mozaiku nebo dlazdice paskove.

                            Ahoj ve spolek, jako novic v této skupině bych chtěl i já
                            vyjádřit
                            názor, ?e jsem rád, ?e jsem se ocitl mezi vysoce
                            inteligentními
                            lidmi, a proto bych se napoprvé také rád zúčastnil
                            diskuse na
                            téma "krátká plocha":
                            Myslím, ?e klíčem k pochopení ní?e
                            zmíněného problému jsou 2 slova:
                            pásek a konkávně !!!
                            Technicky vzato to tedy, aspoň pro mne znamená, ?e se
                            jedná o
                            polepování (o?etřování) plochy páskem. No a
                            pásek má samozřejmě
                            určitou ?ířku - to je nad slunce jasné. Pokud tedy polepuji
                            (např.
                            dýhou) nějakou plochu páskem o určité ?ířce,
                            u? mě dále nezajímá ta
[...]
                            mo?né tento pásek natrhat = zkrátit a na plochu
                            umístit tyto útr?ky -
                            vedle sebe! Půjde-li o plochu konkávní, mů?eme si to
[...]
                            proto ?e
                            tou "konkávností" = vydutím je ona plocha (vzhledem k
                            délce
                            pásku) "krátká". V?em ostatním díky za inspiraci -
                            nejde určitě o
                            o?etření hran, a u? vůbec nejde o plochu malou nebo
                            velkou, kterou by
                            bylo mo?né substituovat slovem "krátká". Kolegyně
                            Helga by v?ak
                            pří?tě měla uvést bohat?í kontext, aby se nám
                            ostatním lépe chápalo,
                            o co zadavateli původně ?lo. P.s. a je?tě na okraj,
                            <prekladatelka@c...> wrote:
> [...]
                            mozne
                            > zakladni pasek v zarezech na jeho spodni strane snadno nalamat na

                          • ing.Sarka Rubkova
                            Message 13 of 16 , May 3, 2004
                              Helgo muzes, protoye ji porovnavas s tim paskem, ktery je taky plocha. A
                              jedna ta plocha je delsi...