RE: [Czechlist] Cesky jazyk TEZKY Jazyk! "kratka plocha" ???

  • ing.Sárka Rubková
    Message 1 of 16 , May 2, 2004
      Ahoj Helgo,
      Já myslim, ze autor ma na mysli, ze jeden rozmer plochy je kratsi nez delka
      pasku

      Message 2 of 16 , May 3, 2004
        Mozna, ze by se tam lepe hodilo " osetreni kratsich hran" , zrejme jde o
        nejake zacistovani hran paskem. Samozrejme, plocha je dvourozmerny utvar a
        neni mozne udavat jeji velikost delkovou mirou. Ach ta cestina techniku.
        Zdravi
        Eva Horejsi

        > Pro osetreni kratsich ploch, nebo ploch konkavne zakrivenych je mozne
        > zakladni pasek v zarezech na jeho spodni strane snadno nalamat na
        jednotlive
        > segmenty.
        >

        > Nevim, ale ryze logicky (ano nemecka logika) nejaka plocha prece nemuze
        byt
        > kratka, jen mala, nebo s mensimi rozmeri atd.

> [...]
      • Zdenek
        Message 3 of 16 , May 3, 2004
          Myslim, ze hledate problemy tam, kde nejsou. Mne ta puvodni veta pripada
          naprosto v poradku. Samozrejme napriklad ctverec nemuze byt kratky nebo
          dlouhy, ale obdelnik uz ano - cim je vetsi rozdil delek stran, tim je
          delsi. Nejde prece napsat "plochy s kratsim vetsim rozmerem".

          Zdenek

          Message 4 of 16 , May 3, 2004
            Zdanku,

            dovolim si s tebou nesouhlasit. "Kratka plocha" je proste za vsech okolnosti
            chybna kombinace slov. Obdelnik sice muze byt kratky nebo dlouhy, ale to se
            tyka jeho stran, nikoliv ploch. Ty mohou byt pouze male nebo velke. Podle
            me, mela ta veta byt treba "pro osetreni ploch na kratsi strane/kratsich
            stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt mysleno
            proste "pro osetreni mensich ploch...".

            Jirka Bolech
          • Jaro
            Message 5 of 16 , May 3, 2004
              Ahoj ve spolek, jako novic v této skupině bych chtěl i já
              vyjádřit
              názor, že jsem rád, že jsem se ocitl mezi vysoce
              inteligentními
              lidmi, a proto bych se napoprvé také rád zúčastnil
              diskuse na
              téma "krátká plocha":
              Myslím, že klíčem k pochopení níže
              zmíněného problému jsou 2 slova:
              pásek a konkávně !!!
              Technicky vzato to tedy, aspoň pro mne znamená, že se
              jedná o
              polepování (ošetřování) plochy páskem. No a
              pásek má samozřejmě
              určitou šířku - to je nad slunce jasné. Pokud tedy polepuji
              (např.
              dýhou) nějakou plochu páskem o určité šířce,
              už mě dále nezajímá ta
              plocha z hlediska počtu pásek vedle sebe, ale z hlediska
              jeho/její
              délky. Odtud česká zkratka : "krátká plocha". Pokud
              tedy bude tato
              plocha "krátká" - rozuměj vzhledem k délce polepového
              pásku, bude
              možné tento pásek natrhat = zkrátit a na plochu
              umístit tyto útržky -
              vedle sebe! Půjde-li o plochu konkávní, můžeme si to
              představit jako
              dutou čočku, bude nutné při vlepování pásku do
              dutiny na takovýto
              pásek uprostřed prstem zatlačit, aby se do dutiny vlepil !!!
              I v
              tomto případě autor doporučuje pásek natrhat - prostě
              proto že
              tou "konkávností" = vydutím je ona plocha (vzhledem k
              délce
              pásku) "krátká". Všem ostatním díky za inspiraci -
              nejde určitě o
              ošetření hran, a už vůbec nejde o plochu malou nebo
              velkou, kterou by
              bylo možné substituovat slovem "krátká". Kolegyně
              Helga by však
              příště měla uvést bohatší kontext, aby se nám
              ostatním lépe chápalo,
              o co zadavateli původně šlo. P.s. a ještě na okraj,
              ani "krátký
              obdélník" mi není po překladatelské chuti. Jaro
              --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Helga Humlova"

            • spektrum2002
              Message 6 of 16 , May 3, 2004
                Ja to chapu jinak. Mam nejakou plochu a na ni kladu pasky trebas 10
                cm dlouhe, 1 cm siroke. Kladu je za sebou a vedle sebe. Kdyz ten
                rozmer, podel ktereho ty pasky kladu, bude mensi nez 10 cm, tak musim
                ty pasky nalamat. Cili ta plocha, kterou pokladam temi pasky, je
                kratsi nez ten pasek *v tom smeru, ve kterem je kladu*, at jiz z
                geometrickeho hlediska jde o kratsi nebo delsi stranu obdelnika nebo
                o ctverec mesi nez 10 x 10 nebo cokoliv jineho.
                Petr Adamek
                --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Jirka Bolech" <jirka.bolech@s...>

              • Helga Humlova
                Message 7 of 16 , May 3, 2004
                  Dekuji za vsechni prispevky, ale asi jsem se nevyjadrila dost jazne ohledne
                  toho, co vlastne chci vedet.

                  Jde mi ryze o to, jesti vyraz "kratsi plocha" ci "kratka plocha" je dle
                  logiky a pravidlech ceskeho jazyka v poradku.

                  To co klient chce vyjadrit je, ze "delka plochy neni moc dlouha". A to
                  vyjadri prave tim "kratka plocha" a to je to co se mi nelibi.

                  Helga

                  wrote:
> [...]
                  strane/kratsich
                  > stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt

                  Yahoo! Groups Sponsor

                  <http://rd.yahoo.com/SIG=129ut3rdo/M=295196.4901138.6050264.3001176/D=groups
                  /S=1705043588:HM/EXP=1083670502/A=1874383/R=2/id=noscript/SIG=118tuuldn/*htt
                  p:/companion.yahoo.com/?.cpdl=srch>

                  <http://us.a1.yimg.com/us.yimg.com/a/ya/yahoo_companion/302_v1_pdt_lrec_01.g
                  if>

                  <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=295196.4901138.6050264.3001176/D=groups/S=
                  :HM/A=1874383/rand=727707640>

                  * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of
                  <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Service.

                • spektrum2002
                  Message 8 of 16 , May 3, 2004
                    1. Neni to "kratsi plocha" nybrz "plocha kratsi nez neco".
                    2. Zavedu Te na fotbalove hriste a reknu, abys prebehla od jedne
                    branky ke druhe. Ty reknes: "To neubehnu, to hriste je pro mne prilis
                    dlouhe" (= vzdalenost mezi protilehlymi hranami je prilis velika).
                    Nebudes vedet, ze "hriste" se rekne "hriste", ale vis, ze je to
                    nejaka plocha. Takze "ta plocha je mi prilis dlouha na to, abych ji
                    prebehla".
                    Mne to tedy nevadi.
                    Zdravi Petr A.

                    Message 9 of 16 , May 3, 2004
                      "Muj dececek mel pole a muj prastrejda mel taky pole, ale to
                      dedeckovo pole bylo kratsi". (pole = plocha)

                      Message 10 of 16 , May 3, 2004
                        Ja nevim, ja se z te cestiny jeste zblaznim!

                        I v NJ pole (jako kus zeme) muze byt kratsi nez jiny pole, kdyz se bavime o
                        delku pole (v tom pripade ale nemluvime o jeho plochu), ale plocha je
                        (alespon v NJ) vyraz matematicky pro dvourozmernou vec a tu veci nemohu
                        definovat jako kratkou ci dlouhou (alespon v NJ), pokud neuvedu i druhy
                        rozmer, ne?

                        Nechme to. Asi si zase jednou stojim na vedenim!

                        Dekuji a zdravim

                        H.

                        <prekladatelka@c...> wrote:
> [...]
                        >

                        > To co klient chce vyjadrit je, ze "delka plochy neni moc dlouha". A
                        > vyjadri prave tim "kratka plocha" a to je to co se mi nelibi.

                      • Terminus Technicus
                        Message 11 of 16 , May 3, 2004
                          > Nechme to. Asi si zase jednou stojim na vedenim!

                          Nestojis, ale myslim, ze nad tim nemusis zas tak dumat...kdybych tu vetu
                          cetl ja, vubec si toho nevsimnu, kdybych ji prekladal, pujdu po smyslu a
                          samozrejme neprelozim doslova "kratsi plocha"... ciste jazykove je to asi
                          spatne (nasi pratele z FF by o tom jiste par dni podiskutovali), ale v te
                          vete to dava docela smysl... a videl jsem tisickrat horsi vyplody
                          techniku...

                          Myslim, ze jelikoz je cestina (nekdy) tak konkretni, dostavame se pri popisu
                          slozitych veci - navody, instrukce dost do problemu... naproti tomu treba
                          anglicky navod je tak obecny, ze se bez obrazku kolikrat ani neda
                          pochopit... ale to odbiham..

                        • ing.Sárka Rubková
                          Message 12 of 16 , May 3, 2004
                            Tak jsem to chapala i ja, ale nebyla jsem schopna to tak pekne vyjadrit.

                            wrote:
> [...]
                            strane/kratsich
                            > stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt

                          • ing.Šárka Rubková
                            Message 13 of 16 , May 3, 2004
                              Jaro,
                              jen pro priste - pis bez diakritiky pro lidi, kteri diakritiku pres mail
                              neprectou. Jinak si myslim, že mas v podstate pravdu ay na to, ze se zcela
                              jiste jedna o najaky tvrdši material, ktery se neda natrhat, ale ma na
                              spodni strane zarezy, aby se dala lamat. Muze se jednat o paskovy obklad z
                              umele hmoty nebo dokonce i o keramickou mozaiku nebo dlazdice paskove.

                              Ahoj ve spolek, jako novic v této skupině bych chtěl i já
                              vyjádřit
                              názor, ?e jsem rád, ?e jsem se ocitl mezi vysoce
                              inteligentními
                              lidmi, a proto bych se napoprvé také rád zúčastnil
                              diskuse na
                              téma "krátká plocha":
                              Myslím, ?e klíčem k pochopení ní?e
                              zmíněného problému jsou 2 slova:
                              pásek a konkávně !!!
                              Technicky vzato to tedy, aspoň pro mne znamená, ?e se
                              jedná o
                              polepování (o?etřování) plochy páskem. No a
                              pásek má samozřejmě
                              určitou ?ířku - to je nad slunce jasné. Pokud tedy polepuji
                              (např.
                              dýhou) nějakou plochu páskem o určité ?ířce,
                              u? mě dále nezajímá ta
[...]
                              mo?né tento pásek natrhat = zkrátit a na plochu
                              umístit tyto útr?ky -
                              vedle sebe! Půjde-li o plochu konkávní, mů?eme si to
[...]
                              proto ?e
                              tou "konkávností" = vydutím je ona plocha (vzhledem k
                              délce
                              pásku) "krátká". V?em ostatním díky za inspiraci -
                              nejde určitě o
                              o?etření hran, a u? vůbec nejde o plochu malou nebo
                              velkou, kterou by
                              bylo mo?né substituovat slovem "krátká". Kolegyně
                              Helga by v?ak
                              pří?tě měla uvést bohat?í kontext, aby se nám
                              ostatním lépe chápalo,
                              o co zadavateli původně ?lo. P.s. a je?tě na okraj,
                              <prekladatelka@c...> wrote:
> [...]
                              mozne
                              > zakladni pasek v zarezech na jeho spodni strane snadno nalamat na

                            • ing.Sarka Rubkova
                              Message 14 of 16 , May 3, 2004
                                Helgo muzes, protoye ji porovnavas s tim paskem, ktery je taky plocha. A
                                jedna ta plocha je delsi...