Re: [Czechlist] Cesky jazyk TEZKY Jazyk! "kratka plocha" ???

    Message 1 of 16 , May 2, 2004
      Ahoj Helgo,

      > Pro osetreni kratsich ploch, nebo ploch konkavne zakrivenych je mozne
      > zakladni pasek v zarezech na jeho spodni strane snadno nalamat na
      jednotlive
      > segmenty.

      Ja rikavam, ze logika je jen jedna a ty mas tedy pravdu: plocha je "mensi".
      Autor chtel asi vyjadrit neco jako "plocha u kratsi strany", jako treba
      kvadru. Druhy stupen pridavneho jmena take nekdy v cestine znamena "pomerne"
      + prvni stupen, takze se nejedna o porovnavani s nicim konkretnim, ale spise
      podle situace nebo treba prumeru, takze by mohlo jit o jakoukoliv plochu,
      ktera se v dane situaci jevi spise mala nez velka.

      Jirka Bolech
    • ing.Sárka Rubková
      Message 2 of 16 , May 2, 2004
        Ahoj Helgo,
        Já myslim, ze autor ma na mysli, ze jeden rozmer plochy je kratsi nez delka
        pasku

> [...]

        podle situace nebo treba prumeru, takze by mohlo jit o jakoukoliv plochu,
        ktera se v dane situaci jevi spise mala nez velka.

        Czechlist Translator Database:
        http://www.bohemica.com/czechtranslators

        Yahoo! Groups Links
      • Horejsí Eva Ing.
        Message 3 of 16 , May 3, 2004
          Mozna, ze by se tam lepe hodilo " osetreni kratsich hran" , zrejme jde o
          nejake zacistovani hran paskem. Samozrejme, plocha je dvourozmerny utvar a
          neni mozne udavat jeji velikost delkovou mirou. Ach ta cestina techniku.
          Zdravi
          Eva Horejsi

          > Pro osetreni kratsich ploch, nebo ploch konkavne zakrivenych je mozne
          > zakladni pasek v zarezech na jeho spodni strane snadno nalamat na
          jednotlive
          > segmenty.
          >

          > Nevim, ale ryze logicky (ano nemecka logika) nejaka plocha prece nemuze
          byt
          > kratka, jen mala, nebo s mensimi rozmeri atd.

> [...]
        • Zdenek
          Message 4 of 16 , May 3, 2004
            Myslim, ze hledate problemy tam, kde nejsou. Mne ta puvodni veta pripada
            naprosto v poradku. Samozrejme napriklad ctverec nemuze byt kratky nebo
            dlouhy, ale obdelnik uz ano - cim je vetsi rozdil delek stran, tim je
            delsi. Nejde prece napsat "plochy s kratsim vetsim rozmerem".

            Zdenek

            Message 5 of 16 , May 3, 2004
              Zdanku,

              dovolim si s tebou nesouhlasit. "Kratka plocha" je proste za vsech okolnosti
              chybna kombinace slov. Obdelnik sice muze byt kratky nebo dlouhy, ale to se
              tyka jeho stran, nikoliv ploch. Ty mohou byt pouze male nebo velke. Podle
              me, mela ta veta byt treba "pro osetreni ploch na kratsi strane/kratsich
              stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt mysleno
              proste "pro osetreni mensich ploch...".

              Jirka Bolech
            • Jaro
              Message 6 of 16 , May 3, 2004
                Ahoj ve spolek, jako novic v této skupině bych chtěl i já
                vyjádřit
                názor, že jsem rád, že jsem se ocitl mezi vysoce
                inteligentními
                lidmi, a proto bych se napoprvé také rád zúčastnil
                diskuse na
                téma "krátká plocha":
                Myslím, že klíčem k pochopení níže
                zmíněného problému jsou 2 slova:
                pásek a konkávně !!!
                Technicky vzato to tedy, aspoň pro mne znamená, že se
                jedná o
                polepování (ošetřování) plochy páskem. No a
                pásek má samozřejmě
                určitou šířku - to je nad slunce jasné. Pokud tedy polepuji
                (např.
                dýhou) nějakou plochu páskem o určité šířce,
                už mě dále nezajímá ta
                plocha z hlediska počtu pásek vedle sebe, ale z hlediska
                jeho/její
                délky. Odtud česká zkratka : "krátká plocha". Pokud
                tedy bude tato
                plocha "krátká" - rozuměj vzhledem k délce polepového
                pásku, bude
                možné tento pásek natrhat = zkrátit a na plochu
                umístit tyto útržky -
                vedle sebe! Půjde-li o plochu konkávní, můžeme si to
                představit jako
                dutou čočku, bude nutné při vlepování pásku do
                dutiny na takovýto
                pásek uprostřed prstem zatlačit, aby se do dutiny vlepil !!!
                I v
                tomto případě autor doporučuje pásek natrhat - prostě
                proto že
                tou "konkávností" = vydutím je ona plocha (vzhledem k
                délce
                pásku) "krátká". Všem ostatním díky za inspiraci -
                nejde určitě o
                ošetření hran, a už vůbec nejde o plochu malou nebo
                velkou, kterou by
                bylo možné substituovat slovem "krátká". Kolegyně
                Helga by však
                příště měla uvést bohatší kontext, aby se nám
                ostatním lépe chápalo,
                o co zadavateli původně šlo. P.s. a ještě na okraj,
                ani "krátký
                obdélník" mi není po překladatelské chuti. Jaro
                --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Helga Humlova"

              • spektrum2002
                Message 7 of 16 , May 3, 2004
                  Ja to chapu jinak. Mam nejakou plochu a na ni kladu pasky trebas 10
                  cm dlouhe, 1 cm siroke. Kladu je za sebou a vedle sebe. Kdyz ten
                  rozmer, podel ktereho ty pasky kladu, bude mensi nez 10 cm, tak musim
                  ty pasky nalamat. Cili ta plocha, kterou pokladam temi pasky, je
                  kratsi nez ten pasek *v tom smeru, ve kterem je kladu*, at jiz z
                  geometrickeho hlediska jde o kratsi nebo delsi stranu obdelnika nebo
                  o ctverec mesi nez 10 x 10 nebo cokoliv jineho.
                  Petr Adamek
                  --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Jirka Bolech" <jirka.bolech@s...>

                • Helga Humlova
                  Message 8 of 16 , May 3, 2004
                    Dekuji za vsechni prispevky, ale asi jsem se nevyjadrila dost jazne ohledne
                    toho, co vlastne chci vedet.

                    Jde mi ryze o to, jesti vyraz "kratsi plocha" ci "kratka plocha" je dle
                    logiky a pravidlech ceskeho jazyka v poradku.

                    To co klient chce vyjadrit je, ze "delka plochy neni moc dlouha". A to
                    vyjadri prave tim "kratka plocha" a to je to co se mi nelibi.

                    Helga

                    wrote:
> [...]
                    strane/kratsich
                    > stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt

                    Yahoo! Groups Sponsor

                    <http://rd.yahoo.com/SIG=129ut3rdo/M=295196.4901138.6050264.3001176/D=groups
                    /S=1705043588:HM/EXP=1083670502/A=1874383/R=2/id=noscript/SIG=118tuuldn/*htt
                    p:/companion.yahoo.com/?.cpdl=srch>

                    <http://us.a1.yimg.com/us.yimg.com/a/ya/yahoo_companion/302_v1_pdt_lrec_01.g
                    if>

                    <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=295196.4901138.6050264.3001176/D=groups/S=
                    :HM/A=1874383/rand=727707640>

                    * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of
                    <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Service.

                  • spektrum2002
                    Message 9 of 16 , May 3, 2004
                      1. Neni to "kratsi plocha" nybrz "plocha kratsi nez neco".
                      2. Zavedu Te na fotbalove hriste a reknu, abys prebehla od jedne
                      branky ke druhe. Ty reknes: "To neubehnu, to hriste je pro mne prilis
                      dlouhe" (= vzdalenost mezi protilehlymi hranami je prilis velika).
                      Nebudes vedet, ze "hriste" se rekne "hriste", ale vis, ze je to
                      nejaka plocha. Takze "ta plocha je mi prilis dlouha na to, abych ji
                      prebehla".
                      Mne to tedy nevadi.
                      Zdravi Petr A.

                      Message 10 of 16 , May 3, 2004
                        "Muj dececek mel pole a muj prastrejda mel taky pole, ale to
                        dedeckovo pole bylo kratsi". (pole = plocha)

                        Message 11 of 16 , May 3, 2004
                          Ja nevim, ja se z te cestiny jeste zblaznim!

                          I v NJ pole (jako kus zeme) muze byt kratsi nez jiny pole, kdyz se bavime o
                          delku pole (v tom pripade ale nemluvime o jeho plochu), ale plocha je
                          (alespon v NJ) vyraz matematicky pro dvourozmernou vec a tu veci nemohu
                          definovat jako kratkou ci dlouhou (alespon v NJ), pokud neuvedu i druhy
                          rozmer, ne?

                          Nechme to. Asi si zase jednou stojim na vedenim!

                          Dekuji a zdravim

                          H.

                          <prekladatelka@c...> wrote:
> [...]
                          >

                          > To co klient chce vyjadrit je, ze "delka plochy neni moc dlouha". A
                          > vyjadri prave tim "kratka plocha" a to je to co se mi nelibi.

                        • Terminus Technicus
                          Message 12 of 16 , May 3, 2004
                            > Nechme to. Asi si zase jednou stojim na vedenim!

                            Nestojis, ale myslim, ze nad tim nemusis zas tak dumat...kdybych tu vetu
                            cetl ja, vubec si toho nevsimnu, kdybych ji prekladal, pujdu po smyslu a
                            samozrejme neprelozim doslova "kratsi plocha"... ciste jazykove je to asi
                            spatne (nasi pratele z FF by o tom jiste par dni podiskutovali), ale v te
                            vete to dava docela smysl... a videl jsem tisickrat horsi vyplody
                            techniku...

                            Myslim, ze jelikoz je cestina (nekdy) tak konkretni, dostavame se pri popisu
                            slozitych veci - navody, instrukce dost do problemu... naproti tomu treba
                            anglicky navod je tak obecny, ze se bez obrazku kolikrat ani neda
                            pochopit... ale to odbiham..

                          • ing.Sárka Rubková
                            Message 13 of 16 , May 3, 2004
                              Tak jsem to chapala i ja, ale nebyla jsem schopna to tak pekne vyjadrit.

                              wrote:
> [...]
                              strane/kratsich
                              > stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt

                            • ing.Šárka Rubková
                              Message 14 of 16 , May 3, 2004
                                Jaro,
                                jen pro priste - pis bez diakritiky pro lidi, kteri diakritiku pres mail
                                neprectou. Jinak si myslim, že mas v podstate pravdu ay na to, ze se zcela
                                jiste jedna o najaky tvrdši material, ktery se neda natrhat, ale ma na
                                spodni strane zarezy, aby se dala lamat. Muze se jednat o paskovy obklad z
                                umele hmoty nebo dokonce i o keramickou mozaiku nebo dlazdice paskove.

                                Ahoj ve spolek, jako novic v této skupině bych chtěl i já
                                vyjádřit
                                názor, ?e jsem rád, ?e jsem se ocitl mezi vysoce
                                inteligentními
                                lidmi, a proto bych se napoprvé také rád zúčastnil
                                diskuse na
                                téma "krátká plocha":
                                Myslím, ?e klíčem k pochopení ní?e
                                zmíněného problému jsou 2 slova:
                                pásek a konkávně !!!
                                Technicky vzato to tedy, aspoň pro mne znamená, ?e se
                                jedná o
                                polepování (o?etřování) plochy páskem. No a
                                pásek má samozřejmě
                                určitou ?ířku - to je nad slunce jasné. Pokud tedy polepuji
                                (např.
                                dýhou) nějakou plochu páskem o určité ?ířce,
                                u? mě dále nezajímá ta
[...]
                                mo?né tento pásek natrhat = zkrátit a na plochu
                                umístit tyto útr?ky -
                                vedle sebe! Půjde-li o plochu konkávní, mů?eme si to
[...]
                                proto ?e
                                tou "konkávností" = vydutím je ona plocha (vzhledem k
                                délce
                                pásku) "krátká". V?em ostatním díky za inspiraci -
                                nejde určitě o
                                o?etření hran, a u? vůbec nejde o plochu malou nebo
                                velkou, kterou by
                                bylo mo?né substituovat slovem "krátká". Kolegyně
                                Helga by v?ak
                                pří?tě měla uvést bohat?í kontext, aby se nám
                                ostatním lépe chápalo,
                                o co zadavateli původně ?lo. P.s. a je?tě na okraj,
                                <prekladatelka@c...> wrote:
> [...]
                                mozne
                                > zakladni pasek v zarezech na jeho spodni strane snadno nalamat na

                              • ing.Sarka Rubkova
                                Message 15 of 16 , May 3, 2004
                                  Helgo muzes, protoye ji porovnavas s tim paskem, ktery je taky plocha. A
                                  jedna ta plocha je delsi...