Cesky jazyk TEZKY Jazyk! "kratka plocha" ???

  • Helga Humlova
    Message 1 of 16 , May 2, 2004
      Zdravim,

      Chtela bych slyset vas nazor na vetu:

      Pro osetreni kratsich ploch, nebo ploch konkavne zakrivenych je mozne
      zakladni pasek v zarezech na jeho spodni strane snadno nalamat na jednotlive
      segmenty.

      Nevim, ale ryze logicky (ano nemecka logika) nejaka plocha prece nemuze byt
      kratka, jen mala, nebo s mensimi rozmeri atd.

      Nebo se mylim????

      Dekuji predem za vysvetleni

      Helga

      Message 2 of 16 , May 2, 2004
        Ahoj Helgo,

        > Pro osetreni kratsich ploch, nebo ploch konkavne zakrivenych je mozne
        > zakladni pasek v zarezech na jeho spodni strane snadno nalamat na
        jednotlive
        > segmenty.

        Ja rikavam, ze logika je jen jedna a ty mas tedy pravdu: plocha je "mensi".
        Autor chtel asi vyjadrit neco jako "plocha u kratsi strany", jako treba
        kvadru. Druhy stupen pridavneho jmena take nekdy v cestine znamena "pomerne"
        + prvni stupen, takze se nejedna o porovnavani s nicim konkretnim, ale spise
        podle situace nebo treba prumeru, takze by mohlo jit o jakoukoliv plochu,
        ktera se v dane situaci jevi spise mala nez velka.

        Jirka Bolech
      • ing.Sárka Rubková
        Message 3 of 16 , May 2, 2004
          Ahoj Helgo,
          Já myslim, ze autor ma na mysli, ze jeden rozmer plochy je kratsi nez delka
          pasku

> [...]

          podle situace nebo treba prumeru, takze by mohlo jit o jakoukoliv plochu,
          ktera se v dane situaci jevi spise mala nez velka.

          Czechlist Translator Database:
          http://www.bohemica.com/czechtranslators

          Yahoo! Groups Links
        • Horejsí Eva Ing.
          Message 4 of 16 , May 3, 2004
            Mozna, ze by se tam lepe hodilo " osetreni kratsich hran" , zrejme jde o
            nejake zacistovani hran paskem. Samozrejme, plocha je dvourozmerny utvar a
            neni mozne udavat jeji velikost delkovou mirou. Ach ta cestina techniku.
            Zdravi
            Eva Horejsi

> [...]
            byt
            > kratka, jen mala, nebo s mensimi rozmeri atd.

          • Zdenek
            Message 5 of 16 , May 3, 2004
              Myslim, ze hledate problemy tam, kde nejsou. Mne ta puvodni veta pripada
              naprosto v poradku. Samozrejme napriklad ctverec nemuze byt kratky nebo
              dlouhy, ale obdelnik uz ano - cim je vetsi rozdil delek stran, tim je
              delsi. Nejde prece napsat "plochy s kratsim vetsim rozmerem".

              Zdenek

              Message 6 of 16 , May 3, 2004
                Zdanku,

                dovolim si s tebou nesouhlasit. "Kratka plocha" je proste za vsech okolnosti
                chybna kombinace slov. Obdelnik sice muze byt kratky nebo dlouhy, ale to se
                tyka jeho stran, nikoliv ploch. Ty mohou byt pouze male nebo velke. Podle
                me, mela ta veta byt treba "pro osetreni ploch na kratsi strane/kratsich
                stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt mysleno
                proste "pro osetreni mensich ploch...".

                Jirka Bolech
              • Jaro
                Message 7 of 16 , May 3, 2004
                  Ahoj ve spolek, jako novic v této skupině bych chtěl i já
                  vyjádřit
                  názor, že jsem rád, že jsem se ocitl mezi vysoce
                  inteligentními
                  lidmi, a proto bych se napoprvé také rád zúčastnil
                  diskuse na
                  téma "krátká plocha":
                  Myslím, že klíčem k pochopení níže
                  zmíněného problému jsou 2 slova:
                  pásek a konkávně !!!
                  Technicky vzato to tedy, aspoň pro mne znamená, že se
                  jedná o
                  polepování (ošetřování) plochy páskem. No a
                  pásek má samozřejmě
                  určitou šířku - to je nad slunce jasné. Pokud tedy polepuji
                  (např.
                  dýhou) nějakou plochu páskem o určité šířce,
                  už mě dále nezajímá ta
                  plocha z hlediska počtu pásek vedle sebe, ale z hlediska
                  jeho/její
                  délky. Odtud česká zkratka : "krátká plocha". Pokud
                  tedy bude tato
                  plocha "krátká" - rozuměj vzhledem k délce polepového
                  pásku, bude
                  možné tento pásek natrhat = zkrátit a na plochu
                  umístit tyto útržky -
                  vedle sebe! Půjde-li o plochu konkávní, můžeme si to
                  představit jako
                  dutou čočku, bude nutné při vlepování pásku do
                  dutiny na takovýto
                  pásek uprostřed prstem zatlačit, aby se do dutiny vlepil !!!
                  I v
                  tomto případě autor doporučuje pásek natrhat - prostě
                  proto že
                  tou "konkávností" = vydutím je ona plocha (vzhledem k
                  délce
                  pásku) "krátká". Všem ostatním díky za inspiraci -
                  nejde určitě o
                  ošetření hran, a už vůbec nejde o plochu malou nebo
                  velkou, kterou by
                  bylo možné substituovat slovem "krátká". Kolegyně
                  Helga by však
                  příště měla uvést bohatší kontext, aby se nám
                  ostatním lépe chápalo,
                  o co zadavateli původně šlo. P.s. a ještě na okraj,
                  ani "krátký
                  obdélník" mi není po překladatelské chuti. Jaro
                  --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Helga Humlova"

                • spektrum2002
                  Message 8 of 16 , May 3, 2004
                    Ja to chapu jinak. Mam nejakou plochu a na ni kladu pasky trebas 10
                    cm dlouhe, 1 cm siroke. Kladu je za sebou a vedle sebe. Kdyz ten
                    rozmer, podel ktereho ty pasky kladu, bude mensi nez 10 cm, tak musim
                    ty pasky nalamat. Cili ta plocha, kterou pokladam temi pasky, je
                    kratsi nez ten pasek *v tom smeru, ve kterem je kladu*, at jiz z
                    geometrickeho hlediska jde o kratsi nebo delsi stranu obdelnika nebo
                    o ctverec mesi nez 10 x 10 nebo cokoliv jineho.
                    Petr Adamek
                    --- In Czechlist@yahoogroups.com, "Jirka Bolech" <jirka.bolech@s...>

                  • Helga Humlova
                    Message 9 of 16 , May 3, 2004
                      Dekuji za vsechni prispevky, ale asi jsem se nevyjadrila dost jazne ohledne
                      toho, co vlastne chci vedet.

                      Jde mi ryze o to, jesti vyraz "kratsi plocha" ci "kratka plocha" je dle
                      logiky a pravidlech ceskeho jazyka v poradku.

                      To co klient chce vyjadrit je, ze "delka plochy neni moc dlouha". A to
                      vyjadri prave tim "kratka plocha" a to je to co se mi nelibi.

                      Helga

                      wrote:
> [...]
                      strane/kratsich
                      > stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt

                      Yahoo! Groups Sponsor

                      <http://rd.yahoo.com/SIG=129ut3rdo/M=295196.4901138.6050264.3001176/D=groups
                      /S=1705043588:HM/EXP=1083670502/A=1874383/R=2/id=noscript/SIG=118tuuldn/*htt
                      p:/companion.yahoo.com/?.cpdl=srch>

                      <http://us.a1.yimg.com/us.yimg.com/a/ya/yahoo_companion/302_v1_pdt_lrec_01.g
                      if>

                      <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=295196.4901138.6050264.3001176/D=groups/S=
                      :HM/A=1874383/rand=727707640>

                      * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of
                      <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Service.

                    • spektrum2002
                      Message 10 of 16 , May 3, 2004
                        1. Neni to "kratsi plocha" nybrz "plocha kratsi nez neco".
                        2. Zavedu Te na fotbalove hriste a reknu, abys prebehla od jedne
                        branky ke druhe. Ty reknes: "To neubehnu, to hriste je pro mne prilis
                        dlouhe" (= vzdalenost mezi protilehlymi hranami je prilis velika).
                        Nebudes vedet, ze "hriste" se rekne "hriste", ale vis, ze je to
                        nejaka plocha. Takze "ta plocha je mi prilis dlouha na to, abych ji
                        prebehla".
                        Mne to tedy nevadi.
                        Zdravi Petr A.

                        Message 11 of 16 , May 3, 2004
                          "Muj dececek mel pole a muj prastrejda mel taky pole, ale to
                          dedeckovo pole bylo kratsi". (pole = plocha)

                          Message 12 of 16 , May 3, 2004
                            Ja nevim, ja se z te cestiny jeste zblaznim!

                            I v NJ pole (jako kus zeme) muze byt kratsi nez jiny pole, kdyz se bavime o
                            delku pole (v tom pripade ale nemluvime o jeho plochu), ale plocha je
                            (alespon v NJ) vyraz matematicky pro dvourozmernou vec a tu veci nemohu
                            definovat jako kratkou ci dlouhou (alespon v NJ), pokud neuvedu i druhy
                            rozmer, ne?

                            Nechme to. Asi si zase jednou stojim na vedenim!

                            Dekuji a zdravim

                            H.

                            <prekladatelka@c...> wrote:
> [...]
                            >

                            > To co klient chce vyjadrit je, ze "delka plochy neni moc dlouha". A
                            > vyjadri prave tim "kratka plocha" a to je to co se mi nelibi.

                          • Terminus Technicus
                            Message 13 of 16 , May 3, 2004
                              > Nechme to. Asi si zase jednou stojim na vedenim!

                              Nestojis, ale myslim, ze nad tim nemusis zas tak dumat...kdybych tu vetu
                              cetl ja, vubec si toho nevsimnu, kdybych ji prekladal, pujdu po smyslu a
                              samozrejme neprelozim doslova "kratsi plocha"... ciste jazykove je to asi
                              spatne (nasi pratele z FF by o tom jiste par dni podiskutovali), ale v te
                              vete to dava docela smysl... a videl jsem tisickrat horsi vyplody
                              techniku...

                              Myslim, ze jelikoz je cestina (nekdy) tak konkretni, dostavame se pri popisu
                              slozitych veci - navody, instrukce dost do problemu... naproti tomu treba
                              anglicky navod je tak obecny, ze se bez obrazku kolikrat ani neda
                              pochopit... ale to odbiham..

                            • ing.Sárka Rubková
                              Message 14 of 16 , May 3, 2004
                                Tak jsem to chapala i ja, ale nebyla jsem schopna to tak pekne vyjadrit.

                                wrote:
> [...]
                                strane/kratsich
                                > stranach..." pokud to ma davat tento smysl. Take tim mohlo byt

                              • ing.Šárka Rubková
                                Message 15 of 16 , May 3, 2004
                                  Jaro,
                                  jen pro priste - pis bez diakritiky pro lidi, kteri diakritiku pres mail
                                  neprectou. Jinak si myslim, že mas v podstate pravdu ay na to, ze se zcela
                                  jiste jedna o najaky tvrdši material, ktery se neda natrhat, ale ma na
                                  spodni strane zarezy, aby se dala lamat. Muze se jednat o paskovy obklad z
                                  umele hmoty nebo dokonce i o keramickou mozaiku nebo dlazdice paskove.

                                  Ahoj ve spolek, jako novic v této skupině bych chtěl i já
                                  vyjádřit
                                  názor, ?e jsem rád, ?e jsem se ocitl mezi vysoce
                                  inteligentními
                                  lidmi, a proto bych se napoprvé také rád zúčastnil
                                  diskuse na
                                  téma "krátká plocha":
                                  Myslím, ?e klíčem k pochopení ní?e
                                  zmíněného problému jsou 2 slova:
                                  pásek a konkávně !!!
                                  Technicky vzato to tedy, aspoň pro mne znamená, ?e se
                                  jedná o
                                  polepování (o?etřování) plochy páskem. No a
                                  pásek má samozřejmě
                                  určitou ?ířku - to je nad slunce jasné. Pokud tedy polepuji
                                  (např.
                                  dýhou) nějakou plochu páskem o určité ?ířce,
                                  u? mě dále nezajímá ta
[...]
                                  mo?né tento pásek natrhat = zkrátit a na plochu
                                  umístit tyto útr?ky -
                                  vedle sebe! Půjde-li o plochu konkávní, mů?eme si to
[...]
                                  proto ?e
                                  tou "konkávností" = vydutím je ona plocha (vzhledem k
                                  délce
                                  pásku) "krátká". V?em ostatním díky za inspiraci -
                                  nejde určitě o
                                  o?etření hran, a u? vůbec nejde o plochu malou nebo
                                  velkou, kterou by
                                  bylo mo?né substituovat slovem "krátká". Kolegyně
                                  Helga by v?ak
                                  pří?tě měla uvést bohat?í kontext, aby se nám
                                  ostatním lépe chápalo,
                                  o co zadavateli původně ?lo. P.s. a je?tě na okraj,
                                  <prekladatelka@c...> wrote:
> [...]
                                  mozne
                                  > zakladni pasek v zarezech na jeho spodni strane snadno nalamat na

                                • ing.Sarka Rubkova
                                  Message 16 of 16 , May 3, 2004
                                    Helgo muzes, protoye ji porovnavas s tim paskem, ktery je taky plocha. A
                                    jedna ta plocha je delsi...