Re: [Czechlist] Dva dotazy

  • JPKIRCHNER@aol.com
    Message 1 of 3 , Sep 1 4:21 AM
      Omlouvam se za gramaticke chyby; jsem rodily anglofon:

      In a message dated 9/1/00 3:33:51 AM, uji@... writes:

      >Mel bych dva dotazy na nase rodile mluvci:
      >1) Jak je to s gramatickou vazbou "the possibility to do st."? Podle
      >prirucek a Sparlinga jsem se domnival, ze jedine pripustna je vazba "the
      >possibility of doing st.", ale v posledni dobe mam indikace, ze to neni
      >pravda.

      Jde o problem ceske mentality, v niz se vzdycky mysli, ze kdyz existují v
      anglictine dve podobne gramaticke vazby s vice mene stejnym vyznamem, jedna
      musi byt spravna a druha nespisovna. Podle me jsou "the possibility to do
      st." a "the possibility of doing st." obe uplne spravne, ackoliv bych ja
      casteji rikal "the possibility to do st."

      >2) Jak se spravne vyslovuje Tom Cruise? Soudil bych, ze [Kru'z], ale
      >naprosto vsechna (!) media u nas vyslovuji [Krujs] - jsou tedy vsechna
      >media blba?

      Jmeno se vyslovuje vyhradne [kru'z], stejne jako podstatne jmeno "cruise".
      Ceska media casto standardizují nespravnou vyslovnost anglickych jmen, napr.
      [c'ike'go] misto spravne [s'ikago] na mesto Chicago. To se vidi i ve
      sklonovani tech jmen v novinach, napr. v 2. pade "Lee Harveye Oswalda". Jeho
      druhe jmeno se spravne vyslovuje [harvi'], takze spravne sklonovani by melo
      byt "Lee Harveyho Oswalda".

      Doufam, ze jste tomu rozumel v mem cenglitine.

      Jamie
    • Kostas Zgafas
      Message 2 of 3 , Sep 1 4:44 AM
        James, your Czech is great!!!

        Kostas
      • Jetlk@aol.com
        Message 3 of 3 , Sep 1 9:11 AM
          Dear Peter,
          1) Both possible - "the possibility to do st...." and "the possibility of
          doing st...." !
          2) Tom Cruise would die if he knew!!!!!! It is "KRUZ" !!!!!!!!!! and his
          wife is Nicole Kidmann NOT "KIDMANOVA"!!!!!!!!!!!
          Doufam ze tohle pomuze!?
          Liba Khan