Dane pro prekladatele / tlumocniky - nedavno diskutovani

  • Helga Humlova
    Message 1 of 5 , Nov 3, 2003
      Pro ty z nas ktery nectou JTP jsem si dovolila kopirovat ze zpravy
      kterou jsem dostala:

      TLUMOCNICTVI A PREKLADATELSTVI JAKO DANOVY RAJ?

      Profese tlumocnika a prekladatele neni v obecnem povedomi prilis
      znama. Vetsina lidi si plete tlumoceni s pruvodcovstvim, prekladani s
      pisarstvim a doprovodne tlumoceni s eskort servisem. V soucasne dobe
      se vsak media ponekud vice zamerila na osvetu v teto oblasti a k nasi
      skode zacala vytvaret nasi profesi povest v tom smyslu, ze tlumocnici
      nejen nekde melou pantem za penize, jak s horkosti rikaval muj
      manzel, oni dokonce vubec nic nedelaji, berou za to pohadkove prijmy
      a pak jeste ke vsemu neplati dane ani socialni pojisteni. Ze tomu
      podlehnou cizi lide chapu, bohuzel ani v nasich radach neni nekterym
      zacinajicim kolegum vse jasne. Prosim vas, nepodlehejme kusym
      informacim z medii. Zavedeni minimalni dane vyvolalo totiz bourlivou
      diskusi v tisku a nas stavi pred nekolik otazek. Kdo plati minimalni
      dan? Jak se vyhnout placeni minimalni dane? Jake vyhody prinasi
      autorsky zakon? Lze neplatit socialni pojisteni? Nektera media se
      tvari, jako by ted najednou meli tlumocnici a prekladatele
      (zivnostnici) utrum, kdyz budou i oni muset platit minimalni dan.
      Nevim jak vy, ja ale neznam zadneho zavedeneho tlumocnika nebo
      prekladatele, ktery by platil rocne na danich mene nez nejakych
      15.000 - 30.000. V nasi profesi neni prostor pro vytvoreni poradnych
      nakladu. Cili vsichni, kdo dosud platili na danich vice nez 8000,-
      Kc, se mohou rovnou uklidnit, jich se novela netyka. Pochopitelne,
      kdyz bude nekdo umet jenom sanskrt nebo albanstinu a jednou za dva
      roky dostane zakazku na pul dne, neuzivi ani sebe, natozpak zivnost,
      ze ktere by platil 8000,- Kc rocne na dani z niceho. Takovy clovek
      musi skutecne zivnost ukoncit, a kdyz nahodou dostane zakazku,
      provede ji podle autorskeho zakona nebo podle zakona o soudnich
      znalcich a tlumocnicich, pripadne na zaklade smlouvy o dilo. Dane
      zadne platit nebude, protoze nic nevydela. Ne ze to zesvindluje na
      nakladech, on opravdu nic nevydela. To neni reseni. A ze by nekdo
      usetril na tom, ze podle autorskeho zakona nemusi platit socialni
      pojisteni? To je past. Autorsky zakon tuto moznost pripousti, ale jen
      pokud se nejedna o cinnost soustavnou. Pokud vratite zivnostensky
      list a budete prekladat a tlumocit podle autorskeho zakona, je to v
      poradku, ale jedine tehdy, kdyz budete platit socialni a zdravotni
      pojisteni jako ze zivnosti, protoze se jedna o "cinnost soustavnou"
      (samozrejme vyjma toho odbornika na albanstinu, u nehoz to opravdu
      soustavna cinnost neni). Neverte tomu, ze financni urad premluvite.
      Neverte tomu, kdo vam radi socialni pojisteni neplatit. On pak za vas
      ty nedoplatky a penale platit nebude, az prijde kontrola. Znam
      nekolik lidi, kteri tuto zkusenost udelali a vedi, ze ani tudy cesta
      nevede. Zaverem tedy muzeme rici, ze cela tato medialni boure se
      tlumocniku a prekladatelu v zasade moc netyka. Nedostaneme vice,
      nezaplatime mene a v potu tvare chleb svuj vezdejsi vydelavati budem.

      Amalaine Diabova

      Tim je asi vse jazne. Nemame sance ;-(((
      Helga
    • Tropen
      Message 2 of 5 , Dec 16, 2003
        Caute!

        Nevite prosim nekdo, co znamena a jak by se dal prelozit onen retezec (ci
        slovni hricka)?

        As a tour operator with more than 20 yachts in 5 California ports,
        Hornblower Cruises & Events has always run a tight ship when it comes to
        managing operational costs.

        Nejspis to znamena, ze nejak hodne utráceli za provozní náklady ne?

        Dik 1000x

        Tropen
      • Petr Veselý
        Message 3 of 5 , Dec 16, 2003
          Ahoj

          v lingea lexiconu jsem nasel

          run a tight ship = mit situaci pevne v rukou

          Petr

> [...]
          >

          > Do NOT click here:
          >
          > http://www.bohemica.com/czechparallel

          > Your use of Yahoo! Groups is subject to:

        • Tropen
          Message 4 of 5 , Dec 16, 2003
            ahoj,

            jo, to mi staci. Dik!

            Tropen

> [...]

            > Do NOT click here:
            >
            > http://www.bohemica.com/czechparallel

            > Your use of Yahoo! Groups is subject to:

            Yahoo! Groups Links

            To visit your group on the web, go to:

            Your use of Yahoo! Groups is subject to:
            http://docs.yahoo.com/info/terms/
          • Terminus Technicus
            Message 5 of 5 , Dec 19, 2003
              Nejak malo utraceji..., nebo spise utraceji jen za to, co skutecne potrebuji

              run a tight ship je mit ve vsem (PUVODNE NA LODI) poradek, mit vse pod
              kontrolou a delat to efektivne...