Z ceskych novin se gramatiku neucte!

  • Petr Adamek
    Message 1 of 17 , Nov 24, 2002
      Nejctenejsi netabloidni cesky denik, Mlada Fronta dnes, prinesl v patek clan
      ek s velkym nadpisem: "Milovni'ci vi'na se demonstracemi nenechaly vyrus^it"
      . Pokud by z toho chtel nektery z nasich zahranicnich pratel usoudit, ze sho
      da subjektu s predikatem je v tomto pripade "milovnici nenechaly", tak bych
      ho pred tim durazne varoval.
      Co v redakci delaji jazykovi korektori, je mi zahadou.
      Petr
    • Hana Viansová
      Message 2 of 17 , Nov 25, 2002
        Promluvils mi z duse! Zaplat buh, ze nejsem jediny skuhral :-). Pripojuji
        jiny bombonek: v Tydnu si jeden z redaktoru oblibil obrat "aby toho nebylo
        dost", napr. vyboural se v aute, zlomil si obe nohy a aby toho nebylo dost,
        nebyl ani pojisteny (kontext je jen ilustracni). Jsem fakt hnidopich, nebo
        by vam taky znelo lip "aby toho nebylo malo", v krajnim pripade "aby toho
        bylo dost"?
        O lidech, kteri jsou "vice pratelstejsi" a kontaktnich cockach, ktere jsou
        "vice propustnejsi", ani nemluve.
        Zdravi vic a vic zahořklejšíi
        Hanka

[...]

        Czechlist resources:
        http://www.geocities.com/Athens/Forum/7953/Intro.html

        Post message: Czechlist@yahoogroups.com

        ---
        Odchozí zpráva neobsahuje viry.
        Verze: 6.0.419 / Virová báze: 235 - datum vydání: 13.11.2002
      • Ing. Miroslav HEROLD - IOL
        Message 3 of 17 , Nov 25, 2002
          Ahoj Petre,

          MF mi padne do ruky jen jednou za uhersky rok = v cekarne u moni zubarky se
          obvykle povaluje. Podle techto ridkych zkusenosti bych s tim adjektivem
          souhlasil tak na 25%. Je mene tabloidni nez Blesk nebo zesnuly SPigl. To je
          asi to nejzdvorilejsi, co se o nem da rict.
          Mas smutnou pravdu, znam dost lidi, kteri ho ctou a dokonce tomu co si
          prectou i veri.

          Zdravi

          Mirek

[...]

          Verze: 6.0.422 / Virová báze: 237 - datum vydání: 20.11.2002
        • Ing. Miroslav HEROLD - IOL
          Message 4 of 17 , Nov 25, 2002
            Ahoj Hanko,

            jsem rad, ze nejsem osamocen ve svem znechuceni jazykem soucasnym verejnym.
            Coz takhle zalozit neformalni klub pratel jazyka nerobotiho - bez
            legitimaci, prispevku a klubovny?
            Jedinou povinosti by bylo sbirat jazykove "vytvory" a v nepravidelnych
            intervalech jimi pobavit duse spriznene. (mailem nebo treba i u piva)
            Abych se priznal, k teto myslence mne inspiruje jeden clen CzechListu, ktery
            zrejme sbira vyroky nejmenovaneho velkeho statnika a obcas je v podcarniku
            mailu prezentuje - vzdy jsem se pri cteni dobre bavil.

            Zdravi

            Mirek

            Message 5 of 17 , Nov 26, 2002
              Jasne, jen co na neco vyzivneho kapnu, dam zas vedet!
              Hanka

              http://docs.yahoo.com/info/terms/

              Message 6 of 17 , Nov 27, 2002
                Nazdar vespolek,

                chtel bych se novin trochu zastat. Predpokladam, ze ten
                clovek, ktery za Petrem zminovanou chybu zodpovidal za to
                byl zamestnavatelem postizen. Nevim odkud vzala Hanka sve
                priklady prohresku proti jazyku, ale nejucelnejsi je, podle
                me, upozornit na chyby jejich autora.

                Noviny se nepochybne delaji ve spechu a nektere clanky
                zrejme primo v kalupu, kdyz je nekdo chce tesne pred
                uzaverkou protlacit, aby byly noviny, tedy deniky, aktualni.
                To je nakonec jejich hlavni poslani a ani bych necekal, ze
                se to obejde bez chyb. Zrovna tak neni poslani teto skupiny
                naruseno tim, ze (nebudu pro priklad chodit daleko a zustanu
                u prispevku na toto tema) Hanka pouzije slovo "bombonek"
                (asi mala bomba) a Mirek napise "u moni zubarky", "SPigl",
                "povinosti"... Jasne, je to jen diskuze a vsichni delame
                obcas preklepy.

                Jirka Bolech
              • Hana Viansová
                Message 7 of 17 , Nov 28, 2002
                  Dalsi bombonek - a tentokrat bomba stredni velikosti (cerpam opet z Tydne):
                  Jejich vnadům (sic!) by neodolal ani Mohamed. (Jedna se o soutez Miss
                  World.)
                  Jen pro doplnění - nepisu o tom ani tolik proto, abych pranyrovala
                  provinileho autora (sama evidentne taky nejsem dokonala, na bombonek jsem
                  ani nevzdechla, navic Tyden ctu rada), spis mi jde o to, aby clovek neotupel
                  a aby premyslel o tom, co slysi. Kdyz jsem o patvaru "aby toho nebylo malo"
                  rikala svym znamym, nekterym se na tom nezdalo nic zvlastniho, coz me
                  zarazilo - nekteri se zivi vyukou jazyku.
                  A taky je to samozrejme sranda :-).
                  Zdravicko
                  Hanka
                  PS Jo a jeste pripojuju jeden pro anglictinare, tentokrat z Ala Bundyho,
                  ktery je zenaty a ma zavazky. Ceske zneni (Al mluvi k synovi): Nerozeznas
                  zensky prsa od fotbalu, protoze jsi na nic nikdy nesah! (Predpokladam, ze
                  anglicka verze znela You won´t know a pair of tits (pardon my French) from a
                  football since you never touched either.)

> [...]
                  > (asi mala bomba) a Mirek napise "u moni zubarky", "SPigl",
                  > "povinosti"... Jasne, je to jen diskuze a vsichni delame

                  Verze: 6.0.419 / Virová báze: 235 - datum vydání: 14.11.2002
                • spektrum2002
                  Message 8 of 17 , Nov 30, 2002
                    Nemuzu s Jirkou uplne souhlasit. Noviny jsou vec zcela verejna a
                    novinar, stejne jako politik, musi pocitat s tim, ze se vystavuje
                    verejne kritice. Konec koncu pise pro statisice az miliony lidi.
                    Naprosto bych to nesrovnaval s chatem uvnitr uzavrene skupiny, jakou
                    predstavuje Yahoo group.
                    Jestli udelam botu v prekladu, musim povazovat za naprosto normalni,
                    ze zase v jine Yahoo group nekdo napise: "Tak jsem si dal prelozit
                    material, a predstavte si, ze ten blbec prekladatel mi XX prelozil
                    jako YY".
                    Jinak Jirku ujistuji, ze mam v adresari Outlooku adresu "MF Dnes
                    dopisy" a hojne jim pisu, kdyz si myslim, ze neco v novinach zaslouzi
                    kritiku.
                    Zdravi Petr

                    Message 9 of 17 , Nov 30, 2002
                      Ja bych - myslim u kolegu - trochu rozlisoval mezi preklepy v rychlosti
                      (nikdo asi nebude tvrdit, ze Mirek nedovede rozeznat mezi "moni" a "moji"
                      zubarkou) a chybami systematickymi, o nichz autor zrejme nevi (bombonek). V
                      tom druhem pripade si myslim, ze diskretni upozorneni (offlist) je namiste.
                      Co se novinaru tyce, pokud je to nahodily preklep, - ktery zrejme
                      korektorovi dnes utekl, ale zitra ho uz vychyta - pak bych to osobne nechal
                      plavat.

                      Message 10 of 17 , Nov 30, 2002
                        Martine, zda se mi, ze delas to, co rikas, ze bych delat nemela. Takhle si
                        diskretni upozorneni offlist nepredstavuju - ted vsichni vedi, co jsem za
                        troubu (napisu bombonek a ani si to po sobe neprectu) :-(((. Z toho sice
                        radost nemam, ale v zasade si myslim, ze je to dobre. Fakt mi pripada, ze se
                        jazyk (i v mediich, coz je nejsmutnejsi) cim dal vic przni (a nejsem zas
                        takovy pametnik, abych vzdychala po vycizelovane stylistice prvni
                        republiky - je mi 31), a pokud muzu udelat neco pro to, aby i ostatni STAY
                        ALERT, tak tohle je to nejmensi. Chapu, ze je to asi trochu noseni drivi do
                        lesa - kdo by mel byt k jazyku citlivejsi nez prekladatele? - ale kam to mam
                        jinam napsat? Osvety zrejme neni nikdy dost - nekolik chytrych a
                        vzdelanych lidi se uz se mnou hadalo, ze na "vice propustnejsich" cockach
                        vlastne neni nic tak hrozneho.
                        Tak kdybych tam mela zas nejakou nedovychytavku, budu ti vdecna za
                        upozorneni (pokud mozno na soukromy mail :-)).
                        Hanka

                        Message 11 of 17 , Dec 1, 2002
                          Hanko, mas samozrejme pravdu a ja se omlouvam. Pouzil jsem to jen proto, ze
                          uz to nekdo citoval prede mnou, a ze jsem po dlouhe vymene na tohle tema uz
                          davno netusil, kdo to nestastne slovo pouzil.

                          Ale z osobni zkusenosti musim rict, ze MF Dnes ctu pravidelne a preklepy v
                          ni sice obcas zahlednu, ale relativne malokdy a nikoli systematicke.
                          Ale jestli chces videt opravdove przneni jazyka, otevri si nekdy ceskou
                          napovedu v nekterem pocitacovem programu (treba Windows). Kam se hrabou
                          noviny....

                          Tvou zadost si pisu za usi a prosim o totez....

                          ahoj vsichni

> [...]
                          > Tak kdybych tam mela zas nejakou nedovychytavku, budu ti vdecna za
                          > upozorneni (pokud mozno na soukromy mail :-)).

                        • Rubková
                          Message 12 of 17 , Dec 6, 2002
                            Hi all,

                            is somebody working this weekend? Could you help me with the following
                            expresion. I know what it means but I cannot find any nice Czech expression.

                            The context is as follows:

                            This environmental survey is a part of pre-purchase due diligence exercise.

                            Thanks Sarka
                            ---
                            Message 13 of 17 , Dec 6, 2002
                              Due diligence jsem slysela prekladat jako radna pece. Cili mozna neco jako v
                              ramci dodrzeni radne pece byl pred koupi proveden ten a ten pruzkum. Chapu,
                              ze to neni zadny stylisticky klenot, ale oh well.
                              Hanka
> [...]

                              ---
                              Odchozí zpráva neobsahuje viry.
                              Verze: 6.0.419 / Virová báze: 235 - datum vydání: 13.11.2002
                            • Veronika
                              Message 14 of 17 , Dec 6, 2002
                                I have seen the term translated as "proverka" - "provìrka
                                spoleènosti" or "právní, uèetni a technická provìrka"

                                Veronika

                              • Tomás Skront
                                Message 15 of 17 , Dec 6, 2002
                                  O tom jsme se tady uz bavili. Doporucuji prostudovat archiv. "Hloubkova
                                  kontrola" se, myslim, zdala byt lepsi nez slovniky doporucovana "radna
                                  pece".

                                  Message 16 of 17 , Dec 6, 2002
                                    Ony jsou to take dva rozdilne vyznamy. V pravnickem zargonu (smlouvy), kde
                                    je to mineno jako dlouhodoba cinnost, to skutecne casto byva radna pece:
                                    "obchodni zastupce bude propagaci vyrobku provadet s radnou peci" resp.
                                    radne pecovat o propagaci vyrobku, ale pak je to taky jednorazova akce, pred
                                    prodejem nebo v ramci auditu, a tam bych hlasoval pro tu hloubkovou
                                    kontrolu. Uz jsem ale videl i "kontrola due diligence", to maji zvlast radi
                                    auditori.

                                    Message 17 of 17 , Dec 7, 2002
                                      Thanks to all,
                                      finaly I decided to use hloubková kontrola

> [...]
                                      Chapu,
                                      > ze to neni zadny stylisticky klenot, ale oh well.

                                      Příchozí zpráva neobsahuje viry.

                                      ---
                                      Odchozí zpráva neobsahuje viry.