52389RE: Re: [Czechlist] účetní v ČR

  • tomas_mosler
    Sep 30, 2013
      Pro zajímavost - když to přepočítám na české paušály, tak bys platil (1 libra = 30,7 Kč):
      příjem 675.400 Kč
      základ daně 270.160 (paušální výdaje 60 % - za předpokladu, že tlumočení v ČR by nebylo soudní; v opačném případě se na příslušnou část příjmů vztahuje paušál 40 %)
      daň 40.524
      sleva na poplatníka 24.840
      výsledná daň 15.684 (počítáno za předpokladu, že jsi bez manželek a dětí, jinak by se vzhledem k výši Tvých nákladů možná vyplatily skutečné náklady, protože s paušálem není od letoška nárok na zvýhodnění na rodinné příslušníky)
      pojistné 56.328
      odvody celkem 72.012 = 10,6 %

      Tomáš

      ---In Czechlist@yahoogroups.com, <czechlist@yahoogroups.com> wrote:

      Diky vsem za reakce, uz jsem rozjel nekolik debat off-list a ziskal  par informaci o situaci OSVC prekladatele v Cechach (diky,  Mateji a Milane).
      Rad se podelim o info s danemi a odvody v UK, i kdyz  mohu nabidnout jen zkusenost "obycejneho" OSVC se standardnim prijmem.
      V UK je asi mnohem jednodussi administrativa, staci jedina registrace u HMRC a tomu potom platim  dane i vsechny odvody na socku/zdravku.
      Dan z prijmu je 20% (   a vyssi pasmo 40% z  rocniho prijmu nad 32 tisic  liber). K tomu 8% na soc/zdrav a jeste pevna tydenni platba soc/zdrav, celkem asi 140 liber rocne.
      Nezdanitelne minimum je pro lonsky rok 8105 liber, pro letosek 9440 liber.
      Pausalni vydaje zde neexistuji, museji se uvadet skutecne. Jako prekladatel/tlumocnik/obcasny skolitel mam nakladu docela malo, vetsinou 5-6 tisic liber rocne. Jednou za 4 roky si koupim poradny pocitac, jinak prubezne jen aktializace SW,  kancelarske potreby,  membership  na prekladatelskych portalech... Pracuju z domu, ale i tak si muzu  odecist naklady na provoz "kancelare", tj.  najem+inkaso  prepocitany na ten jeden pokojik, ktery mi slouzi jako pracovna, a to jeste jen za   pracovni dny a pracovni hodiny.
      Auto se da vykazat bud skutecnymi naklady (porizeni, amortizace, udrzba, pojistka, palivo), ale  pokud mam  levne a usporne auto, je  pro me vyhodnejsi vykazovat fixni sazbu za ujete km, resp. mile.  Aktualne lze do nakladu dat  0.45 liber za mili  (ovsem  agentury  mi plati mezi 0.35 a 0.43).   Je mozne odecitat i duchodove pripojisteni, ruzne investice atd, ale ja nic  takoveho tady nemam.
      Tak za lonsky rok to bylo: celkem prijem 22000 - naklady 5000 -nezdan. minimum 8105 = zaklad dane 8895. Z toho 28% dan+zdravsoc je 2490, takze  ve vysledku 11.3% ze sveho prijmu jsem odvedl Jejimu velicenstvu.

      Jakub

      On 28 Sep 2013, at 18:25, <tomas.mosler@...> <tomas.mosler@...> wrote:

      Jen pro poradek, jista volnost v ramci EU samozrejme panuje, ale dane a pojisteni ma stale kazdy stat vlastni. Danova rezidentura - a od toho je nasledne odvozeno i pojisteni - poplatnika (ted nemam na mysli firmu - pravnickou osobu) v jedne zemi, kdyz dotycny dlouhodobe/trvale zije v jine zemi, neni legalni. (U nas i v UK je pri standardnim scenari limitem, jestli dobre koukam, 183 dni v roce.)

      Jinak, bez ohledu na vyse napsane se mi nezda, ze by v pripade zivnostniku ci firem bylo zdaneni v UK vyhodnejsi nez zde. Pokud vim, fyzicke osoby sice maji vyssi slevu na dani, ale zadne pausaly, takze (samozrejme pokud se bavime o prekladatelske profesi, treba zednikovi pausaly asi tolik nepomohou) bych rekl, ze ve vysledku zaplati vice. (A u firem tam, aspon co je mi znamo, maji mirne vyssi sazbu.) Ale treba by nas mohl Jakub informovat. :)

      Tomas

      ---In Czechlist@yahoogroups.com, <czechlist@yahoogroups.com> wrote:

      Myslim, ze to co delame my (fa CR+EU+svet) by mel zvladnout kazdy ucetni, neni to nic komplikovaneho - tedy pro ne....

      Jeste zvaz moznost nechat si "UK zivnost", respektive fakturovat, uctovat i platit dane porad stejne, akorat z jineho fyzickeho mista.. mam dojem, ze UK system je jednodussi a ve vysledku levnejsi. Pokud vim, nekteri lide na volne noze si dokonce zakladaji firmy/zivnosti v Anglii ackoli pracuji v Cesku a v Anglii predtim ani nezili, jen proto, ze je to jednodussi.

      Klientum by to melo byt jedno, jak ceskym, tak tem odkudkoli z EU, natoz pak ze zbytku sveta.. veci jako zdravotni pojisteni atd. bys musel poresit, respektive bud vystupovat jako "Brit" co si je plati tam, nebo jako Cech, ktery zije v UK a plati tam, takze tady to ma pozastavene, nevim, jak se to zmenilo od te doby co jsem zil v zahranici (jeste jsme nebyli EU), ale urcite to jde, dneska je prece jedno kde zijes v ramci EU..
      Klidne napis offlist

      Matej