Re: Komeet gezien

  • scholten0dcs
    Message 1 of 4 , Mar 3, 2009
      Gisteravond na afloop van de cursusavond op VSB gewacht tot de maan
      onder was (na 0h30m MET) om een goede waarneming aan komeet Lulin te
      kunnen doen en deze te fotograferen.
      Ik schatte hem magnitude 5.6 en kon in de 15x80 een kort staartje zien.
      Helaas dus al duidelijk zwakker en minder opvallend dan vorige week het
      geval moest zijn geweest.
      Omdat het toch ook nog behoorlijk vochtig was lukte het mij niet om de
      komeet met het blote oog te zien.
      Van de foto's die ik gemaakt heb met een 300mm/f4 telelens heb ik er
      één (3 minuten belicht op 400ISO) in mijn fotomapje geplaatst.

      Helaas zal het mede door de maan de komende periode steeds moeilijker
      worden om de komeet nog duidelijk te kunnen volgen.
      Overmorgen (5/6 maart) staat hij overigens vlakbij M44 in de Kreeft en
      op 7 maart wordt hij vanuit het noordoosten van Azië zelfs door de 86%-
      verlichte maan bedekt!

      groet,
      Alex
    • Wessel Blokzijl
      Message 2 of 4 , Mar 3, 2009
        Hallo waarnemers,

        Ook ik heb gisteravond vanuit de achtertuin in Apeldoorn waargenomen. Gebruikte kijker een WO Zs-80mm refractor. Het was inderdaad vochtig, en er was ook wel sprake zo tussen 21.30-22.30 van een lichte vorm van sluiers in de lucht (of was dat ook vocht?).

        Ik schreef in mijn log het volgende :
        - Bij 14x vergroting al mooi te zien als een fuzzy balletje.
        - Bij 20x vergroting is de komeet te zien als een behoorlijk grote fuzzy coma, met iets sterachtige kern. Er is vanuit de coma een aanzet van staart te zien.
        - Bij 27x vergroting was de vergroting tov de achtergrondsterren het best. Prachtig komeetje, mooie coma. En vooral.. snel!! Nu heb ik nog niet heel veel kometen gezien (stuk of 20) maar ik kan me niet zo herinneren dat ik een komeet zo mooi snel kon zien verplaatsen tov de achtergrondsterren. Misschien dat ik er meer op gelet heb na het zien van een mooi filmpje van de verplaatsing door een bekende amateur.

        Jammer dat de maan het de komende dagen niet echt mogelijk meer maakt om nog veel nuttige waarnemingen te doen.

        groet,
        Wessel Blokzijl