from CISPES-L.A.- Riot Police Attacks Labor Movement!

  • Don White
    Message 1 of 1 , Jan 18, 2002
      =======CRISIS IN EL SALVADOR=====LABOR UNDER ATTACK!=======

      Action Alert Update - Labor Movement Attacked by Riot Police

      January 18, 2002

      After days of street protests, marches, and rallies by the Salvadoran
      social movement in opposition to the recent firing of over 10,000
      workers,union workers are experiencing
      increased repression by the Right-wing government of President
      Francisco Flores. This morning Salvadoran Riot Police raided the
      headquarters of STISSS, a prominent health care workers union and a
      militant voice against the privatization of health care in El
      Salvador. The police are refusing to leave the building, and are not
      allowing anyone to enter or leave the headquarters. In response to
      these actions, members of STISSS, FESTRASPES (a federation of
      militant unions), and the FMLN have surrounded the building in
      protest. They are demanding that the Riot Police leave the STISSS
      office peacefully, and that they stop the repressive attacks on the
      Labor movement. Your support is urgently needed!

      If you have not already sent a Fax to President Flores or to the
      Salvadoran Consulates to express your support for the demands of the
      workers, send one today! Faxes sent by CISPES activists to the
      Salvadoran Consulate in Boston have already elicited a response. The
      General Consul responded with a commitment to bring our concerns to
      the Salvadoran Minister of Foreign Relations. Political Pressure
      works! Now that we have the attention of representatives of the
      Salvadoran government, we must keep up the pressure. (If you receive
      a response to your Fax, please send it on to the CISPES National
      Office, Fax # (212) 465-8998.)

      TAKE ACTION!

      1. Fax President Flores (011-503) 281-0018 with the demands of the workers.
      (See translation text in Attachment. Fax provided.)

      2. Fax Salvadoran Consulates here in the US to express your concern
      for and solidarity with the workers. (See translated text in
      Attachment. Fax provided.)
      Consulate Fax #s
      Los Angeles: (213) 383 8599 Boston: (617) 567-8686 *note new #
      Chicago: (312) 332-4446 New York: (212) 679-2835
      Houston: (713) 270-9683 San Francisco: (415) 781-1136

      3. SUPPORT THE MOBILIZING FUND!
      Make tax-deductible check to "CISPES Education Fund" and we will wire
      100% of the money to El Salvador to support the workers. Send your
      donation to 130 West 29th St., 9th floor, New York, NY 10001; on the
      memo line write "Mobilizing Fund."

      In order to determine the volume of Faxes sent to President Flores
      and to the Consulates, we ask that you send an email to the local
      CISPES office nearest you to let them know you have faxed your
      letters. Thank you.

      Boston cyourman@...
      New York nycispes@...
      Albany albanysjc@...
      Los Angeles lacispes@...
      San Francisco ba-cispes@...
      Missoula snicholson@...
      Seattle seacispes@...
      Portland pcasc@...
      Eugene ciscap@...
      Olympia lmosqueda@...
      Austin austincispes1@...
      Washington DC dc_cispes@...
      National Office cispesnatl@...

      Faxes to President Flores and Salvadoran Consulates - Please print,
      format as needed, and fax. (These faxes are also provided in the
      Attachment):

      FAX
      011-503-281-0018

      Para: Presidente Francisco Flores

      Lic. Francisco Flores
      Casa Presidencial
      San Salvador
      Presente

      Estimado Presidente Flores:

      Me dirijo a usted para expresarle mi preocupación por el despido de
      más de 10,000 trabajadores públicos y privados y por las medidas
      llevadas a cabo por su gobierno en su afán de destruir los sindicatos
      forzando a sus miembros a que se "retiren voluntariamente". El
      despido masivo de sindicalistas bajo la excusa de la ley de "retiro
      voluntario", no es más que una acción desesperada de su gobierno por
      destruir el movimiento sindical y por consolidar su plan de
      privatizar lo que queda del sector publico en El Salvador.

      Igualmente, me inquieta de sobremanera el reciente corte al subsidio
      del agua y al drástico incremento en el costo de la vida para todos
      los Salvadoreños. Las acciones de su gobierno condenan, nuevamente, a
      la mayoría de los ciudadanos a mayor miseria, pobreza y muerte.

      Las masivas protestas que se llevan a cabo en estos momentos,
      demuestran que el pueblo de El Salvador se opone a los despidos, a la
      privatización de los servicios públicos y al incremento en el costo
      de la vida, al igual que al neoliberalismo en general.
      Sus demandas son que usted y su gobierno:
      1.- Cesen los despidos de trabajadores públicos y privados
      2.- Reincorporen a los trabajadores despedidos
      3.- Cesen la privatización y el concesionamiento de servicios públicos
      4.- Le pongan un alto al incremento en el costo de vida para la población.

      Sigo de cerca el respeto a los derechos laborales y humanos en El
      Salvador, y por ello le informo que me comunicare con mi Congresista
      solicitándole que se le niegue el Trato Preferencial de Comercio a El
      Salvador o préstamo alguno, a menos que su gobierno le ponga fin a
      las violaciones a los derechos de los trabajadores y de la población.

      Atentamente,

      FAX

      Los Angeles: (213) 383 8599 Boston: (617) 567-8686
      Chicago: (312) 332-4446 New York: (212) 679-2835
      Houston: (713) 270-9683 San Francisco: (415) 781-1136

      Para: Estimado/a Consúl General de El Salvador

      Estimado/a Cónsul General:

      Me dirijo a usted para expresarle mi preocupación por las violaciones
      a los derechos laborales y humanos que se llevan a cabo en El
      Salvador en estos momentos. Me siento consternado por que el partido
      ARENA y el presidente Flores han despedido a más de 10,000
      trabajadores bajo la excusa del 'retiro voluntario' como parte de su
      plan por destruir el movimiento laboral y privatizar lo que queda de
      los servicios públicos.

      Me preocupa también la decisión del gobierno de incrementar el costo
      a los servicios de agua, electricidad, colegiatura y a las cuotas de
      pensiones, la cual considero es una flagrante violación a los
      derechos humanos de los salvadoreños.

      Sé que en El Salvador existe mucha oposición a los despidos y al
      incremento al costo de la vida. Yo apoyo las demandas del pueblo
      Salvadoreño y sus demandas a que el gobierno del Presidente Flores:

      * Cese el despido de los trabajadores públicos y privados
      * Reincorpore a los trabajadores despedidos
      * Cese la privatización y el concesionamiento de los servicios públicos
      * Le ponga un alto al incremento en el costo de la vida.

      Le solicito que le comunique mi preocupación y las demandas del
      pueblo Salvadoreño al Presidente Flores.

      Atentamente,