عواجيز الفرح

  • Niveen Ali
    Message 1 of 3 , Feb 2, 2009

      قررت انى احضر احد  الافراح وكان فرح احد الاقارب(يعنى قلت افك عن نفسى من الشغل شويه احسن انفجر )......بس اكتشفت اننا بدل ما افك عن نفسى رحت عشان اتجنن اكتر ما انا مجنونه جاء اليوم الموعود وبدأت استعد انا وجميع افراد الاسره الكريمه للذهاب الى ذلك الفرح .......وبينما انا أعد ملابسى دخلت على والدتى ونظرت الى بعجب قائله:انتى ناويه تلبسى اللبس ده (كنت قد اعددت جيبه جينس وعليها جاكت فاتح اللون جزمة فلات لونها ملائم للبس ..امال مش فرح بقه)........رديت قائله:وماله اللبس ده ماهو ذى الفل اهوه.....ماما:حد برضه يروح الفرح بجينس ....رديت:وماله ده حتى مريح جدا غير ان الجينس ده موضه فى اى وقت .......ماما:لالالالا سيبك من الكلام ده والبسى حاجه عدله وكمان البسى الجزمه امو كعب طبعا قالت الجمله بغضب شديد وبعد شويه لقيتها راجعه تانى تقوللى :اوعى تكونى ناويه تلبسى النضاره ؟؟ رديت:ومالها بقى النضاره ده انا حتى بحس انها جزء من شخصيتى( وبيني وبينكم نظري ضعف من كتر استخدام الكمبيوتر في شغلي وأكتر الوقت كنت بطنش البسها لغاية ما نظري ضعف) ......ماما:لا شخصيتك ولا شخصيتى وعشان طبعا الليله تعدى على خير نفذت كلام ماما ولبست الطقم اللى هيه شايففه انه ملائم والجزمه امو كعب(طبعا مكنتش مرتاحه خالص ما هى راحة الواحد بتبدأ من قدميه) وكمان شيلت النظارة (ودى كانت اول حاجه تجننى فى هذه الليله )
      ...نزلنا من البيت واتجهنا الى مكان الفرح ...دخلنا القاعه ووجدت المدعويين قد انقسموا الى جماعتين يفصلهم المكان الذى يجلس فيه العروسين ......اول ما وقعت عيناى على هذا المنظر شعرت وانى قد دخلت الاستاد لحضور مباراه بين فريقى الاهلى والزمالك حيث يأخذ مشجعى كل فريق احدى الجهات (بجد بجد حاجه تجنن ....ليه يعنى يبقى اهل العريس فى ناحيه واهل العروسه فى ناحيه تانيه ...مش الجواز ده بيقرب ما بين الاسرتين ليه احنا بنبعدهم عن بعض ...ولا ده خوف من الاختلاط وانتشار الاوبئه ) وكل ما ابص على طربيزه الاقى حد قاعد وحاجز الطربيزه لبقية العيله(اللى هو مش متأكد هما هيجوا ولا لأ وقريبي منهم) وده تقريبا كان حال معظم الطربيزات (لو اعرف بس اللى اخترع مبدأ الحجز ده كنت قتلته ) وبعد صعوبه وجدنا طربيزه واستقرينا عليها (على فكره احنا كنا من مشجعى الاهلى..قصدى العروسه )............وبعد دقائق من الانتظار وصل العروسين وبدأت مراسم الاحتفال وكانت البدايه بأسماء الله الحسنى ثم مجموعه من الاغانى الدينيه الخاصة بالأفراح (قلت فى نفسى الحمد لله مفيش اغانى هابطه يعنى الواحد ضمن انه مش هيصدع وكمان مفيش ذنوب) ولكنى فوجئت بعد فتره انهم بدءوا يشغلوا اغنية العنب وغيرها من الاغانى الهابطه.....الغريب ان فى ختام الحفله رجعوا شغلوا اغانى دينيه تانى( بجد بجد حاجه غريبه .....ليه يبدءوا ويختموا بأغانى دينيه وفى النص وصله من الاغانى الهابطه ...وكأن المبادىء تتجزأ...

      ...ولا النا س بتحاول بتضحك على نفسها وبتحاول تخدر ضميرها بتلك المقدمه والخاتمه؟؟؟ ) و انا قاعده وسط كل داه سمعت واحده من المعازيم بتقول (هو العريس ماله مكشر كده ليه ) وواحده تانيه بتقول (ولا العروسه شايفه عماله تضحك اذاى )........وغيرها من التعليقات التى ينطبق عليها المثل القائل(لا بيعجبه العجب ولا الصيام فى رجب )(بجد بجد حاجه تجنن ....عندما تتحول تلك المناسبه الجميله الى مجرد جلسات نميمه.....وفي وسط سماعي لكلامهم اذا بماما فجأه وبدون مقدمات اصدرت فرمان بأني اقوم من مكاني وأقف جنب باقي بنات العيلة معرفش ليه؟؟ ( أنا أصلا مش قادرة اقف من الكعب اللي لبساه ..ومحدش حاسس بيه) المهم قولت عدي يا ليله وقومت وقفت خمس دقايق ورجعت تاني لمكاني وطبعا ده مش عجب ماما..
      وبعد فتره جاءت اللحظه الحاسمه ....انها لحظه بالغة الاهميه ....وهى لحظة افتتاح البوفيه ....بدأ الصراع ...نعم انه الصراع من اجل لقمة العيش ..الكل طبعا عمال يملى فى الاطباق وممكن تلاقى حد بيديك بالكوع عشان توسع له او حد يدوسلك على ديل الجيبه ويكعبلك (ففى هذا الصراع جميع الاحتمالات وارده )...طبعا معرفتش اجيب حاجه فى طبقى وأستسلمت للأمر الواقع(وقولت لماما بلهجة عتاب مش كنت جيت بالجيبه الجينس والجزمه الارضى عشان اعرف اتصرف D: )

      (اللى يغيظ بقى ان بعد الانتهاء من الاكل وجدت الطربيزات مليانه اكل ...يعنى الناس ليه تتخانق وتتصارع وتأخذ اكبر كميه من الاكل وفى الاخر ميكلهوش ويتساب على الطربيزات ...هى طفاسه واهدار للمال وخلاص...بجد بجد حاجه تجنن) انتهى الحفل وعدنا الى بيتنا العزيز (مش كنت قعدت فى البيت قريتلى كلمتين احسن من الجنان اللى كنت فيه داه...
      وبعد هذا الحفلالعظيم قررت قرار خطير وهو: انى لن اقيم حفلا يوم زفافى .....اما اذا اصر العريس المرتقب على هذه الفكره المجنونه فستكون بالشروط الاتيه :

      * زرع كاميرات خفيه فى جميع ارجاء القاعه لتسجيل كل ما يحدث من صغيره او كبيره (عشان اشوف الناس اللى عماله تنم علينا ...خاصة اللى بينموا على العروسه وابقى اشوف شغلى معاهم بعد كده)
      * عدم تقسيم القاعه الى نصفين (نص لاهل العريس واخر للعروس)وذلك لضمان المساواه وعدم التفرقه العنصريه بين المدعوين
      اما ان تكون جميع الاغانى دينيه او كلها هلس(مش حبه كده وحبه كده)
      الغاء فكرة البوفيه ..تلك الفكره التى لا تتناسب ومجتمعنا فهى اهدار وتبديد للمال العام(يعنى كل واحد ياكل فى بيته ويريحنا)
      أيه رأيكم بقي في قرراتي مش عندي حق؟؟

       Click to join Analyse_This_

      Click to join Analyse This
      Analyse This ! Facebook

      check out the rest of the Windows Live™. More than mail–Windows Live™ goes way beyond your inbox. More than messages
    • rere 2010
      Message 2 of 3 , Feb 2, 2009
        بجد موضوع تحفة يانفين وكمان الاحلى العنوان عواجيز الفرح وده فعلا اللقب الللى انا وكتير من صحابي اللى لسه مش حصل لهم نصيب بتقال لينا اول ماندخل الفرح اتفضلوا هنا يابنات في طربيزة عواجيز الفرح ههههههههههههههههه بجد مش هزار والله

        وبالمناسبة لموضوع الغاء الفرح ده فكرة جميلة وانا بتمنها بجد لان بينى وبينك نفس اطلع شهر عسل حلو قلت اوفر فولس الفرح اللى كله نميمة عليا وعلي فستانى ومكياجى وحركات لشهر عسل مثلا برة مصر جميل واستغنى عنه  بليلة حنة جميلة  انا وصحابتى بس ربنا يدينى اللى عينى علي كده  وشكرا لموضوعك الجميلة يانفين

                             Rouby

        Message 3 of 3 , Feb 3, 2009
          على فكره يانفين انا اؤيد ماما فى موضوع اللبس ده
          حد يروح فرح بجينز وجزمه فلات ونظاره؟
          فيه لبس سواريه كتير بسيط ومريح وشيك
          لكم برده اؤيدك فى موضوع الفرح ده
          بصراحه تكاليف ملهاش لزوم العروسين اولى بيهم
          ودلوقت اغلب الناس بتعمل احتفال بسيط مع كتب الكتاب بتعزم فيه الناس كلها
          وهى علبة عصير جهينه وشوكلاتيه ودمتم
          انا دايما كان بيعجبنى افراح الاخوه المسيحيين
          الناس معزومه فى الكنيسه ويطلعوا بعلبة ملبس وانتهينا
          ولو فى احتفال بيكون للناس المقربين فقط
          لكن نعمل ايه فى العادات المهببه بتاعتنا
          للاسف احنا فى مجتمعنا بنهتم بكلام الناس ازيد من اللزوم
          يعنى العريس لو معملش فرح يبقى اما بخيل او شحات
          والبوفيه لو مكنش عشا فاخر يبقى ايه القرف ده
          وفى الاخر
          العروسه للعريس والجرى للمتاعييس
          اتجوزوا انتم بس وموضوع الفرح ده نتكلم فيه بعدين

          تحياتى
          ماما هاله