Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.
 

RE: [Analyse_This_] ÝÊÇÉ ÊØáÈ íÏß ááÒæÇÌ.. åá ÊÞÈáåÇ¿

Expand Messages
  • mohamed sobhy
    طبعا اوافق بس ده لما افكر اصلا في الجواز ليه لأ http://takhareef-masrya.blogspot.com/--- On Fri, 10/31/08, Jassmin
    Message 1 of 7 , Nov 5, 2008



       
      طبعا اوافق بس ده لما افكر اصلا في الجواز ليه لأ 



      --- On Fri, 10/31/08, Jassmin Moustafa <Analyse-This@...> wrote:
      From: Jassmin Moustafa <Analyse-This@...>
      Subject: [Analyse_This_] فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟
      To: "Analyse This" <analyse_this_@yahoogroups.com>
      Date: Friday, October 31, 2008, 6:56 PM

      فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟

       

      للزواج في المجتمعات العربية طقوس وبروتوكولات يصعب الفكاك منها في مختلف الشرائح الاجتماعية، ومن أهمها أن تتم المبادرة من قبل الشاب، الذي يتقدم بطلب الزواج من الفتاة، وكما اعتدنا في الأفلام العربية القديمة يقول الرجل كلاما محفوظا في هذه المناسبات من عينة "يشرفني يا عمي أن أتقدم وأطلب يد ابنتكم للزواج"، ولا مانع من أن يضع وجهه في الأرض كعلامة على أدبه، وحسن تربيته، وبعدها يبدأ والد العروس في سؤاله عن عائلته، ووظيفته، وكم يتقاضى منها... إلخ.

      الآن نطرح هذا التساؤل: هل يمكن أن نقلب هذا المشهد وتتقدم الفتاة لطلب يد الشاب للزواج؟ وهل تقبل الفتاة أن تلعب هذا الدور؟ وهل يقبل الشاب من تتقدم لطلب يده؟
       
      في انتظار أرائكم
       

      Jassmin Moustafa


       

      http://www.facebook.com/topic.php?uid=3634961853&topic=6306

       

       

       

        Analyse This ! 

       

      We are Different  ...!   

       Click to join Analyse_This_

      Click to join Analyse This    أدخل ايميلك لتصلك رسائل المجموعة  

      Analyse This ! Facebook 



      Discover the new Windows Vista Learn more!



      Invite your mail contacts to join your friends list with Windows Live Spaces. It's easy! Try it!
    • Dr.Sammar
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... طبعا الموضوع ممكن يكون مش اول مرة نسمع عنه وهو مجرد
      Message 2 of 7 , Nov 5, 2008

         

        السلام عليكم ورحمة الله وبركاته... طبعا الموضوع ممكن يكون مش اول مرة نسمع عنه وهو مجرد فكرة لاني بصراحة شايفة ان حياء البنت يمنعها حتى من انها تعمل كدة..دي حتى البنت لما بتكون بتحب حياءها
        بيمنعها انها تبوح بالحب دة حتى لو كان في
        صمتها دة ضياع لحياتها .. دي طبعية
        الانثى اللي خلقها ربنا.. واللي يعمل
        غير كدة افتكر يعني .....بصراحة مش متصورة
        الموقف .. البنت برة بتطلب ايد الولد وهو
        قاعد في اوضته مستني لما ينادو له ييجي
        يشوف العروسة اللي متقدمة له.. ايه يا جماعة دة.... 
        على فكرة انا اول مرة ارد على موضوع في
        الجروب الرائع دة واول مرة اشترك بالرد
         
        وشكرا ليكم


        Dr..Sammar





         


        --- On Fri, 10/31/08, Jassmin Moustafa <Analyse-This@...> wrote:
        From: Jassmin Moustafa <Analyse-This@...>
        Subject: [Analyse_This_] فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟
        To: "Analyse This" <analyse_this_@yahoogroups.com>
        Date: Friday, October 31, 2008, 6:56 PM

        فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟

         

        للزواج في المجتمعات العربية طقوس وبروتوكولات يصعب الفكاك منها في مختلف الشرائح الاجتماعية، ومن أهمها أن تتم المبادرة من قبل الشاب، الذي يتقدم بطلب الزواج من الفتاة، وكما اعتدنا في الأفلام العربية القديمة يقول الرجل كلاما محفوظا في هذه المناسبات من عينة "يشرفني يا عمي أن أتقدم وأطلب يد ابنتكم للزواج"، ولا مانع من أن يضع وجهه في الأرض كعلامة على أدبه، وحسن تربيته، وبعدها يبدأ والد العروس في سؤاله عن عائلته، ووظيفته، وكم يتقاضى منها... إلخ.

        الآن نطرح هذا التساؤل: هل يمكن أن نقلب هذا المشهد وتتقدم الفتاة لطلب يد الشاب للزواج؟ وهل تقبل الفتاة أن تلعب هذا الدور؟ وهل يقبل الشاب من تتقدم لطلب يده؟
         
        في انتظار أرائكم
         

        Jassmin Moustafa


         

        http://www.facebook.com/topic.php?uid=3634961853&topic=6306

         

         

         

          Analyse This ! 

         

        We are Different  ...!   

         Click to join Analyse_This_

        Click to join Analyse This    أدخل ايميلك لتصلك رسائل المجموعة  

        Analyse This ! Facebook 



        Discover the new Windows Vista Learn more!



        Invite your mail contacts to join your friends list with Windows Live Spaces. It's easy! Try it!

        Discover the new Windows Vista Learn more!
      • marwa tarek
        علي فكره انا أول مرة ارد علي اي موضوع مع ان كل الموضيع بتعجبني بس الموضوع ده دائما كنت
        Message 3 of 7 , Nov 5, 2008
           علي فكره انا أول مرة ارد علي اي موضوع مع ان كل الموضيع بتعجبني بس الموضوع ده دائما كنت بسأل نفسي فا كنت بقول حتي لو البنت وافقت المجتمع لا يوافق صح ولا لا


          To:
          From: Analyse-This
          Date: Wed, 5 Nov 2008 11:26:03 +0200
          Subject: RE: [Analyse_This_] فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟



           
          طبعا اوافق بس ده لما افكر اصلا في الجواز ليه لأ 



          --- On Fri, 10/31/08, Jassmin Moustafa <Analyse-This@ yahoo.com> wrote:
          From: Jassmin Moustafa <Analyse-This@ yahoo.com>
          Subject: [Analyse_This_ ] فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟
          To: "Analyse This" <analyse_this_ @yahoogroups. com>
          Date: Friday, October 31, 2008, 6:56 PM

          فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟

           

          للزواج في المجتمعات العربية طقوس وبروتوكولات يصعب الفكاك منها في مختلف الشرائح الاجتماعية، ومن أهمها أن تتم المبادرة من قبل الشاب، الذي يتقدم بطلب الزواج من الفتاة، وكما اعتدنا في الأفلام العربية القديمة يقول الرجل كلاما محفوظا في هذه المناسبات من عينة "يشرفني يا عمي أن أتقدم وأطلب يد ابنتكم للزواج"، ولا مانع من أن يضع وجهه في الأرض كعلامة على أدبه، وحسن تربيته، وبعدها يبدأ والد العروس في سؤاله عن عائلته، ووظيفته، وكم يتقاضى منها... إلخ.

          الآن نطرح هذا التساؤل: هل يمكن أن نقلب هذا المشهد وتتقدم الفتاة لطلب يد الشاب للزواج؟ وهل تقبل الفتاة أن تلعب هذا الدور؟ وهل يقبل الشاب من تتقدم لطلب يده؟
           
          في انتظار أرائكم
           

          Jassmin Moustafa


           

          http://www.facebook .com/topic. php?uid=36349618 53&topic=6306

           

           

           

            Analyse This ! 

           

          We are Different  ...!   

           Click to join Analyse_This_

          Click to join Analyse This    أدخل ايميلك لتصلك رسائل المجموعة  

          Analyse This ! Facebook 



          Discover the new Windows Vista Learn more!



          Invite your mail contacts to join your friends list with Windows Live Spaces. It's easy! Try it!


          Get 5 GB of storage with Windows Live Hotmail. Sign up today.
        • Dr.Hala Khater
          *صح يا مروه* *وده للمحافظه على كرامة المرأه وكبريائها* *لان الرفض بالنسبه للبنت يصدمها فى
          Message 4 of 7 , Nov 9, 2008
            صح يا مروه
            وده للمحافظه على كرامة المرأه وكبريائها
            لان الرفض بالنسبه للبنت يصدمها فى انوثتها
            لكن الرفض بالنسبه للرجل ومع انه مؤلم احيانا
            لكن لا ينقص من رجولته شيئا
            والسبب لان البنت بتترفض غالبا علشان الشكل 
            مش حلوه او مش عاجبانى او مش ستايل
            ومع ذلك فى حلول اخرى
            على رأى المثل أخطب لبنتك ولا تخطبش لابنك
            يعنى ممكن يكون فيه واسطه مش لازم البنت تتكلم باسلوب مباشر
            وتروح هى تتكلم وتحرج روحها
            اعتقد ان السيده خديجه عملت كده
            وكمان ابنة سيدنا موسى
            وعلى فكره احنا كمجتمع شرقى
            او بمعنى اصح مجتمع ذكورى
            اعتقد ان اللى حيقولك اوافق
            حيقولها وهو مش مقتنع بيها
            بس علشان يثبت انه سبور
            تحياتى
            د.هاله
             
            2008/11/5 marwa tarek <Analyse-This>

             علي فكره انا أول مرة ارد علي اي موضوع مع ان كل الموضيع بتعجبني بس الموضوع ده دائما كنت بسأل نفسي فا كنت بقول حتي لو البنت وافقت المجتمع لا يوافق صح ولا لا


            To:
            From: Analyse-This
            Date: Wed, 5 Nov 2008 11:26:03 +0200
            Subject: RE: [Analyse_This_] فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟



             
            طبعا اوافق بس ده لما افكر اصلا في الجواز ليه لأ 



            --- On Fri, 10/31/08, Jassmin Moustafa <Analyse-This@...> wrote:
            From: Jassmin Moustafa <Analyse-This@...>
            Subject: [Analyse_This_] فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟
            To: "Analyse This" <analyse_this_@yahoogroups.com>
            Date: Friday, October 31, 2008, 6:56 PM

            فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟

             

            للزواج في المجتمعات العربية طقوس وبروتوكولات يصعب الفكاك منها في مختلف الشرائح الاجتماعية، ومن أهمها أن تتم المبادرة من قبل الشاب، الذي يتقدم بطلب الزواج من الفتاة، وكما اعتدنا في الأفلام العربية القديمة يقول الرجل كلاما محفوظا في هذه المناسبات من عينة "يشرفني يا عمي أن أتقدم وأطلب يد ابنتكم للزواج"، ولا مانع من أن يضع وجهه في الأرض كعلامة على أدبه، وحسن تربيته، وبعدها يبدأ والد العروس في سؤاله عن عائلته، ووظيفته، وكم يتقاضى منها... إلخ.

            الآن نطرح هذا التساؤل: هل يمكن أن نقلب هذا المشهد وتتقدم الفتاة لطلب يد الشاب للزواج؟ وهل تقبل الفتاة أن تلعب هذا الدور؟ وهل يقبل الشاب من تتقدم لطلب يده؟
             
            في انتظار أرائكم
             

            Jassmin Moustafa


             

            http://www.facebook.com/topic.php?uid=3634961853&topic=6306

             

             

             

              Analyse This ! 

             

            We are Different  ...!   

             Click to join Analyse_This_

            Click to join Analyse This    أدخل ايميلك لتصلك رسائل المجموعة  

            Analyse This ! Facebook 



            Discover the new Windows Vista Learn more!




            Invite your mail contacts to join your friends list with Windows Live Spaces. It's easy! Try it!


            Get 5 GB of storage with Windows Live Hotmail. Sign up today.


          • mohamed sobhy
            ابنه سيدنا موسى مش عارف حضرتك تقريبا تقصدي ابنه سيدنا شعيب اللي قال لموسى اني اريد ان
            Message 5 of 7 , Nov 11, 2008


              ابنه سيدنا موسى
              مش عارف حضرتك تقريبا تقصدي ابنه سيدنا شعيب
              اللي قال لموسى اني اريد ان انكحك احدى ابنتين هاتين على ان تأجرني ثمانية حجج ( انا بحكي قصه مش لفظ القران
              في قاعده فقهيه جميله جدا في الحكايه دي
              ان مش كل حكم في الامم السابقه يصلح لنا
              فكان في الامم السابقة الصداق من الممكن ان يأخذه والد الفتاه اما الام الصداق من حق الزوجه
              طبعا الرد ملوش دعوه بالموضوع قوي بس توضيح


               

                

              Analyse This ! 

               

              We are Different  ...!   

               Click to join Analyse_This_

              Click to join Analyse This    أدخل ايميلك لتصلك رسائل المجموعة  

              Analyse This ! Facebook 





              To: Analyse_This_@yahoogroups.com
              From: Analyse-This
              Date: Sun, 9 Nov 2008 19:40:08 +0200
              Subject: Re: [Analyse_This_] فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟

              صح يا مروه
              وده للمحافظه على كرامة المرأه وكبريائها
              لان الرفض بالنسبه للبنت يصدمها فى انوثتها
              لكن الرفض بالنسبه للرجل ومع انه مؤلم احيانا
              لكن لا ينقص من رجولته شيئا
              والسبب لان البنت بتترفض غالبا علشان الشكل 
              مش حلوه او مش عاجبانى او مش ستايل
              ومع ذلك فى حلول اخرى
              على رأى المثل أخطب لبنتك ولا تخطبش لابنك
              يعنى ممكن يكون فيه واسطه مش لازم البنت تتكلم باسلوب مباشر
              وتروح هى تتكلم وتحرج روحها
              اعتقد ان السيده خديجه عملت كده
              وكمان ابنة سيدنا موسى
              وعلى فكره احنا كمجتمع شرقى
              او بمعنى اصح مجتمع ذكورى
              اعتقد ان اللى حيقولك اوافق
              حيقولها وهو مش مقتنع بيها
              بس علشان يثبت انه سبور
              تحياتى
              د.هاله
               
              2008/11/5 marwa tarek <Analyse-This>

               علي فكره انا أول مرة ارد علي اي موضوع مع ان كل الموضيع بتعجبني بس الموضوع ده دائما كنت بسأل نفسي فا كنت بقول حتي لو البنت وافقت المجتمع لا يوافق صح ولا لا


              To:
              From: Analyse-This
              Date: Wed, 5 Nov 2008 11:26:03 +0200
              Subject: RE: [Analyse_This_ ] فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟



               
              طبعا اوافق بس ده لما افكر اصلا في الجواز ليه لأ 



              --- On Fri, 10/31/08, Jassmin Moustafa <Analyse-This@ yahoo.com> wrote:
              From: Jassmin Moustafa <Analyse-This@ yahoo.com>
              Subject: [Analyse_This_ ] فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟
              To: "Analyse This" <analyse_this_ @yahoogroups. com>
              Date: Friday, October 31, 2008, 6:56 PM

              فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟

               

              للزواج في المجتمعات العربية طقوس وبروتوكولات يصعب الفكاك منها في مختلف الشرائح الاجتماعية، ومن أهمها أن تتم المبادرة من قبل الشاب، الذي يتقدم بطلب الزواج من الفتاة، وكما اعتدنا في الأفلام العربية القديمة يقول الرجل كلاما محفوظا في هذه المناسبات من عينة "يشرفني يا عمي أن أتقدم وأطلب يد ابنتكم للزواج"، ولا مانع من أن يضع وجهه في الأرض كعلامة على أدبه، وحسن تربيته، وبعدها يبدأ والد العروس في سؤاله عن عائلته، ووظيفته، وكم يتقاضى منها... إلخ.

              الآن نطرح هذا التساؤل: هل يمكن أن نقلب هذا المشهد وتتقدم الفتاة لطلب يد الشاب للزواج؟ وهل تقبل الفتاة أن تلعب هذا الدور؟ وهل يقبل الشاب من تتقدم لطلب يده؟
               
              في انتظار أرائكم
               

              Jassmin Moustafa


               

              http://www.facebook .com/topic. php?uid=36349618 53&topic=6306

               

               

               

                Analyse This ! 

               

              We are Different  ...!   

               Click to join Analyse_This_

              Click to join Analyse This    أدخل ايميلك لتصلك رسائل المجموعة  

              Analyse This ! Facebook 



              Discover the new Windows Vista Learn more!




              Invite your mail contacts to join your friends list with Windows Live Spaces. It's easy! Try it!


              Get 5 GB of storage with Windows Live Hotmail. Sign up today.






              Get news, entertainment and everything you care about at Live.com. Check it out!
            • tamer elhawi
              السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اولا انا ضد الفكرة قلبا وقالبا ومفيش حاجة اسمها ان
              Message 6 of 7 , Nov 11, 2008
                 
                السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

                اولا انا ضد الفكرة قلبا وقالبا ومفيش حاجة اسمها ان البنت تتقدم لشاب والكلام المزوق ده ..
                 اجمل صفات المراة الخجل والحياء فاذا كانت تلك الصفات مش موجودة اصبحت ذكر وان كانت في قمة انوثتها ؟؟!!. وانا مع ماما هالة فان الشاب السبور الجنتي الديسنت هيقول وليه لأ عشان الناس تقول شوفت التحضر ؟؟؟ اتمني ان يعود الرجال ذكور كما خلقوا غيورين بالفطرة علي اهلهم حتي تعود النساء اناث جميلة رقيقة خجولة في زمن اصبح الخجل عيب وتخلف حضاري
                .

                تحياتي
                تامر الحاوي
                عبد من عباد الله

                http://sales-e-commerce-tamer.blogspot.com/

                رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ.




                 

                  

                Analyse This ! 

                 

                We are Different  ...!   

                 Click to join Analyse_This_

                Click to join Analyse This    أدخل ايميلك لتصلك رسائل المجموعة  

                Analyse This ! Facebook 





                To: Analyse_This_@yahoogroups.com
                From: Analyse-This
                Date: Sun, 9 Nov 2008 19:40:08 +0200
                Subject: Re: [Analyse_This_] فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟

                صح يا مروه
                وده للمحافظه على كرامة المرأه وكبريائها
                لان الرفض بالنسبه للبنت يصدمها فى انوثتها
                لكن الرفض بالنسبه للرجل ومع انه مؤلم احيانا
                لكن لا ينقص من رجولته شيئا
                والسبب لان البنت بتترفض غالبا علشان الشكل 
                مش حلوه او مش عاجبانى او مش ستايل
                ومع ذلك فى حلول اخرى
                على رأى المثل أخطب لبنتك ولا تخطبش لابنك
                يعنى ممكن يكون فيه واسطه مش لازم البنت تتكلم باسلوب مباشر
                وتروح هى تتكلم وتحرج روحها
                اعتقد ان السيده خديجه عملت كده
                وكمان ابنة سيدنا موسى
                وعلى فكره احنا كمجتمع شرقى
                او بمعنى اصح مجتمع ذكورى
                اعتقد ان اللى حيقولك اوافق
                حيقولها وهو مش مقتنع بيها
                بس علشان يثبت انه سبور
                تحياتى
                د.هاله
                 
                2008/11/5 marwa tarek <Analyse-This>

                 علي فكره انا أول مرة ارد علي اي موضوع مع ان كل الموضيع بتعجبني بس الموضوع ده دائما كنت بسأل نفسي فا كنت بقول حتي لو البنت وافقت المجتمع لا يوافق صح ولا لا


                To:
                From: Analyse-This
                Date: Wed, 5 Nov 2008 11:26:03 +0200
                Subject: RE: [Analyse_This_ ] فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟



                 
                طبعا اوافق بس ده لما افكر اصلا في الجواز ليه لأ 



                --- On Fri, 10/31/08, Jassmin Moustafa <Analyse-This@ yahoo.com> wrote:
                From: Jassmin Moustafa <Analyse-This@ yahoo.com>
                Subject: [Analyse_This_ ] فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟
                To: "Analyse This" <analyse_this_ @yahoogroups. com>
                Date: Friday, October 31, 2008, 6:56 PM

                فتاة تطلب يدك للزواج.. هل تقبلها؟

                 

                للزواج في المجتمعات العربية طقوس وبروتوكولات يصعب الفكاك منها في مختلف الشرائح الاجتماعية، ومن أهمها أن تتم المبادرة من قبل الشاب، الذي يتقدم بطلب الزواج من الفتاة، وكما اعتدنا في الأفلام العربية القديمة يقول الرجل كلاما محفوظا في هذه المناسبات من عينة "يشرفني يا عمي أن أتقدم وأطلب يد ابنتكم للزواج"، ولا مانع من أن يضع وجهه في الأرض كعلامة على أدبه، وحسن تربيته، وبعدها يبدأ والد العروس في سؤاله عن عائلته، ووظيفته، وكم يتقاضى منها... إلخ.

                الآن نطرح هذا التساؤل: هل يمكن أن نقلب هذا المشهد وتتقدم الفتاة لطلب يد الشاب للزواج؟ وهل تقبل الفتاة أن تلعب هذا الدور؟ وهل يقبل الشاب من تتقدم لطلب يده؟
                 
                في انتظار أرائكم
                 

                Jassmin Moustafa


                 

                http://www.facebook .com/topic. php?uid=36349618 53&topic=6306

                 

                 

                 

                  Analyse This ! 

                 

                We are Different  ...!   

                 Click to join Analyse_This_

                Click to join Analyse This    أدخل ايميلك لتصلك رسائل المجموعة  

                Analyse This ! Facebook 



                Discover the new Windows Vista Learn more!




                Invite your mail contacts to join your friends list with Windows Live Spaces. It's easy! Try it!


                Get 5 GB of storage with Windows Live Hotmail. Sign up today.






                Discover the new Windows Vista Learn more!
              Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.