RE: [Analyse_This_] ÇÑÌæßã ÓÇÚÏæäí

  • Nahla Moustafa
    Message 1 of 11 , Jul 30, 2009

      عزيزتى أمانى .. كان الله فى عونك و عون والدتك و أخواتك ، أنا قرأت مشكلتك و أنا معاكى ده بيبقى شئ صعب جدا و احيانا كثيرة بيخلى البيت لا يطاق ، و لكن ده والدك ، و الاسلام أوصانا ببر الوالدين و بالصبر ، بسم الله الرحمن الرحيم " و لا تقل لهما أف و لا تنهرهما و قل لهما قولا كريما " صدق الله العظيم . و صدقينى يمكن يكون هو اللى عامل لكم حس فى البيت ، و الانسان مش بيعرف قيمة الشئ إلا اما بيفقده ، أنا عارفه انك ممكن تكونى بتقولى أحنا مش عايزين الحس ده ، طبعا مقصدش انك بتتمنى شئ سئ لوالدك لا سمح الله ، انا اقصد انك تفضلى انه يكون هادئ ، بس معلش ده كبير

       Click to join Analyse_This_

      Click to join Analyse This
      Analyse This ! Facebook

      To: Analyse_This_@yahoogroups.com
      From: salah.hussein@...
      Date: Wed, 29 Jul 2009 10:03:35 +0300
      Subject: RE: [Analyse_This_] ارجوكم ساعدوني

      السلام عليكم ورحمة الله

      في مثل تلك الحالات نلجأ بعد الله الي الأشحاص الذين لهم تأثير عليه من أصدقائه او أقاربه

      فلابد أن ننتقي حد منهم يكون له تأثير عليه ونتفق معه علي طريقه لتخفيف الوضع

      يوكون العلاج علي وجهتين

      1-  الشخص المعالج (الصديق مثلا) يحاول تغيير سلوكه

      2- أنت وأختك ووالدتك تحاولون ان تشعروه بالتحسن وانه بقي شخصيه مرغوب فيها ومحبوبه

      ويستمر هكذا حتي نشعر بتحسن ثم ننتقل الي المرحله الثانيه من العلاجز

      ملاحظات علي هذه الطريقه:

      1- لا بد من الأختيار الدقيق للمعالج (الصديق او القريب مثلا)

      2- لا بد من التنسيق بين الجميع في أظهار العواطف

      3- لا من من الصبر مع الحب

      4- لا بد ان نغير تعاملنا الداخلي(في القلب) مع الأب علي انه شخص مريض ويحتاج للعلاج حتي تهدأ مشاعرنا ونستطيع الصبر

       وقبل كل هذا الدعاء له بأصلاح الحال ان شاء الله

      التصدق له بنية الشفاء

      فكرة العمره لو أمكن هتفيد كتير في تقدم العلاج

      والله الموفق

      Regards,

      Salah Hussein